کد خبر: ۱۳۸۷۴
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

ساماندهی فضای مجازی قربانی اهداف جناحی مسئولان/ شبکه ملی اطلاعات پَر

بسیاری از کارشناسان براین باورند که هیچ اهتمامی برای ساماندهی فضای مجازی بین مسئولان وجود ندارد متاسفانه دولت تنها اهداف جناحی و سیاسی خودش را جلو می‌برد. باید حمکرانی رسانه‌ای و سایبری انقلاب اسلامی در کشور راه بیفتد و سواد رسانه مسئولان و مردم ارتقا یابد.
باید حمکرانی رسانه‌ای و سایبری انقلاب اسلامی در کشور راه‌اندازی شود
به گزارش خبرنگار« نبض فناوری» امروزه بحث مسدود کردن شبکه‌های مجازی داغ‌تر شده به طوری‌که برای انجام این مهم هر روز موضوعاتی مطرح می‌شود و پای مسئولان زیرمجموعه نیز به مباحث کشیده می‌شود. وقتی که با کارشناسان فضای مجازی وارد گفت‌وگو می‌شویم اکثر آنها اذعان براین دارند که بستن شبکه های مجازی و انسداد آنها دردی را دعوا نمی‌کند به جای اینکه پلتفرمی بسته شود نخست باید زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور فراهم شود.
 
متاسفانه چندین سال از اعلام راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از سوی مسئولان می‌گذرد اما تا به امروز دستاورد شاخصی در این عرصه به ظهور نرسیده است که بتوان به آینده این حوزه امیدوار بود. حتی در این زمینه رهبر انقلاب با گلایه از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفتند: «کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست؛ زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب‌هایی قرار می‌دهند، ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم؟»
 
متاسفانه برخی از کارشناسان ساماندهی فضای مجازی را در فساد و فحشا می‌بینند. بعضی دیگر جریان خبری خارج از کشور. برخی نیز به مسایل فنی و زیرساختی آن می‌پردازند و عده‌ای هم در پی پاک کردن صورت مساله هستند و راهکار را فقط فیلترینگ می‌دانند که کار را راحت کنند. بنابراین اول باید اهداف و برنامه‌ها مشخص شود که دنبال چه مواردی هستیم تا ببینیم آیا اتفاق افتاده است یا خیر.
 
در همین راستا گفت‌وگویی را با سید علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید.
باید حمکرانی رسانه‌ای و سایبری انقلاب اسلامی در کشور راه‌اندازی شود
وی با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب در عدم اهتمام سران قوا در خصوص برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی گفت: باید این مهم به صورت جد دنبال شود تا بتوان در لحظه برای شرایط فضای مجازی در کشور تصمیم گیری شود. متاسفانه بسیاری از کسانی که متولی فضای مجازی هستند یا با فضای مجازی آشنایی و شناخت کافی ندارند و یا بسیاری از مسائل را در شرایط فعلی کشور به دلایل مختلف نادیده می‌گیرند و این در حالیست که در این برهه خاص، شرایط فعلی می‌تواند کشور را در جهات مختلف به سمت نامطلوبی هدایت کند و منجر به یاس و ناامیدی در میان مردم شود.

آل داوود با اشاره به مسدود سازی شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام گفت: انسداد شبکه های مجازی باید در آخرین اولویت کاری مسئولان قرار گیرد. تا زمانی که گام‌های بسیار مهمی در بحث حکمرانی رسانه‌ای و سایبری انقلاب اسلامی و استقلال کشور در حوزه فضای مجازی برنداشته‌ایم، نباید این موضوع در کشور اتفاق بیفتد. حتی در این زمینه پیشنهاداتی را به مسئولان کشور ارائه کرده‌ایم که در کنار ارتقای سواد رسانه‌ای مسئولان و مدیران و مردم صورت گیرد. دقیقا همان کاری که مسئولان آمریکایی که برای حکمرانی شبکه ملی خودشان انجام دادند.

پژوهشگر فضای مجازی و رسانه گفت: آمریکا در سال 9191 میلادی شبکه ملی اطلاعات راه اندازی کرده در حالیکه ایران هنوز شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی نکرده است. آمریکایی‎‌ها تمام پلتفرم های بومی خودشان رااستفاده می کنند در حالیکه ایران به دلیل جریان تحریف پلتفرم بومی در کشور ندارد.

وی افزود: پلتفرم‌هایی مثل توییتر و فیس بوک توییتر افراد را حذف می کند به عنوان مثال اگر یک پلتفرم عامل جنگ و شناخت دشمن شده باشد و سطح فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا فضایی که بستر فحشا و فساد شده باشد باید تحت قوانین آن کشور برخورد کنند. چطور در کشوری مثل آمریکا این عمل اتفاق می‌افتد چرا کسی اظهار نظر نمی‌‌کند.

آل داوود ادامه داد: باید با توسعه زیرساخت‌ها زمینه را برای ارائه خدمات فراهم سازیم. هم اکنون اکثر پیام‌‌رسان‌ها با ارائه خدمات نوین توانسته‌اند مشتریان زیادی را جلب کنند.

وی افزود: متاسفانه فضای مجازی رها شده امروز در کشور به یک پاشنه آشیل برای جنگ شناختی و ترکیبی شده است که دشمن هرکاری بخواهد در داخل کشور انجام می‌دهد. این امر بدین دلیل است که در کشور مرزبانی‌های خود را در فضای مجازی تعریف نکرده ایم و مورد تاخت و تاز سرویس‌ها و خدمات عمدتا آمریکایی قرار داریم و علاوه بر خروج داده‌های کلان از کشور و سپس آنالیز و تحلیل آنها توسط دشمنان، آنها از نتایج همین داده کاوی‌ها استفاده کرده و اهدافشان را در این جنگ شناختی ادراکی ترکیبی پیش می‌برند.

به گفته آل داوود دشمنان با سرقت دیتای ملی کشور از طریق فضای مجازی و سرویس‌ها و خدمات پیام‌رسان در شبکه‌های اجتماعی به واسطه مهندسی اطلاعات، هوش مصنوعی و فیلترینگ حبابی کاملا پیام‌ها را مهندس می‌کنند که چگونه به مخاطب خود منتقل کنند و چه پیام‌هایی عمدتا ضد ارزش و ضدانقلابی توسط شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر در برابر مخاطب ایرانی قرار دهند. با این روش می‌خواهند ذائقه جوانان و نوجوانان را تغییر دهند و هویت، فرهنگ و رفتار آنان را عوض کنند.

بنابراین می‌توان چنین برداشت کرد که ساماندهی شبکه‌های اجتماهی و راه‌اندازی شبکه‌ ملی اطلاعات همانند سایر موضوعات کلیدی کشور در آستانه فراموشی قرار گرفته است به طوری که دولت حتی برای ساماندهی فضای مجازی اهتمامی به برگزاری جلسه شورای فضای مجازی ندارد یعنی هیچ اهتمامی برای ساماندهی فضای مجازی بین مسئولان وجود ندارد، دولت تنها اهداف جناحی و سیاسی خودش را جلو می‌برد. باید حمکرانی رسانه‌ای و سایبری انقلاب اسلامی در کشور راه بیفتد و سواد رسانه مسئولان و مردم ارتقا یابد.
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی