کد خبر: ۱۳۵۸۱
|
۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

سفر به مریخ امکان پذیرتر شد

داشتن سوخت کافی برای پرواز بازگشت به زمین همواره یکی از مهمترین چالشهای سفر به مریخ بوده است اکنون دانشمندان به راه حلی در این مورد رسیده اند.

سفر به مریخ امکان پذیرتر شد

به گزارش «نبض فناوری»، «هولین شین» استادیار فیزیک و نجوم در دانشگاه کالیفرنیا و تیم وی روشی کارآمد تر برای ایجاد سوخت موشک مبتنی بر متان در سطح مریخ کشف کردند که سفر به این سیاره را بیشتر امکان پذیر می کند.

کشف جدید به صورت «کاتالیزور روی تک اتمی» است که فرآیند دو مرحله ای فعلی را با استفاده از یک دستگاه جمع و جور و قابل حمل تر در واکنشی تک مرحله ای ترکیب می کند.

شین اظهار کرد که فلز روی اساساً یک کاتالیزور عالی و قابل حمل است. روند ایجاد سوخت مبتنی بر متان قبلاً نظریه پردازی شده است. این فرایند از زیرساخت های خورشیدی برای تولید برق و در نتیجه الکترولیز دی اکسید کربن استفاده می کند که وقتی با آب یخ موجود در مریخ مخلوط می شود، متان تولید می کند.

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی از فرآیند « Sabatier » برای تولید اکسیژن قابل تنفس از آب استفاده می کنند. یکی از اصلی ترین موضوعات مربوط به روند Sabatier این است که روشی دو مرحله ای است که نیاز به ابزار بزرگ برای کارایی موثر دارد.

روشی که این دانشمندان ایجاد کردند فرآیند آب به هیدروژن را دور می زند و در عوض کربن دی اکسید را با انتخاب زیاد به متان تبدیل می کند.

در حال حاضر، موشک های لاکهید و بوئینگ از هیدروژن مایع به عنوان سوخت استفاده می کنند. این منبع سوخت گرچه ارزان و کارآمد است اما اشکالاتی نیز دارد. هیدروژن مایع باقیمانده کربن را در موتور موشک باقی می گذارد که پس از هر پرتاب نیاز به تمیز کردن دارد. چیزی که در مریخ غیرممکن است.

 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی