کد خبر: ۱۱۸۶۳
|
۰۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۴

آیا لکه‌های خورشید افزایش می‌یابد؟







بر اساس پیش‌بینی گروهی از کارشناسان، تا سال ۲۰۲۵ شاهد افزایش لکه‌های خورشیدی خواهیم بود.













                                                   آیا لکه‌های خورشید افزایش می‌یابد؟

به گزارش «نبض‌فناوری»؛ به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، بر اساس پیش‌بینی گروهی از کارشناسان، خورشید وارد قوی‌ترین چرخه‌ خود شده است و تا سال ۲۰۲۵ شاهد افزایش لکه‌های خورشیدی خواهیم بود.

بر اساس پیش‌بینی‌های جدید، بیشینه‌ بعدی فعالیت خورشیدی احتمالا قوی‌ترین چرخه‌ آن خواهد بود. این مسئله در تضاد مستقیم با پیش‌بینی رسمی خورشیدی ناسا و NOAA قرار دارد، اما می‌تواند تأییدی بر نظریه‌ چرخه‌های فعالیت خورشیدی باشد که سال‌ها است دانشمندان روی آن کار می‌کنند.

طبق پیش‌بینی ناسا و NOAA، تعداد لکه‌های خورشیدی تا جولای‌ی ۲۰۲۵ به ۱۱۵ عدد خواهند رسید. این چرخه مشابه، چرخه‌ی بیست و چهارم است که در آن ۱۱۴ لکه مشاهده شدند. اما دیدگاه هاي متفاوتی هم وجود دارد . در سال ۲۰۱۴ مقاله‌ای منتشر شد که به مشاهدات از خورشید در یک چرخه‌ی ۲۲ ساله اشاره داشت. این چرخه یک چرخه‌ی کامل خورشیدی است که در آن قطب‌های خورشید جابه‌جا شده و به نقطه‌ی اولیه باز می‌کردند.

اما نکته جالبی در این چرخه اين است که در طول دوره‌ی بیست و چندساله، نوسان‌های نور فرابنفش به نام نقاط درخشان تاج خورشیدی از قطب‌ها به سمت استوای خورشید حرکت کردند. حرکت این نقاط درخشان در دامنه‌های متوسط متقارن با فعالیت لکه‌های خورشیدی بود و نقاط درخشان به نوار‌های میدان‌های مغناطیسی دورتا دور خورشید پیوند خورده‌اند که هر یازده سال از قطب‌ها به سمت استوا منتشر می‌شوند.



ازآنجاکه این نوار‌ها قطبیت متفاوتی دارند، وقتی در وسط خورشید با یکدیگر برخورد می‌کنند، یکدیگر را خنثی می‌کنند، پژوهشگر‌ها اصطلاحا به این پدیده نابودگر می‌گویند. این رویداد‌های نابودگر نشان‌دهنده‌ی انتهای چرخه‌ی مغناطیسی خورشیدی و شروع چرخه‌ی بعدی هستند.

اما گاهی سرعت نوار‌های مغناطیسی با رسیدن به دامنه‌های میانی، آهسته می‌شود در نتیجه طول زمان بین رویداد‌های نابودگر متغیر است؛ و طبق مشاهدات تیم، بین طول زمان نابودگر‌ها و شدت بیشینه‌ی خورشیدی بعدی آن همبستگی وجود دارد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی