کد خبر: ۱۳۹۶۴
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۱

دفاع قاطع رییس‌جمهور از آذری جهرمی + فیلم

حسن روحانی، رئیس جمهوری امروز (۸ بهمن) در جلسه هیات دولت در واکنش به احضار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دادگاه به دنبال شکایت‌های مختلف از جمله فیلتر نشدن اینستاگرام، مسدود نشدن VPNها و افزایش پهنای باند بین‌الملل اعلام کرد که افزایش پهنای باند به دستور او اتفاق افتاده است.

دفاع قاطع رییس‌جمهور از آذری جهرمی + فیلم

به گزارش نبض فناوری، دکتر روحانی در جلسه هیئت دولت، به دفاع از آذری جهرمی پرداخت و اعلام کرد که کسی را برای افزایش پهنای باند نمی‌توان محاکمه کرد و ‏اگر می‌خواهید محاکمه کنید؛ من را محاکمه کنید، دستور من بوده است.

" ‏پهنای باند یعنی مبارزه با فساد " ‏اگر می‌خواهید کسی را در رابطه با مبارزه با فساد احضار کنید، من را باید احضار کنید.

هفته گذشته خبرگزاری برنا اعلام کرد که دادستان کل کشور با مطرح کردن مجموعه شکایت‌هایی از وزیر ارتباطات علیه او اعلام جرم کرده است. در نهایت نیز روابط عمومی وزارت ارتباطات در توئیتر خود با منتشر کردن حکم و جوابیه محمدجواد آذری جهرمی خبر داد که او با حضور در دادگاه فرهنگ و رسانه، بازجویی و در نهایت با قرار التزام آزاد شده است. اعلام جرم دادستانی کل کشور برای وزیر ارتباطات شامل استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر اینستاگرام علیرغم حکم صادره، ‌استنکاف از اجرای دستورات مقام‌های دولتی که اشاره به ابلاغ رئیس مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات برای کاهش پهنای باند بین‌اللمل و محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی دارد، عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ شوار در مورد انسداد فیلتر‌شکن‌ها و VPNها و همچنین مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی بوده است. همچنین شکایت مردم اهواز از وزیر ارتباطات به دلیل استفاده از فضای مجازی برای عملیات تروریستی، شکایت طلبه‌های کرمان از وزیر ارتباطات به خاطر فساد در فضای مجازی و … نیز بخش دیگری از شکایت‌هایی بوده که باعث شده تا محمدجواد آذری جهرمی به دادگاه احضار شود.

حالا رئیس جمهوری در واکنش به یکی از این شکایت‌ها علیه وزیر ارتباطات یعنی افزایش پهنای باند بین‌الملل گفته است که او دستور این کار را داده است. به گزارش ایرنا، حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت ضمن تشکر از وزیر ارتباطات و وزیر ارتباطات سابق گفت:‌ «آنها کار بزرگی کردند. افزایش پهنای باند دستور من بود. کسی نباید وزیر ارتباطات را محاکمه کند. اگر میخواهید کسی را محاکمه کنید، من را محاکمه کنید.» روحانی تاکید کرده که پهنای باند یعنی مبارزه با فساد: «اگر میخواهید کسی را در رابطه با مبارزه با فساد احضار کنید، من را باید احضار کنید.»

رئیس جمهوری با بیان اینکه در شرایط کرونا فضای مجازی به فضای تنفس برای مردم تبدیل شده است اعلام کرد: «در ماه‌هایی که ناچار بودیم به مردم بگوییم کسب و کار خود را تعطیل کنید، به بچه‌ها گفتیم مدرسه و دانشگاه نروید، اگر این فضای مجازی نبود، دانش‌آموزان و دانشجویان چه کار می‌کردند و چگونه درس می‌خواندند؟ مردم در این شرایط چگونه سرگرم می‌شدند؟ »

روحانی با بیان اینکه پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب و کار الکترونیکی، یادآور شد: «پهنای باند یعنی از ثبت سفارش تا بانک مرکزی تا گمرک تا ورود کالا و انبارها، همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد. کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر کسی را می‌خواهید برای مبارزه با فساد احضار کنید، باید مرا احضار کنید، نه اینکه وزیر مرا احضار کنید.»

او با اشاره به ایجاد شغلی که فضای مجازی به دنبال داشته تاکید کرد: «فضای مجازی شغل و کسب و کار برای مردم درست کرده، آموزش درست کرده، معلم و خانواده و دانش‌آموز را به همدیگر مرتبط کرده است. البته مشکلاتی هم دارد که کسی منکر آن نیست. اگر وزیر راه ما جاده و اتوبان درست کرد و در آن تصادف شد، باید وزیر راه را احضار کرد؟ باید متخلف را دستگیر کرد. باید پلیس مراقبت کند. شما می‌خواهید وظایف پلیس و دوربین را به گردن وزیر راه بیندازید. وظایف راننده را برعهده وزیر راه بیندازید.»

رئیس جمهوری ادامه داد: «جاده و اتوبان باید باشد، اتومبیل هم باشد. نمی‌شود گفت چون مرکب‌های دیگر هستند، اتومبیل نباشد. وقتی ماشین، ریل، هواپیما، قطار و اتومبیل می‌آوریم، تصادف و تخلف هم ممکن است. باید جلوی تخلف را گرفت. باید فرهنگ‌سازی کرد. کسی که پشت فرمان می‌نشیند، باید آموزش دیده باشد و سواد رانندگی داشته باشد، باید مراقبت کرد.»

روحانی با بیان اینکه در فضای مجازی هم ممکن است مانند فضای حقیقی تخلف و دزدی کنند، گفت: «ممکن است ایمان جوانان ما را هدف بگیرند. رها کردن فضای مجازی غلط است، بستن آن هم اشتباه است. اگر فضای مجازی نبود چگونه بیماران کرونایی را کنترل کنیم؟ اگر فضای مجازی نبود، چگونه جلوی شیوع کرونا را بگیریم؟ فضای مجازی در سلامت آموزش نشاط مردم کمک کرده است.»

روز گذشته نیز سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به احضار وزیر ارتباطات و احتمال فیلتر شدن اینستاگرام به دستور این قوه اعلام کرد که در دوره تحول قوه قضائیه هیچ رسانه، خبرگزاری و پیام‌رسانی را مسدود نکرده‌اند و به دنبال مسدود‌سازی فضای مجازی و هیچ پیام‌رسان اجتماعی نیستند.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی