کد خبر: ۱۳۷۰۴
|
۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۹
نبض فناوری تحلیل می کند؛

فراز و نشیب بودجه بندی آمریکا/ چه بر سر بودجه تحقیقاتی آمد؟

بحث بودجه بندی برای کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و در این میان نمی توان از کارهای بخش تحقیق و توسعه و اهمیت آن ها در زمینه پیشرفت جامعه غافل شد. آمریکا در بودجه بندی سال 2021 این بخش را در همه زمینه ها دچار خسران کرده است.

به گزارش «نبض فناوری»، این روزها که بیش از یکسال از زندگی مردم جهان با وجود بیماری کووید-19 گذشته و محققان همه کشورها به تکاپوی تحقیقات در زمینه مقابله با این بیماری هستند؛ اهمیت توجه به بخش تحقیقاتی و توسعه برای پیشرفت هر کشور نمایان تر شده است. در این گزارش قصد داریم بودجه ای که دولت فدرال ایالات متحده آمریکا برای سال 2021 در مورد این بخش در نظر گرفته است را مورد بررسی قرار دهیم.

فراز و نشیب بودجه بندی آمریکا/ چه بر سر بودجه تحقیقاتی آمد؟

بودجه تحقیق و توسعه این کشور در چند بخش و آژانس متمرکز شده است. بودجه درخواستی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای سال مالی 2021 شامل حدود 142.2 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه (اصطلاحا آر اند دی) یعنی 13.8 میلیارد دلار (8.8 درصد) کمتر از سطح مصوب سال مالی 2020 (156 میلیارد دلار) است.

در نمودار زیر بودجه در نظر گرفته شده برای 3 سال متوالی 2019، 2020 و 2021 مشخص شده است. بودجه ای که دولت آمریکا برای سال جاری درخواست داده به مقدار سال 2019 بازگشته؛ که نشان می دهد احتمالا سیاست هایی که برای این بخش درنظر گرفته شده با شکست روبرو شده است و یا وضعیت اقتصادی این کشور جوابگوی وضع بودجه ای چون سال قبل نیست.

فراز و نشیب بودجه بندی آمریکا/ چه بر سر بودجه تحقیقاتی آمد؟

بر اساس آنچه از بودجه درخواستی سال جاری به نظر می رسد، تقریباً همه آژانس های فدرال شاهد کاهش بودجه تحقیق و توسعه خود نسبت به سال مالی 2020 خواهند بود. تنها استثناء وزارت امور کهنه‌سربازان است که با افزایش 38 میلیون دلار (2.9درصد) در سال مالی 2021 به 1.351 میلیارد دلار رسیده است.

بیشترین کاهش بودجه در بخش تحقیق و توسعه به وزارت دفاع (کاهش 4.713 میلیارد دلار)، وزارت انرژی (3.168 میلیارد دلار کاهش) و وزارت بهداشت و خدمات انسانی(2.843 میلیارد دلار کاهش) تعلق دارد.

بیشترین درصد کاهش در بودجه تحقیق و توسعه مربوط به وزارت ترابری (47.6 درصد کاهش)، سازمان حفاظت از محیط زیست (35.4 درصد کاهش) و وزارت کشور (25.5درصد کاهش) است.

در سال جاری بودجه درخواستی تحقیقات بنیادی 2.822 میلیارد دلار (6.5درصد)، تحقیقات کاربردی 5.125 میلیارد دلار (11.7درصد)، توسعه 3.466 میلیارد دلار (5.5درصد) و امکانات و تجهیزات 2.375 میلیارد دلار (39.6درصد) کاهش یافته است.

در جدول های زیر بودجه در بخش های شبکه و فناوری اطلاعات و توسعه انرژی و فعالیتهای مرتبط نشان داده شده است.


برنامه بودجه تحقیق و توسعه شبکه و فناوری اطلاعات برای سال 2019 تا 2021 (میلیون دلار)

فراز و نشیب بودجه بندی آمریکا/ چه بر سر بودجه تحقیقاتی آمد؟

بودجه اختصاصی وزارت تحقیق و توسعه انرژی و فعالیتهای مرتبط برای سال 2020 و 2021 (میلیون دلار)

فراز و نشیب بودجه بندی آمریکا/ چه بر سر بودجه تحقیقاتی آمد؟

این بودجه های درخواستی و ارقام آن نشان دهنده اولویت بخشهای مختلف برای دولت ترامپ است حال ممکن است بعد از تصویب کنگره این اعداد ارقام تغییر کند یا برخی اصلا به تصویب نرسند.

شاید کاهش بودجه دفاعی این کشور نشان می دهد که آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که جنگ افروزی جز تحمیل هزینه برای آن ها چیز دیگری به همراه نداشته؛ هرچند می توان این کاهش بودجه در زمینه تحقیق و توسعه بخش های مختلف را اینگونه تفسیر کرد که قرار است در سال جدید به بحث نظامی توجه کمتری شود اما با بررسی سایر وزارت خانه ها در سال شیوع کووید-19 و نیاز بخش بهداشت به بودجه بیشتر برای تحقیقات در این زمینه بودجه وزارت بهداشت نیز 2.843 میلیارد دلار کم شد.

این اتفاق شاید نشان دهنده کم شدن بودجه بخش های مختلف و یا کسری آن است؛ که می توان آن را با وضعیت اقتصادی کنونی آمریکا و تحلیل اقتصاددانان از فروپاشی اقتصادی آمریکا در سال های آتی به دلیل هزینه های زیاد دولت ترامپ در بخش هایی مانند ساختن دیوار مکزیک و ... مرتبط دانست.

 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی