کد خبر: ۱۳۸۱۹
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

اسپیس ایکس امروز ده‌ها ماهواره پرتاب می‌کند

شرکت فضایی «اسپیس ایکس» امروز مجموعه‌ای از ماهواره های کوچک خود را به فضا پرتاب می‌کند.

اسپیس ایکس امروز ده‌ها ماهواره پرتاب می‌کند

به گزارش نبض فناوری، پایگاه اینترنتی اسپیس، این شرکت فضایی خصوصی اکنون در حال آماده سازی یکی از راکت های باسابقه خود برای این پرتاب است. قرار است راکت دو طبقه «فالکون ۹» از مجموعه پرتاب فضایی «کیپ کاناورال» در فلوریدا در آمریکا پرتاب شود.

انتظار می رود این پرتاب در یک بازه زمانی یک ساعته که در ساعت ۹:۲۴ دقیقه به وقت منطقه زمانی شرقی (ساعت ۱۴:۲۴ دقیقه به وقت گرینویچ» آغاز می شود، صورت گیرد.

بر فراز این راکت ۷۰ متری ده ها ماهواره به عنوان بخشی از یک ماموریت اختصاصی «ترانسپورتر-۱» قرار داده شده است. محموله باری ماموریت «ترانسپورتر-۱» شامل دهها ماهواره «استارلینک» متعلق به خود شرکت اسپیس ایکس است که آنها را در مدار قطبی قرار خواهد داد.

از دیگر ماهواره هایی که در این ماموریت حمل می شوند، می توان از ۴۸ ماهواره SuperDove برای رصد زمین و یک نانوماهواره کوچک به نام «چارلی» برای درک شفق قطبی نام برد.

تقویت فالکون ۹ در این ماموریت، پنجمین پرواز خود را انجام خواهد داد و انتظار می رود مدت کوتاهی پس از پرواز در یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس اطلس به زمین بنشیند. اسپیس ایکس همچنین احتمالاً تلاش می کند تا دماغه این موشک را نیز بازیابی کند؛ اقدامی که در حال تبدیل شدن به بخش عادی هر ماموریت است.

ابتدا قرار بود این پرتاب روز پنجشنبه انجام شود، اما به دلیل بروز تأخیر در پرتاب ماهواره های استارلینک در هفته گذشته، این ماموریت به امروز جمعه موکول شد. آخرین پیش بینی های هواشناسی، نیز شانس شرایط جوی مناسب برای پرتاب و فرود این راکت را ۸۰ درصد اعلام کرده اند.

کل این ماموریت توسط شرکت فضایی اسپیس ایکس به صورت زنده پخش خواهد شد. پرتاب روز جمعه سومین ماموریت شرکت فضایی اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ و دومین ماموریت آن در فاصله تنها دو روز از ساحل فضایی فلوریدا است. این شرکت فضایی روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه ( اول بهمن) ۶۰ ماهواره استارلینک را در مدار زمین قرار داد.

ماهواره‌ های «استارلینک» بخشی از برنامه اسپیس ‌ایکس برای خدمات جدید و پرسرعت اینترنت است. این طرح اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی با درخواست «الون ماسک»، مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال برای کسب اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد. وی در سال ۲۰۱۷ برنامه استارلینک را به عنوان یک سیستم پهنای باند ارزان‌ قیمت که می‌تواند دسترسی به اینترنت را فراهم کند، به ثبت رساند.

البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و در این میان، آمازون و فیسبوک نیز طرح‌هایی را دنبال می‌کنند.

منبع/ ایرنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی