کد خبر: ۱۲۵۵۵
|
۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۳

فناوری واقعیت مجازی در خدمت سالن‌های تئاتر/اجرای نمایش پینوکیو با تکنیک جدید









گروهی از محققان با حمایت یکی از شتابدهنده‌های دانش بنیان دانشگاه شهید بهشتی با توسعه فناوری‌های تئاتر واقعیت مجازی درصدد هستند نمایش "پینوکیو" را با این تکنیک اجرایی کنند.





به گزارش «نبض‌فناوری»؛ میرمحمدرضا حیدری، مدیر عامل این شتابدهنده در گفت‌وگو با ایسنا از تلاش این شتابدهنده برای تولید سیلیکون‌های مورد نیاز برای ساخت عروسک خبر داد و گفت: برای تولید محتوای سینمایی نیاز به خدماتی چون گریم، واقعیت  مجازی و واقعیت افزوده و کاربردهای آن در حوزه‌های هنری و گردشگری است که تیم‌های دارای ایده‌هایی در این زمینه در این شتابدهنده پذیرش خواهند شد.

حیدری، ادامه داد: ما در حال سرمایه گذاری بر روی اولین تئاتر AR هستیم، ضمن آنکه در مرحله تحقیق و توسعه هستیم و بنا داریم در این زمینه سرمایه گذاری کنیم.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن پلتفرمی برای نمایش فیلم‌های 360 درجه با شرکت‌هایی مانند همراه اول وارد مذاکره شدیم تا چنین پلتفرمی را آماده سازی کنیم.

مدیر عامل این شتابدهنده حمایت از استارتاپ‌ها در زمینه‌های "گیم"، "طراحی لباس" و "پرو و طراحی آنلاین" را از دیگر اقدامات این مجموعه نام برد و ادامه داد: در این شتابدهنده همچنین استارتاپی فعالیت خود را در زمینه تولید کتاب‌های واقعیت افزوده برای کودکان آغاز کرده است.

وی یادآور شد: در زمینه تولید محتوای صوتی مجموعه‌ای را با مرکز هنرهای نمایشی در حال مذاکره هستیم تا آثار کلاسیک زبان فارسی اعم از شعر، نمایشنامه‌های قدیمی را تبدیل به محتوای صوتی کنیم.

به گفته وی بخشی از افرادی که با این شتابدهنده همکاری دارند، از توان‌یابانی هستند که برای ادامه فعالیت با این شتابدهنده دعوت شده‌اند.

حیدری با اشاره به ورود این شتابدهنده به حمایت از توسعه تئاتر AR (واقعیت افزوده) گفت: در حال حاضر فناوری‌های مربوط به واقعیت افزوده به شدت در همه‌ حوزه‌ها در حال فراگیری است از آن جمله در حوزه تئاتر.

وی با بیان اینکه تئاتر AR در دو نوع است، در این باره توضیح داد: یک نوع آن "تبلت بیس" است به این صورت که مخاطب در حال تماشای صحنه تئاتر است که روایتی بر روی صحنه در حال رخ دادن است و مخاطب توسط تبلت و یا موبایلی که در اختیار دارد، همزمان علاوه بر آنچه که در صحنه رخ می‌دهد را می‌بیند؛ به عبارت دیگر دو روایت در حال ارائه است که بخشی از آن مجازی و بخش دیگر آن واقعی است.

حیدری نوع دوم تئاتر AR که در همه دنیا مطرح است را "پروژکتور بیس" نام برد و اظهار کرد: این نوع همانند تکنولوژی پیشرفته‌تر "هولوگرافی" است که در آن بازیگر در حال بازی است و در کنار آن تصویر مجازی (Virtual) از یک موجودی بر روی صحنه توسط تماشاگران دیده می‌شود.

این محقق حوزه فناوری‌های هنری خاطر نشان کرد: ما برای توسعه این فناوری با محققاتی از دانشگاه شهید بهشتی در حال همکاری هستیم و " سلما مختاری" نیز انجام بخش نمایشنامه نویسی و کارگردانی و هنری را بر عهده گرفته است.

به گفته وی، قرار است با استفاده از این تکنیک نمایش "پینوکیو" را بر روی صحنه ببرند.

مدیر عامل این شتابدهنده در خصوص میزان پیشرفت این طرح، یادآور شد: نمایشنامه این طرح، تدوین شده و در مرحله اصلاح و تکمیل است، بخش هنری در فازهای مذاکرات اولیه است و بخش فنی این پروژه در دستور کار تیم فنی این طرح قرار دارد و تحقیقات خود را آغاز کرده است.

مدیر عامل این شتابدهنده دانش بنیان‌ در خصوص اجرایی شدن طرح تئاتر AP توضیح داد: با توجه به تولید حجم بالای انیمیشن برای این طرح امیدواریم در ابتدای سال آینده این طرح بر روی صحنه برود.


ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی