کد خبر: ۱۴۱۸۰
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۵

پایش اراضی و محصولات کشاورزی با ماهواره

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از موفقیت یکی از شرکت‌های فناوری در زمینه پایش اراضی و محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خبر داد و گفت: با استفاده از این سامانه علاوه بر مدیریت اراضی کشاورزی داده‌هایی در زمینه میزان پوشش گیاهی، تراکم، سلامت و رطوبت ارائه می‌شود.

پایش اراضی و محصولات کشاورزی با ماهواره

به گزارش« نبض فناوری» منوچهر منطقی گفت: ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس ماموریت خود مبنی بر حمایت از محصولات دانش‌بنیان، در تلاش است تا توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و ژئوماتیک را سرعت دهد، بر همین اساس نیز از تولید محصولی در حوزه ژئوماتیک حمایت کرده است.

وی با اشاره به طراحی و ساخت سامانه پایش هوشمندان اراضی کشاورزی و محصولات کشاورزی، افزود: این محصول فناورانه در پایش هوشمند زمین‌های کشاورزی کاربرد دارد. این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور با کمک دانش کشاورزی، راه‌کارهایی برای مدیریت، افزایش عملکرد و تولید محصولات کشاورزی ارائه می‌کند.

منطقی با بیان اینکه این محصول با حمایت گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری و توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فضاپایه طراحی شده و توسعه یافته است، خاطر نشان کرد: با وجود این سامانه کشاورزان می‌توانند فعالیت‌های کلیدی انجام شده در مزرعه خود را در سامانه مذکور ثبت و تمامی اطلاعات را در طول فصل زراعی ذخیره کنند. این سامانه به کشاورزان امکان تجزیه و تحلیل تاریخچه زمین و اتخاذ تصمیم‌های مدیریتی دقیق‌تر متناسب با گذشته زمین خود را می‌دهد.

یاسر ابراهیمیان قاجاری، رئیس گروه ژئوماتیک این ستاد تحقیق و توسعه در زمینه کاربرد فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کلان‌داده در حوزه کشاورزی را از دیگر فعالیت‌های این شرکت نام برد و گفت: محصول فناورانه این شرکت سامانه نرم‌افزاری دریافت و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای برای کاربردهای کشاورزی و ارائه خدمات مکان‌محور نظارتی و مدیریتی در زمینه‌های محیط زیست، جنگلداری و منابع طبیعی است.

به گفته وی در این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به صورت هفتگی تغییرات خصوصیات ویژه مزرعه از جمله میزان پوشش گیاهی، تراکم، سلامت و رطوبت اندازه‌گیری می‌شود.

بر اساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، وی ادامه داد: این سامانه قابلیت پایش زمین‌های کشاورزی بالای یک هکتار را دارد و برای کشاورزان خرده مالک، مزرعه داران عمده، شرکت‌های کشت و صنعت، شرکت‌های ارائه دهنده نهاده‌ها و خدمات کشاورزی و سایر نهادهای خصوصی و دولتی قابل استفاده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی