کد خبر: ۱۲۶۳۴
|
۱۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۹

۱۲ بازیگر بزرگ بلاک چین در ۲۰۲۰

بلاک چین سازمانی در سال ۲۰۱۷ میلادی اوج گرفت. و از آن زمان تاکنون این ابزار به طورکلی به عنوان شبکه های خصوصی بلاک چین تعریف شده که کسب و کارها برای موارد مختلف از جمله مدیریت زنجیره ذخیره از آن استفاده می کنند.
به گزارش «نبض‌فناوری»؛  به نقل از کوین تلگراف، فضای بلاک چین سازمانی از ۲۰۱۷ میلادی تاکنون دچار تحولات بسیاری شده است. به عنوان مثال در ۲۰۲۰ میلادی در برخی از موارد کاربرد بلاک چین سازمانی ، این ابزار به جای شبکه های خصوصی، در شبکه های عمومی اجرا شد. همه گیری کووید۱۹ سبب شد بسیاری از شرکت ها، چه بزرگ یا کوچک از بلاک چین برای تضمین تاییدیه سلامت یا احیای صنعت توریسم استفاده کنند. همچنین برخی شرکت های بلاک چین در سال جاری نیز به امور مالی غیر متمرکز توجه نشان دادند و گام هایی برای برای گسترش این بخش برداشته اند.
آنچه در زیر می خوانید ۱۲ سازمان و شرکت و راه حل های آنهاست که در ۲۰۲۰ میلادی درفضای بلاک چین سازمانی موج هایی ایجاد کردند.

ارنست و یانگ


این شرکت بزرگ نقش موثری در سازگاری سازمانی بلاک چین داشته است. ارنست و یانگ یکی از نخستین شرکت هایی بود که درسال ۲۰۱۶ میلادی در فضای رمز ارز فعالیت کرد. در آن زمان شرکت برای درک بهتر از پتانسیل دارایی های دیجیتال تحقیقی انجام داد. از آن زمان تاکنون ارنست و یانگ به یکی از پیشروان اصلی سازگاری بلاک چین در شرکت های عمومی تبدیل شده است.
به عنوان مثال این شرکت همچنان به توسعه پروتکل «بیس لاین» ادامه می دهد. پروتکل مذکور از شبکه اصلی اتریوم به عنوان یک دستگاه حالت مقاوم نسبت به دستکاری برای ثبت اطلاعات کسب وکار استفاده می کند. در ماه می ۲۰۱۹ میلادی کد منبع باز «نایت فال»(Night Fall)آن برای اجرای تراکنش های خصوصی در بلاک چین اتریوم به کار گرفته شد.
ارنست ویانگ تصمیم دارد استفاده از نایت فال را برای توسعه دهندگان ساده تر کند. پل برودی مدیر بلاک چین این شرکت قبلا گفته بود توسعه دهنده به تدریج از ساخت اپلیکیشن های غیر متمرکز به سمت اپلیکیشن های ساده و بدون نیاز به دانش یا ZApps گذر می کنند.

آی بی ام


بلاک چین منبع باز «بیگ بلو»(Big Blue) برای پلتفرم کسب وکاری با «هایپرلجر فابریک» فعال شده که یک فناوری مهم است و تاکنون به رشد قابل توجه پلتفرم بلاک چین آی بی ام منجر شده است. به عنوان مثال شبکه «فود تراست»(Food Trust) این شرکت هم اکنون توسط تولید کنندگان بزرگ مواد غذایی مانند CHO، نستله و Dole استفاد می شود.
شبکه« فود تراست» از سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز به کار کرد و یکی از نمونه های اولیه بلاک چین شرکتی است. در آن زمان والمارت از این سرویس آی بی ام برای شناسایی موادغذایی مرجوعی استفاده می کرد. دیگر پروژه مهم بلاک چین آی بی ام پلتفرم « مائرسک تریدلنز» است که در دیجیتالیزه کردن زنجیره ذخایر این شرکت حمل ونقلی نقش مهمی داشت.
علاوه برآن پلتفرم «دیجیتال هلث پس»(Digital Health Pass) از بلاک چین آی بی ام برای تایید اطلاعات بهداشتی استفاده کرد که به دلیل شیوع کووید۱۹ اهمیت بسیاری یافت. همکاری آی بی ام با شرکت نرم افزاری «رد هت»(Red Hat) نیز در خصوص توسعه منبع باز و یک استراتژی ابر رایانشی به شدت به فناوری بلاک چین وابسته است.

هدرا هشگراف


شبکه عمومی غیر متمرکز «هدرا هشگراف»( Hedera Hashgraph) در سال ۲۰۱۶ میلادی با هدف توانمند سازی برنامه نویسان جهت ساخت اپلیکیشن های ایمن، توسعه یافت. از آن زمان تاکنون شبکه هدرا گسترش یافته وفهرستی از شرکت های بزرگ از جمله گوگل، آی بی ام و بویینگ سهام آن را خریده و بر آن نظارت می کنند.
اخیرا هدرا یک کاربرد مهم بلاک چین را نشان داد. این شبکه اپ «سیف هلث چک» را ارائه کرد که برای تست کووید۱۹ از راه دور به کار می رود. در حال حاضر از این اپ در دانشگاه ایالت آریزونا استفاده می شود. به طور دقیق تر این اپلیکیشن برای بیش از ۷۰ هزار دانشجو و کارمند این دانشگاه سرویس تست از راه دور فراهم می کند و وضعیت سلامت آنها را به طور دیجیتالی تایید می کند. سرویس دیگر این شرکت «Hedera Consensus» یک بلاک چین شرکتی است که در موارد مهم مانند سیستم هشدار زودهنگام برای حمله هوایی در منطقه جنگی به کار رفته است.

آیکان لوپ


این شرکت بلاک چین کره جنوبی در سال ۲۰۱۶ میلادی تاسیس شد تا کاربردهای واقعی بلاک چین در حوزه بانکداری، خدمات درمانی و بخش های دولتی را فعال کند. دفتر اصلی آیکان لوپ(Icon Loop)در سئول قرار دارد و تاکنون بیش از ۱۵ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده است. آیکان لوپ اخیرا اعلام کرد «جزیره ژِلِو» که یکی از نقاط توریستی در کره جنوبی است، از سیستم« Decenterlized Identity» این شرکت برای ردیابی انتشار کووید۱۹ استفاده می کند.
همچنین کمیسیون خدمات مالی کره جنوبی اخیراً سرویس احراز هویت غیرمتمرکز IconLoop را در«بسته خدمات و مقررات نوآورانه مالی» تأیید کرده است.در اکتبر سال جاری اعلام شد این شرکت در چند مرحله ۸ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده و از آن برای ارائه سیستم احراز هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین به نام My ID استفاده می کند.

مجمع جهانی اقتصاد


مجمع جهانی اقتصاد،«هیات جهانی بلاک چین» را برای کمک به پیشرفت این فناوری به نفع جمعیت دنیا ایجاد کرده است. این سازمان چند پروژه مختلف بلاک چین برای گسترش منافع عمومی راه اندازی کرده است. در ماه می سال جاری، این هیات فهرستی از اصول بلاک چین برای حفاظت از حقوق دست اندارکاران این حوزه تهیه کرده است.
در این فهرست، «درک ریسک ها و مزایای بلاک چین» و «حق ذخیره و مدیریت کلید های رمزنگاری شده» نیز گنجانده شده اند. هیات بلاک چین اخیرا طرح اولیه ای برای ردیابی انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از استخراج معدن و فلزات در یک شبکه بلاک چین ارائه کرده است(خبر مربوط به آن را می توانید اینجا بخوانید). همچنین مجمع جهانی اقتصاد معتقد است بلاک چین به توانمندسازی اقتصاد دیجیتال حافظ محیط کمک می کند.
پی پال
«پی پال» یکی از بزرگترین سیستم های پرداخت آنلاین در جهان است که به طور دقیق از سال ۲۰۱۴ میلادی وارد حوزه رمزارز و بلاک چین شده است. در همین بازه، پی پال اعلام کرد طی همکاری با چند شرکت به فروشندگان اجازه می دهد از طریق Briantree، رمز ارزقبول کنند. این شرکت به دنبال راهی است تا چگونگی استفاده از بلاک چین برای ارائه خدمات بهتر به بازرگانان و کاربران را در دستور کار قرار دهد.
در سال ۲۰۱۶ میلادی مدیریت پی پال تصمیم گرفت با توسعه بلاک چین، تراکنش های سریع با استفاده از ارزهای دیجیتال را فعال سازد. در عین حال این شرکت با اعلام سرویس جدید پشتیبانی از رمزارز، بخش رمزنگاری را متحول خواهد کرد. این سرویس از اوایل ۲۰۲۱ میلادی ارائه می شود. در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی نیز پلتفرم های پرداخت و تجارت رمزارز این شرکت برای کاربران آمریکایی فعال شد.

مایکروسافت


این غول نرم افزاری، سرویس بلاک چین را از طریق بازوی ابر رایانشی خود به نام «آزور» ارائه کرد. هرچند بسیاری از شرکت ها مانند «جی ای اویشن» (GE Aviation) و «استارباکس» از پلتفرم بلاک چین مایکروسافت برای مدیریت زنجیره ذخایر خود استفاده کردند. این شرکت تاکنون نقش مهمی در توسعه بلاک چین ایفا کرده است.
در این اواخر، مایکروسافت با همکاری با شرکت ارنست ویانگ ، بلاک چین اتریوم را جهت دریافت حق امتیاز بازی های ایکس باکس استفاده کرد(خبر مربوط به آن را می توانید اینجا بخوانید).همچنین فرودگاه آلبانی با استفاده از پلتفرم مایکروسافت مشغول آزمایش « اپلیکیشین ول نس تریس» است تا نظافت سطوح را تضمین کند. این اپلیکیشن با همکاری بلاک چین آزور متعلق به مایکروسافت فعال شده است. در ژوئن سال جاری مایکروسافت همکاری خود با شرکت InterWork Alliance را آغاز کرد تا استانداردهای جهانی برای یک اکوسیستم توکنیزه را به وجود بیاورد.

ویزا


این شرکت پردازش پرداخت از سال ۲۰۱۵ به بلاک چین و حوزه رمز ارز علاقه نشان داد و در یک استارت آپ چینی سرمایه گذاری کرد. در اکتبر ۲۰۱۶ میلادی ویزا از سرویسB2B Connet به عنوان یک سیستمی رونمایی کرد که با کمک Chain فعال شده بود تا با سرعت و ایمنی پرداخت های تجارت به تجارت (business-to-business) را در سراسر جهان ارائه کند.
تلاش های اولیه ویزا در فضای بلاک چین به تدریج به توسعه فناوری های مالی منجر شد. به عنوان مثال ویزا چند کارت نقدی رمزنگاری شده را ارائه کرد که شبیه محصولات مشابه بایننس و بلاک فی است. در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی ویزا با شرکت سیرکل( ارائه دهنده سرویس های بلاک چین) همکاری کرد تا تراکنش های استیبل کوین USD Coin را با برخی کارت های اعتباری سازگار کند.
با این وجود افزایش توجه ویزا به حوزه فناوری های مالی زیر ذره بین قرار گرفته است. در ژانویه سال جاری، ویزا شرکت پلید( فعال در حوزه فناوری مالی) را خرید که این عملیات ادغام با انتقادات وزارت دادگستری آمریکا روبرو شد و شکایتی رادر پی داشت.

جی پی مورگان


«جی پی مورگان چیس» بزرگترین بانک آمریکا و یکی از بزرگترین هلدینگ های مالی جهان است. این سازمان از سال ۲۰۱۷ میلادی وارد حوزه بلاک چین شد. در آن زمان جی پی مورگان به اتحادیه اتریوم پیوست. این اتحادیه شامل شرکت هایی است که به توسعه بلاک چین اتریوم کمک می کنند.
در سال ۲۰۱۸ میلادی این شرکت با انتشار کتابی سعی کرد تا نقاط مثبت و منفی سرمایه گذاری در رمزارز را برای سرمایه گذاران توضیح دهد. در فوریه ۲۰۱۹ نیز جی پی مورگان از سرویس« جی پی ام کوین» رونمایی کرد که هدف آن تسویه تراکنش های بانکی با سرعت بالا بود. این سرویس در ۲۰۲۰ ارائه شد. این شرکت مالی همچنین یک شبکه اطلاعات بین بانکی را رهبری می کند که در حقیقت کنسرسیوم بلاک چین و شامل ۱۳۰ بانک است که از فناوری لجر برای ارتقای همخوانی و کاهش تاخیر در پردازش ها استفاده کنند.

پروتکل بیس لاین


این شرکت در مارس سال جاری ازپروژه منبع باز اوسیس رونمایی کرد که قابلیت همکاری پیشرفته برای کاربردهای بلاک چین پشتیبانی می کند. پروتکل بیس لاین با ۱۴ شرکت بنیانگذار، فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان رشد کرده و اکنون بیش از ۷۰۰ شرکت عضو آن هستند و سازمان هایی مانند اکسنچور اسپانسر آن هستند.
پروتکل بیس لاین سعی دارد تا دوراهی قابلیت همکاری با بخش های دیگر را حل کند. این امر به طور کلی سبب می شود سازمان های بیشتری به بلاک چین وارد شوند. در حال حاضر شرکت های بزرگی مانند SAP از این پروتکل برای انطباق و اشتراک گذاری اطلاعات کسب وکاری میان شرکت چند شریک استفاده می شود.

سِیلز فورس


سیلز فورس(Sales Force) یک شرکت نرم افزاری بزرگ است که نخستین محصول بلاک چین محور خود را در می ۲۰۱۹ میلادی ارائه کرد که «بلاک چین سیلز فورس» نام دارد. این سرویس پلتفرمی است که سیستم مدیریت رابطه مشتریان سیلز فورس را فعال می کند و بیش از ۱۵۰ هزار مشتری دارد.
پیش از این سیلز فورس اعلام کرده بود از بلاک چین برای ارتباط کسب وکارها با تیم های فناوری و افزایش بازده سرمایه گذاری کارآمد است. شرکت های مختلف از جمله لامبورگینی( خودروساز ایتالیایی) از این سرویس برای احراز هویت خودروهای قدیمی شرکت استفاده می کنند.
سیلز فورس در سال جاری فناوری تجاری لایت کوین را یکپارچه کرد تا غیر متمرکزسازی اطلاعات در سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان را به کار گیرد. همچنین این شرکت در این اواخر با آی بی ام نیز شریک شده است.

فوجیتسو


این شرکت فناوری ژاپنی از اوایل ۲۰۱۶ میلادی فعالیت در حوزه بلاک چین را آغاز کرد. در ۲۰۱۷ میلادی این شرکت اعلام کرد با همکاری هایپرلجر نرم افزار بلاک چین را برای کنترل، دسترسی و توزیع اطلاعات به کار می گیرد. پس از آن شرکت برنامه های خود برای تجاری سازی راه حل های بلاک چین را اعلام کرد. به این ترتیب فوجیتسو به رقیب اصلی آی بی ام در این بخش تبدیل شد.
اخیرا فوجیتسو به حوزه هویت دیجیتال نیز علاقه نشان داده و تصمیم دارد از بلاک چین خود برای ردیابی کاربر و اطلاعات شخصی او جهت انجام تراکنش های آنلاین کمک بگیرد. باید اشاره کرد میزوهو بانک ( سومین بانک بزرگ ژاپن) همراه شرکت پردازش پرداخت JCB تصمیم دارند یک سیستم احراز هویت دیجیتال ارائه کنند که از بلاک چین فوجیتسو استفاده می کند.

برچسب ها: بلاک چین
ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی