کد خبر: ۱۴۰۹۵
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۰

فناوری‌های پیشرفته حفر تونل‌های آب‌رسانی را تسهیل می‌کند

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد با حفر تونل‌های پیشرفته زیرآبی کشور را در این زمینه از فناوری خارجی بی‌نیاز کند.

فناوری‌های پیشرفته حفر تونل‌های آب‌رسانی را تسهیل می‌کند

به گزارش «نبض فناوری»، علی مدرسی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی فربال بنا گفت: این شرکت در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند. یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت، حفر چاه «فلمن» است. این چاه‌ها که به عنوان چاه‌های دهانه گشاد مخزنی گالری دار هم شناخته می‌شوند، معمولاً در پروژه‌های آب‌رسانی کاربرد دارند.

این چاه‌ها به صورت تونل‌های افقی در زیر آب حفر می‌شوند. مثلاً برای اجرای پروژه آب‌رسانی، ابتدا یک چاه با قطر قابل توجه حفر می‌شود و سپس یک تونل در زیر رودخانه احداث می‌شود. احداث این تونل نیازمند فناوری بالای است و در دنیا تعداد بسیار محدودی از شرکت‌ها، در این حوزه کار می‌کنند.

مدرسی ضمن توضیح فعالیت‌های فناورانه انجام گرفته در این شرکت، گفت: این طرح، امکان تصفیه ایمن و به‌صرفه را برای پروژه‌های تصفیه آب در شهرهای بزرگ ایجاد میکند. برای نمونه این شرکت در حال حاضر در حال همکاری با طرح اضطراری آبرسانی به شهر چالوس است و استفاده از این فناوری توانسته است، طرح را به مقدار زیادی به پیش ببرد.

این فعال دانش‌بنیان همچنین بیان کرد: برخی شرکت‌های خارجی همین طرح را به همراه احداث تابلو برق و برخی کارهای الکترونیک و مکانیکی، با قیمت باور نکردی 4 تا 5 میلیون دلار به پایان می‌رسانند، در حالی که ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، این طرح را با هزینه بسیار کمتر 3 تا 4 میلیارد تومان به اتمام می‌رسانیم. با توجه به نیاز بالقوه زیاد کشورهای اطراف به این فناوری، در صورتی که از سوی نهادهای مسئول در این زمینه و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مورد حمایت قرار گیریم، می‌توانیم این طرح‌ها را در آن کشورها نیز انجام دهیم و از قبال صادرات خدمات مهندسی برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

به گفته وی، این طرح به ویژه در مناطق کوهستانی کشور سوریه، می‌تواند بسیار کارآمد و مورد نیاز باشد. این شرکت همچنین امکان انجام پروژه چاه‌های فلمن را در نزدیکی دریا دارد و کارخانه‌های تصفیه آب با استفاده از این فناوری می‌توانند آب دریا را با هزینه بسیار کمتر و به صورت کاملاً زلال و شفاف، به سمت کارخانه هدایت کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی