کد خبر: ۱۴۰۱۶
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰
چگونگی ایجاد ایده اولین شبکه اجتماعی؛

شخصی که یک میلیارد دلار سهام گوگل را رد کرد که بود؟

بنیانگذار شبکه اجتماعی اولیه Friendster پیشنهاد مبلغی به اندازه یک میلیارد دلار کنونی از سهام گوگل را را رد کرد.

شخصی که یک میلیارد دلار سهام گوگل را رد کرد که بود؟

به گزارش «نبض فناوری»، بیشتر ما روزانه از فیسبوک، توییتر و اینستاگرام استفاده می کنیم؛ اما آیا شبکه های اجتماعی قبل از این سایت ها را به خاطر می آورید؟ نبض فناوری در ادامه شما را با چگونگی پیدایش این شبکه های اجتماعی آشنا می کند.

«جاناتان آبرامز» بنیانگذار شبکه اجتماعی اولیه Friendster است. اکثر مردم Friendster را به عنوان شروع کننده شبکه های اجتماعی به رسمیت می شناسند؛ اما آبرامز در ابتدا هیچ تصوری از کارکرد این سایت نداشته و آن را به صورت آزمایشی راه اندازی کرد.

زمانیکه آبرامز در Nortel کار می کرد ابزار نرم افزاری به نام Achoo ایجاد کرد. این نرم افزار نسخه داخلی از یاهو برای Nortel بود که صفحات شرکت را گرد هم می آورد. وی سپس برای کار در Netscape  به سیلیکون ولی رفت.

او در سال 1999، Hotlinks را ایجاد کرد (انجمن نشانه گذاری آنلاین که در آن افراد می توانستند بوک مارک های جالب را با دیگران به اشتراک بگذارند) اما رونق دات کام ادامه کار را دشوار کرد.

آبرامز می خواست با استفاده از نام ها و تصاویر واقعی به جای نام های مستعار، زندگی اجتماعی واقعی را به خدمات آنلاین تبدیل کند. او نام Friendster  را پیدا کرد و نمونه اولیه آن را ساخت؛ دوستانش فکر می کردند این احمقانه ترین ایده ای است که او تاکنون داشته است.

Friendster  براساس شش درجه جدایی بنا شده بود. (شما دوستان خود را دعوت کرده و آنها هم دوستان خود را، دوستان مشترک هم نشان داده می شد.)

این پلتفرم رشد چشمگیری داشت و در پایان سال اول به میلیون ها کاربر افزایش یافت. این پلت فرم حتی پس از اینکه میلیون ها کاربر داشت؛ تنها توسط آبرامز کدگذاری شد.

این شرکت یک ساله بود که گوگل پیشنهاد خرید آن را به قیمت 30 میلیون دلار از سهام (که ارزش آن بیش از یک میلیارد دلار امروز است) داد. اما آبرامز سرمایه گذاران قدرتمند و موفقی داشت که به او می گفتند در تبدیل Friendster به شرکتی چند میلیارد دلاری کمک می کنند. او تصمیم گرفت این سرمایه گذاری مخاطره آمیز را انجام دهد.

آبرامز اکنون اظهار داشته اگر آن شرکت را به گوگل فروخته بود، Orkut ، Google Buzz و Google+ موفق به اینهمه مترقی نبودند.

آبرامز سرانجام Friendster را ترک کرد و این شرکت به شرکتی در آسیا فروخته شد؛ که این شرکت هم حق ثبت اختراع را به مارک زاکربرگ مالک فیسبوک فروخت.

او احساس می کند Friendster می توانست به شرکتی موفق با ارزش میلیاردها دلار تبدیل شود.Friendster  مطمئناً یک بستر پیشگامانه بود که از مردم می خواست به نوعی رفتار خود را تغییر دهند و کارهایی را انجام دهند که قبلاً در اینترنت با آنها راحت نبودند (مانند استفاده از نام ها و تصاویر واقعی آنها برای صحبت با دوستانشان).

درهر صورتFriendster  بازار رقابتی را از دست داد و تصمیم او برای رد کردن پیشنهاد گوگل به یکی از داستان های هشدار دهنده برای بنیان گذاران استارت آپ در همه جا تبدیل شد.

اما اگر فیسبوک آن حق ثبت اختراع را نمی خرید و این پلتفرم را توسعه نمی داد؛ اکنون فضای شبکه های اجتماعی چگونه بود؟

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی