کد خبر: ۱۳۶۸۵
|
۲۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۸

اقدامات مهم فیس بوک در جریان انتخابات آمریکا

انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا به لحاظ ایجاد خشونت و هرج و مرج و نقش رسانه‌های اجتماعی در آن متفاوت بود و شرکتهای فناوری در ارتباط مستقیم با روند برگزاری و بعد از آن نقش موثری ایفا کردند.

اقدامات مهم فیس بوک در جریان انتخابات آمریکا

به گزارش «نبض‌فناوری»؛ بنا بر نظر تحلیلگران در اندیشکده‌های مختلف آمریکا انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سوم نوامبر ۲۰۲۰ ظرفیت بالایی برای ایجاد خشونت و هرج‌ومرج را داشت. به‌وجود آمدن دوقطبی سیاسی بین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه، ادعای تقلب قبل از برگزاری انتخابات توسط رئیس‌جمهور مستقر، نگرانی‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا و گسترش اعتراضات مرتبط با سیاه‌پوستان، باعث ایجاد نگرانی عمیق در میان نهادهای امنیتی نسبت به امنیت انتخابات و برهم خوردن آرامش عمومی شده بود.

تشخیص نقش پررنگ رسانه‌های اجتماعی در مواجهه مردم با مقوله مهمی نظیر انتخابات و از دیگر سو تجربه ناموفق رسانه‌های اجتماعی آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، نگاه‌های بسیاری را بر روی این شرکت‌ها متمرکز کرد. این مسئله سبب شد تا نهادهایی همچون وزارت امنیت داخلی آمریکا و پلیس فدرال این کشور همکاری تنگاتنگی را با شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی آمریکایی آغاز کنند.

همه این مسائل در کنار هم موجب شد تا شبکه‌های اجتماعی آمریکایی تدابیر مختلفی را طی سال‌های گذشته اتخاذ کنند که در ایام برگزاری انتخابات آمریکا کارکرد مؤثر خود را نشان داد.

در این گزارش سعی شده است تا مجموعه اقدامات و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی فیس‌بوک در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.

بنا بر اظهارات رسمی فیس‌بوک، این شرکت با یک سرمایه‌گذاری قابل‌توجه از سال ۲۰۱۶، فعالیت‌های وسیعی را برای ساماندهی رسانه‌های اجتماعی خود در زمان انتخابات آمریکا ترتیب داده است. این شرکت با بیش از ۳۵۰۰۰ نیرو و با بررسی داده‌های مربوط به بیش از ۲۰۰ انتخابات در سراسر دنیا سعی کرده است تا بهترین سطح ایمنی و امنیت را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فراهم نماید.

در ادامه مجموعه سیاست‌ها و تدابیر فیس‌بوک برای سکوهای زیرمجموعه خود تشریح شده است:

-ارائه اخبار معتبر تأیید شده توسط مراجع ذی‌صلاح به کاربران، از جمله این‌که رأی‌دهی پستی از دیرباز قابل‌اعتماد بوده و این‌که شمارش آرا ممکن است بیش از گذشته به طول بینجامد.

-ارائه این اخبار معتبر در مرکز اطلاعات رأی‌دهی فیس‌بوک و الصاق برچسب‌هایی پیرامون رأی‌دهی بر روی پست‌های مرتبط تا افراد به سمت اخبار معتبر و کسب اطلاعات بیشتر از مرکز اطلاعات رأی‌دهی، هدایت شوند.

-حذف پست‌هایی که ادعا می‌کنند شهروندان آمریکایی با شرکت در انتخابات به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و ارجاع کاربران به منابع معتبر در مورد ویروس کرونا و برگزاری انتخابات در ذیل این پست‌ها.

-الصاق برچسب هشدار بر محتواهایی که در پی مشروعیت‌زدایی از نتیجه انتخابات بوده یا روش‌های رأی‌گیری را زیر سوال می‌برند.

-محتواهای منتشرشده از سوی نامزدها و کمپین‌های انتخاباتی آن‌ها در طول مدت زمان شمارش آرا با برچسبی همراه خواهد شد تا یادآوری کند که شمارش هنوز ادامه دارد و هیچ برنده‌ای مشخص نشده است.

-اگر هر نامزد یا کمپین انتخاباتی قبل از اعلام نتایج نهایی اعلام پیروزی کند، پست‌های مربوطه حذف و برچسبی به آن‌ها اضافه خواهد شد که نشان می‌دهد شمارش آرا هنوز ادامه دارد و برنده نهایی هنوز مشخص نشده است.

-در صورت مشخص نشدن نتایج قطعی انتخابات طی چند روز یا چند هفته، اطلاعاتی برای درک فرایند جاری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این اطلاعات شامل اطلاعیه‌های رسمی و اخبار موثق است که به‌صورت پیام‌هایی در بالای برنامک‌ها و صفحات قرار خواهد گرفت.

-همکاری با مقامات اجرایی فدرال و ایالتی مسئول در برگزاری انتخابات به‌منظور ایجاد کانال‌های ارتباطی قوی و مستقیم با شهروندان به‌هنگام ایجاد اختلال در فرایندهای انتخاباتی و یا ایجاد ترس و شایعه در مورد فرایند انتخابات

-اعلام فرد پیروز انتخابات در صدر برنامک‌های فیسبوک و اینستاگرام و در مرکز اطلاعات رأی‌دهی

-اگر کاندیدا یا حزب دیگری به نتیجه اعلام‌شده اعتراض کند، نام فرد پیروز اعلام‌شده همراه با تذکراتی در بالای فیسبوک و اینستاگرام نمایش داده شده و لینک مرکز اطلاعات رأی‌دهی به پست‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری الصاق می‌شود

-ممنوعیت تبلیغات در روزهای منتهی به انتخابات براساس قانون

-مسدودسازی تبلیغات رسانه‌های دولتی و برچسب‌گذاری صفحات تبلیغاتی آن‌ها، صفحات در فیدهای خبری و سایر بسترهای موجود

-ممنوعیت موقت تبلیغات در حوزه مسائل اجتماعی، انتخاباتی و سیاسی در ایالات متحده را پس از اتمام رأی‌گیری در تاریخ ۳ نوامبر به‌منظور جلوگیری از ایجاد سردرگمی یا سوءاستفاده و ایجاد آرامش در میان شهروندان آمریکایی

-ممنوعیت هر محتوایی که شامل بیاناتی در مورد قصد خشونت‌ورزی در رابطه با رأی‌دهی، ثبت‌نام رأی‌دهنده یا خروجی یک انتخابات باشد، یا خواهان انجام اقدامات خشونت‌آمیز باشد یا از خشونت‌ورزی دفاع کند.

-ممنوعیت محتواهای حاکی از قصد همراه داشتن سلاح یا دفاع از چنین اقدامی، یا تحریک به چنین اقدامی، از جمله در مکان‌های رأی‌گیری، مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان یا دیگر مکان‌های مرتبط با اداره امور انتخابات

-ممنوعیت تهدید مقامات انتخاباتی

-ممنوعیت محتواهایی که فرد یا گروهی از افراد را بر مبنای ویژگی‌های خاصی هدف قرار داده و منکر حق آن‌ها برای مشارکت سیاسی شود.

-ممنوعیت درخواست از مردم برای مشارکت در نظارت بر رأی‌گیری، با استفاده از شیوه‌های نظامی به‌گونه‌ای که هدف از آن ارعاب، اعمال کنترل یا نمایش قدرت به مقامات برگزارکننده انتخابات یا رأی‌دهندگان باشد.

-ارائه اطلاعات نادرست صریح و ضمنی در مورد تاریخ‌ها، مکان‌ها، زمان‌ها و روش‌های رأی‌دهی یا نحوه ثبت‌نام رأی‌دهندگان

-ارائه اطلاعات نادرست در مورد نصاب‌های رأی‌دهی شهروندان، شرایط شمارش آرا و مدارک مورد نیاز برای رأی‌دهی

- اطلاعات نادرست در مورد نامزد شدن یا عدم حضور کاندیداهای مطرح

-مداخلات هماهنگ‌شده که بر انگیزه افراد برای مشارکت در انتخابات تأثیر می‌گذارد

-محتوایی که ادعا کند مشارکت در انتخابات منجر به عواقب قانونی برای رأی‌دهنده می‌شود

-محتوایی که منجر به دلسردی و عدم شرکت شهروندان آمریکایی در انتخابات شود

-اظهاراتی که مدافع یا ارائه‌دهنده دستورالعمل‌هایی برای شرکت غیرقانونی در انتخابات باشد

-بیانیه‌هایی که از مشارکت غیرقانونی در فرایند رأی‌دهی دفاع می‌کنند

-مسدودسازی محتواهای مربوط به حمل سلاح در محل‌های رأی‌گیری و ایجاد ترس و وحشت در میان شهروندان برای ایجاد اغتشاش در محل‌های رأی‌گیری

انتشار این مطلب به منزله تأیید عملکرد فیس بوک  نبوده و به طور قطع، عملکرد این شبکه اجتماعی با رویکرد این خبرگزاری منافات دارد و سیاست‌های دوگانه و عملکرد دوگانه شبکه اجتماعی فیس بوک در تقویت پست‌های اغتشاشگران در ایران در چند سال اخیر و مسدود کردن حساب اغتشاشگران در آمریکا طی روزهای اخیر، عملکرد مغرضانه این شبکه را محرز می‌کند.

از سوی دیگر به طور کلی موضوع جاسوسی اطلاعات و نقض حریم خصوصی از سوی این شبکه اجتماعی، بارها در میان کشورهای دنیا مورد انتقاد قرار گرفته و به تازگی نیز بحث اجباری شدن اشتراک داده‌های کاربران میان دو شبکه اجتماعی واتس اپ و فیس‌بوک با موج وسیعی از انتقادات در نقض حاکمیت داده همراه شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی