کد خبر: ۱۲۱۱۹
|
۰۴ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۷

هوش مصنوعی دست ناشران اکاذیب در توئیتر را رو می‌کند





یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌تواند به طور دقیق پیش‌بینی کند کدام کاربران توئیتر اطلاعات نادرست را منتشر می‌کنند، توسط محققان دانشگاه شفیلد ساخته شده‌است.





 

به گزارش «نبض‌فناوری»؛  تیمی از محققان به سرپرستی دکتر نیکوس آلتراس از دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه شفیلد، روشی را به کمک هوش مصنوعی برای پیش‌بینی اینکه آیا کاربران شبکه‌های اجتماعی محتوای خبری غیرمعتبر را به اشتراک می‌گذارند یا نه، ابداع کرده‌اند. یافته‌های آن‌ها در مجله PeerJ منتشر شده است. محققان با توسعه روش‌های جدید پردازش زبان، روش‌هایی برای کمک به رایانه‌ها برای پردازش و درک بیش از ۱ میلیون توئیت از تقریبا ۶۲۰۰ کاربر توئیتر را تجزیه و تحلیل کردند. توئیت‌هایی که آن‌ها مطالعه کردند همه توئیت‌هایی بودند که دیدن آن‌ها در بستر رسانه‌های اجتماعی برای عموم در دسترس بودند.

 

کاربران توئیتر به دو دسته تقسیم شدند؛ کسانی که منابع خبری غیرمعتبر را به اشتراک گذاشته‌اند و کسانی که فقط از منابع خبری موثق اخبار را به اشتراک می‌گذارند. این داده‌ها برای آموزش یک الگوریتم یادگیری ماشین مورد استفاده قرار گرفت که می‌تواند به طور تقریبی ۷۹/۷ درصد پیش بینی کند که آیا کاربر در محتوای آینده خود از منابع معتبر استفاده می‌کند یا نه. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که کاربران توئیتر که اخباری از منابع غیرمعتبر به اشتراک می‌گذارند، به احتمال زیاد در مورد سیاست یا دین توئیت می‌کنند و از مطالب بی‌ادبی استفاده می‌کنند. آن‌ها اغلب توئیت‌هایی با کلماتی مانند لیبرال، دولت، رسانه ارسال می‌کردند و توئیت‌های آن‌ها اغلب به سیاست  مربوط می‌شود.

پیش‌بینی هوش مصنوعی از کاربرانی که اطلاعات غلط در توئیتر منتشر می‌کنند

در مقابل کاربرانی که از منابع خبری معتبر اخبار به اشتراک می‌گذارند، اغلب در مورد زندگی شخصی خود مانند احساسات و تعاملات با دوستان خود توئیت می‌کنند. این گروه از کاربران بیشتر در توئیت‌های خود از کلماتی مثل: حالت، می‌خواهم، من، هیجان زده و تولد استفاده می‌کنند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به شرکت‌های رسانه اجتماعی مانند توئیتر و فیسبوک کمک کند تا روش‌هایی برای مقابله با گسترش اطلاعات نادرست در اینترنت ایجاد کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به دانشمندان علوم اجتماعی و روان‌شناسان کمک کنند تا درک خود را از چنین رفتار کاربر در مقیاس وسیع بهبود دهند.

پیش‌بینی هوش مصنوعی از کاربرانی که اطلاعات غلط در توئیتر منتشر می‌کنند

دکتر نیکوس آلتراس، مدرس پردازش زبان در دانشگاه شفیلد گفت: رسانه‌های اجتماعی به یکی از محبوب‌ترین راه‌های دسترسی مردم به اخبار تبدیل شده است، زیرا میلیون‌ها کاربر هر روز به شبکه‌هایی مانند توئیتر و فیسبوک روی می‌آورند تا از اتفاقاتی که در خانه و در سراسر جهان می‌افتد آگاه شوند. با این حال رسانه‌های اجتماعی به عنوان بستر اصلی برای انتشار اطلاعات غیرمعتبر تبدیل شده‌اند که تاثیر زیادی بر جامعه می‌گذارد و می‌تواند بر قضاوت مردم در مورد آن‌چه در جهان اطراف اتفاق می‌افتد تاثیر بگذارد. به عنوان بخشی از مطالعه، ما برخی از روندهای رفتار کاربر را شناسایی کردیم که می‌تواند به این تلاش‌ها کمک کند. به عنوان مثال کاربرانی که اخبار غیر معتبر به اشتراک می‌گذارند، اغلب در مورد سیاست یا مذهب توئیت می‌کنند، در حالی که کسانی که اخبار از منابع خبری معتبر توئیت می‌کنند درباره زندگی شخصی خود آن‌ها است. ما همچنین دریافتیم که ارتباط بین استفاده از زبان بی‌ادبانه و گسترش محتوای غیر قابل اعتماد را می‌توان به خصومت سیاسی آنلاین نسبت داد.

 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی