کد خبر: ۱۳۸۰۳
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۵
مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

ساماندهی استخراج‌کنندگان رمز ارز با ماینو/ بجای بی‌انصافی در حق ماینینگ‌ها مدال شجاعت دهید

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، گفت: تا به امروز استخراج کنندگان ایرانی رمزارز ملزم به اعتماد به یکی از استخرهای خارجی جهت انجام فرآیند استخراج رمزارز بوده اند. ماینو به عنوان یک استخر ایرانی استخراج رمزارز توانسته است با پیاده سازی فرآیند استخراج رمزارز در داخل کشور و بومی سازی آن علاوه بر افزایش کارآمدی سیستم به به شبکه بلاکچین رمزارز کمک کند.

سجاد کرمی مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، در گفت‌وگو با خبرنگار« نبض فناوری» از طراحی پروژه استخر ایرانی استخراج رمزارز ماینو در این شرکت خبر داد و گفت: در فرایند استخراج رمزارز، گاهی بر اساس پیچیدگی شبکه رمزارز مورد نظر و مسائل فنی مرتبط با آن امکان اتصال مستقیم استخراج کننده یا ماینر به شبکه بلاکچین مقدور نیست لذا به منظور استخراج رمزارز هایی نظیر بیت کوین که دارای شبکه بسیار شلوغ و پیچیده‌ای هستند افراد به منظور تایید تراکنش‌ها و در نهایت کسب درآمد بابت فعالیت انجام شده که اصطلاحاً به آن استخراج گفته می شود می بایست از خدمات دهندگان میانی یا اصطلاحاً استخر ها به جهت اتصال به شبکه بلاکچین رمزارز مورد نظر و کسب درآمد استفاده کند.

وی، تأکید کرد: در واقع استخرها ابزاری برای ایجاد این اتصال، تجمیع قدرت پردازش استخراج کنندگان و در نهایت تسهیم درآمد هر یک از آنان بر اساس میزان مشارکت خود در درآمد مورد نظر هستند. به طبع هرچه تعداد استخراج کنندگان در یک استخر بیشتر باشد، قدرت پردازش استخر افزایش یافته و درآمد تمام کاربران آن استخر بیشتر خواهد یافت.
کرمی افزود: استخراج کنندگان می بایست محصول تولیدی خود را که هَش یا رمز است را به صورت کامل در اختیار استخر ها قرار دهند و درآمد خود را از آنان دریافت کند. ‌این فرآیند کاملا وابسته به میزان اعتماد کاربران به آن استخر است.

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، گفت: تا به امروز تمام ماینرهای مجاز و غیرمجاز و تمام کسانی که در کشور اقدام به استخراج رمز ارز بودند به یکی از سرویس دهندگان خارجی متصل بودند اعتماد می‌کردند کدها را و داده را در اختیار آنها قرار می‌دادند و در صورت صلاحدید آنها با کاربران ایرانی تسویه حساب انجام می‌داند. حتی در برخی از موارد اقدام به مسدود کردن حساب کاربران ایرانی می‌کردند و هم اکنون این سرویس به صورت قانونی در داخل کشور پیاده سازی شده است به طوری که تمام سرورها در داخل کشور است.

وی اضافه کرد: استخراج کنندگان ایرانی رمزارز ملزم به اعتماد به یکی از استخر های خارجی جهت انجام فرآیند استخراج رمزارز بوده اند. ماینو به عنوان یک استخر ایرانی استخراج رمزارز توانسته است با پیاده سازی فرآیند استخراج رمزارز در داخل کشور و بومی سازی آن علاوه بر افزایش کارآمدی سیستم به دلیل ایجاد اتصال پایدار استخراج کنندگان به شبکه بلاکچین رمزارز مورد نظر با استفاده از استقرار سامانه خود در زیرساخت های داخلی و کاهش هزینه های انتقال داده استخراج کنندگان، امنیت داده کاربران را در داخل کشور به عنوان یک شرکت در دسترس و ثبت شده تضمین کند.

کرمی اظهار کرد: همچنین با توجه به نیاز سنجی انجام شده در تیم طراحی محصول ماینو، کاربران می‌توانند از خدماتی که تا به امروز در دسترس آنان نبوده است بهره مند شوند. یکی از پر کاربرد ترین آن خدمات، استفاده از سرویس تسویه ریالی است. کاربران ماینو می‌توانند در صورت تمایل با فعال کردن گزینه مربوطه در حساب کاربری خود، رمزارز حاصل از استخراج خود را به صورت روزانه در اختیار ماینو قرار داده و معادل ریالی آن را دریافت کند. در صورت استفاده از این سرویس کاربران نیاز به پرداخت کارمزد انتقال رمزارز به منظور نقد کردن درآمد خود را ندارند و تمامی درآمد آنان قابلیت نقد شدن دارد.

وی اضافه کرد: ماینو محصول شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز است که به صورت تخصصی در حوزه بلاکچین و به خصوص رمزارز ها فعالیت می‌کند. این شرکت به تازگی در حال ایجاد زیرساخت به منظور پیاده سازی سامانه تبادل امن رمزارز در داخل کشور است که می‌توان علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، باعث حفظ امنیت دارایی کاربران ایرانی و بی نیازی از ارائه دهندگان خارجی کند.

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، در خصوص سایر امکانات سامانه فوق اضافه کرد: تمامی کاربران ماینو می‌توانند در صورت نیاز جهت استفاده از خدمات ماینو، عملیات استخراج رمزارز را بر روی سرورهای شخصی و اختصاصی خود انجام دهند. در این حالت تمامی داده‌های ارسالی و دریافتی بر روی این سرورها خواهد بود که خود می‌تواند باعث ایجاد افزایش ضریب ایمنی داده‌ها شود. هرچند استفاده از این خدمات اختیاری بوده و کاربران در صورت عدم احساس نیاز به خدمت فوق می‌توانند از سرورهای عمومی آن با حفظ قوانین محرمانگی و رعایت اصول حریم خصوصی استفاده کنند. این خدمت می‌تواند برای مزارع بزرگ استخراج رمز ارز جذاب و کاربردی باشد.

کرمی، تأکید کرد: یکی از مشکلات فعالان حوزه استخراج رمزارز در ایران، نقد کردن درآمد حاصله از این صنعت در یک بستر امن و البته با حداقل هزینه‌های جانبی است. ماینو این امکان را به کاربران خود می‌دهد که در صورت صلاحدید به جای دریافت رمزارز حاصل شده، معادل ریالی آن را بدون هزینه کارمزد انتقال رمز ارز در شبکه، در پایان هر روز به شرط رسیدن به حد نصاب مورد نظر در حساب بانکی خود دریافت کنند.

وی ادامه داد: محصول دیگر این شرکت که کاملا بر اساس نیاز سنجی بازار طراحی و پیاده سازی شده است نرم افزار مانیتورینگ مزارع استخراج نوتیماینر است که تلفیق آن با ماینو می‌توان کارآمد ترین ابزار را برای صنعتگران حوزه استخراج رمزارز ایجاد کند.

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، تصریح کرد: تمام محصولات فوق توسط شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز و با تکیه بر دانش و توان جوانان ایرانی طراحی و پیاده سازی شده است. ادامه این مسیر نیازمند انگیزه و حمایت بخش خصوصی و دولتی است. امیدواریم با اعتماد فعالان این حوزه به محصول ماینو و همچنین حمایت های بخش دولتی بتوانیم خدمات شایسته، امن و در دسترس به مردم ایران زمین ارائه کنیم.

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، تصریح کرد: همچنین دولت می‌خواهد مالیات را به صورت بلوکی مشخص کنند. به عنوان مثال کاربر براساس میزان مصرف برق برای تولید بیت کوین باید مالیات پرداخت کند در این صورت کاربر متحمل ضرر می‌شود در حالیکه در این سیستم میزان درآمد کاربر مشخص بوده و طبق آن مالیات پرداخت خواهد کرد.

کرمی افزود: در سال گذشته وزارت نیرو طی دستورالعمل داخلی خود اعلام کرد در صورتی که استخراج کنندگان رمزارز از استخر های داخلی استفاده کند، شامل ۱۵٪ تخفیف در تعرفه برق خود می‌شوند که این امر می‌تواند کمک شایانی در کاهش هزینه‌های جاری مزارع استخراج کند. در همین راستا مکاتباتی را با وزارت نیرو انجام دادیم. متاسفانه تاکنون وزارت نیرو هیچ واکنشی به این مهم نشان نداده است. هرچند این موارد تاکنون در حد مصوبه و دستورالعمل باقی مانده است لیکن امیدواریم با اجرای دقیق آن علاوه بر ایجاد شفافیت در حوزه استخراج رمزارز و کمک به چرخش چرخ اقتصاد کشور در حوزه سرمایه و مبادلات بین المللی، زمینه ای برای بهره مندی از فرصت ایجاد شده در چارچوب قوانین جاری کشور و کمک به جذب مستقیم و غیر مستقیم سرمایه گذاران خارجی کرد.

وی، ادامه داد: استخر رمزارز باعث ساماندهی و نظارت عملکرد استخراج کنندگان رمزارز در کشور خواهد شد. همچنین این سرویس در داخل کشور خدمات ارائه می‌دهد. این سرویس برای افرادی که می‌خواهند به صورت قانونی اقدام به استخراج بیت کوین کنند، طراحی شده است. متاسفانه بخاطر برخوردهای دولت طی دو سه سال اخیر عدم اعتماد بین فعالان این حوزه شکل گرفته است. به طوری که طی چهار ماهی که این سرویس راه‌اندازی شده حدود 800 نفر عضو این سرویس شدند و از این تعداد تنها 15 نفر فعال است و مابقی به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

کرمی ادامه داد: توان اسمی تولید برق کشور 81هزار مگاوات است ظرفیت واقعی تولید حدود 60هزار مگاوات است که الان استفاده می شود پیک مصرفی در بدترین شرایط تابستان 60هزار مگاوات است. براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت نیرو و سازمان جهانی برق مصرفی برای استخراج رمز ارز به صورت مجاز یا غیرمجاز حدود 500 مگاوات است یعنی کمتر از یک درصد برق تولیدی کشور به این بخش اختصاص داده شده است.

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، گفت: در حال حاضر طبق گفته سردار مویدی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۵۰۰ هزار دستگاه ماینر توقیف شده است بنابرین دستگاه‌ها طی دو سال گذشته خاموش بودند و سال‌های قبل این 500 هزار دستگاه روشن بودند و برق مصرف می کردند چرا ما دو سال پیش این بحران را نداشتیم الان این صنعت که به سمت نابودی رفته و حجم بسیار کمی از این دستگاه‌ها روشن است. 

وی تأکید کرد: قطعی برقی که در کشور به وجود آمده به هیچ وجه ارتباطی به ماینرها ندارد، اتفاقا وزارت نیرو باید به ماینرها مدال شجاعت بدهد؛ چرا که در فصل زمستان از 60 هزار مگاوات برق تولیدی حدود 25هزار مگاوات مصرف برق است. ما در ایران براساس آماری که منتشر شده 15 درصد توان تولید کشور اتلاف انرژی داریم در صورتی که می‌توانیم با همکاری بخش خصوصی و ماینرها این اتلاف انرژی را تبدیل به سرمایه کنیم. متاسفانه این دید در بین مسئولان وجود نداشته است.

کرمی گفت: مسئولان کشور باید نگاه خود را به بخش خصوصی تغییر داده اعتماد به این بخش را تقویت کند.

مدیر عامل شرکت زنجیره بلوک رمز پرداز، اظهار کرد: طبق آماری که در سال 2020 منتشر شد 4درصد قدرت پردازشی استخراج رمز ارز از سوی کاربران ایرانی بوده است. بین 6درصد حجم بازار در اختیار ایران است. ایران چهارمین کشور تولیدکننده بیت کوین در جهان بعد از چین، روسیه و کانادا است. کشورهای غربی مثل ایالات متحده و کانادا به شدت شروع به استخراج رمزارز کرده است تا جاییکه کانادا 61 هزار دستگاه ماینر را برای این منظور خریداری کرده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
وبگردی