کد خبر: ۱۳۷۸۲
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۷
دبیر ستاد فناوری نانو:

ایران سومین کشور دارای سند فناوری نانو است/ صادرات به ۵۰ کشور

دبیر ستاد فناوری نانو با اشاره به فعالیت ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه نانو تکنولوژی گفت: این شرکت‌ها ۷۱۵ محصول تولید کردند و به بازار رساندند همچنین این محصولات به ۵۰ کشور صادر شده است.

ایران سومین کشور دارای سند فناوری نانو است/ صادرات به ۵۰ کشور

به گزارش نبض فناوری، دکتر سعید سرکار امروز در افتتاحیه چهارمین دوره نانو استارت‌آپ که به صورت آنلاین برگزار شد، با بیان اینکه هر اقدامی در حوزه نانو تکنولوژی نیازمند نیروی انسانی متخصص و توانمند است، گفت: یکی از اقدامات ستاد توسعه فناوری نانو توسعه نیروی انسانی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: اکنون تعداد ۶۶ دانشگاه در دوره کارشناسی ارشد و ۲۲ دانشگاه در مقطع دکتری در گرایش‌های مختلف نانوتکنولوژی دانشجو می‌پذیرند.

وی افزود: اکنون بیش از ۳۷ هزار نفر نیروی انسانی متخصص از مقطع کارشناسی ارشد به بالا و دو هزار استاد در کشور در این حوزه فعالیت می‌کنند.

سرکار ادامه داد: سازمان ملل گزارشی از فعالیت‌های کشورها در حوزه نانو منتشر کرده که نشان می‌دهد آمریکا در سال ۲۰۰۰ میلادی اقدام به انتشار سند نانو فناوری کرده است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۱ کشور چین اقدام به انتشار این سند کرد و در سال ۲۰۰۲ ایران به عنوان سومین کشور منتشر کننده سند فناوری نانو اقدام به انتشار سند توسعه نانو کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ۶ درصد از علم نانوی دنیا توسط محققان کشور تولید می‌شود، افزود: در حال حاضر ۲۵ درصد تولید علم کشور به حوزه نانو اختصاص دارد.

دبیر ستاد نانو خاطر نشان کرد: ما اگر بنیه علمی قوی نداشته باشیم، کپی کار می‌شویم.

وی با بیان اینکه یک دهم علم دنیا در ایران تولید می‌شود، گفت: اکثر دانشجویان و اساتید به مقوله ثبت پتنت توجهی ندارند و ما نتوانستیم فرهنگ ثبت اختراع را در کشور نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه کانون ثبت پتنت را در ستاد بر همین اساس راه اندازی کردیم، گفت: اکثر یافته‌های ما در قالب مقاله منتشر می‌شود و در صورت افشای یافته‌های علمی دیگر نمی‌توان مالکیت معنوی آن را در اختیار داشته باشیم.

سرکار افزود: ۲۴ درصد ثبت اختراعات ایران در زمینه نانو فناوری است. همچنین دانش فنی ۹۰ درصد از نانو مواد در کشور موجود است.

وی با تاکید بر اهمیت رسوخ نانو در صنایع گفت: فناوری نانو در ۲۰ حوزه صنعتی رسوخ پیدا کرده که حوزه‌های سلامت، ساختمان، هوایی، کشتیرانی، نفت و پتروشیمی، نساجی، آب و محیط زیست، کشاورزی و خودرو این حوزه‌ها هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه نانو تکنولوژی گفت: این شرکت‌ها ۷۱۵ محصول تولید کردند و به بازار رساندند همچنین این محصولات به ۵۰ کشور صادر شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به گزارش دانشگاه تکنولوژی جورجیای آمریکا، در زمینه اثر بخشی کشورها در بروز و ظهور نانو فناوری گفت: بر اساس این گزارش چین با پشت سر گذاشتن آمریکا بیشترین میزان اثرگذاری در بروز و ظهور فناوری نانو را داشته و پس از آن کره جنوبی و هند قرار دارد و از ایران به عنوان پنجمین کشور با بیشترین میزان اثر گذاری در ظهور و بروز نانو فناوری نانو یاد شده است.

به گفته وی بر اساس این گزارش در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر در علم نانو ۳ دانشگاه از ایران و ۳ دانشگاه از آمریکا و اکثر دانشگاه‌های برتر این حوزه از کشور چین است.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی