کد خبر: ۱۴۱۸۳
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۰
دور جدید مقابله با نشر اکاذیب؛

«ویکی‌پدیا» قانونمند می‌شود

«ویکی‌پدیا» با انتشار یک آیین‌نامه جهانی درصدد جلوگیری از نشر اکاذیب و دستکاری اطلاعات در این دانشنامه آزاد برآمد.

«ویکی‌پدیا» قانونمند می‌شود

به گزارش «نبض فناوری»، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، ویکی‌پدیا دیروز (۱۴ بهمن) از یک آیین‌نامه جهانی رونمایی کرد که قرار است از بروز مواردی چون سوءاستفاده، نشر اکاذیب و دستکاری اطلاعات در این دانشنامه برخط جلوگیری کند.

این آیین‌نامه توسط بنیاد ویکی‌میدیا، میزبان غیرانتفاعی ویکی‌پدیا، منتشر شده و قرار است با گسترش سیاست‌های موجود، استانداردهایی را برای مقابله با رفتار منفی ایجاد کند. هدف از تدوین و تنظیم این سیاست‌های جدید، خنثی کردن تلاش‌ها برای مخدوش و دستکاری کردن محتوای موجود در ویکی‌پدیا است. ویکی‌پدیا بزرگترین دانشنامه برخط جهان است که محتوای منتشر شده در آن عمدتا به صورت جمع‌سپاری و توسط کاربران داوطلب مدیریت می‌شود.

کاترین ماهر مدیر اجرایی بنیاد ویکی میدیا هدف از صدور این آیین‌نامه را ایجاد فضایی مثبت، امن و سالم برای تمام کاربران عنوان کرده است.

این آیین‌نامه یک هزار و ۶۰۰ کلمه‌ای براساس اطلاعات به دست آمده از یک هزار و ۵۰۰ کاربر داوطلب به نمایندگی از ۵ قاره و ۳۰ زبان تدوین شده است و معنایی روشن و شفاف از آزار و اذیت و رفتار غیرقابل قبول ارائه می‌دهد.

مفاد این آیین‌نامه به گونه‌ای تنظیم شده که از سوءاستفاده از قدرت و نفوذ برای تهدید دیگران جلوگیری و محتوای غلط و غیردقیق را معرفی می‌کند.

صدور چنین آیین‌نامه‌ای به دنبال افزایش فشارها روی پلتفرم‌های اینترنتی برای مقابله با کارزارهای نشر اکاذیب و دستکاری اطلاعات در راستای مقاصد سیاسی یا اشاعه خشونت و نفاق، صورت می‌گیرد.

ویکی‌پدیا ۱۵ ژانویه (۲۶ دی ۹۹) ۲۰ سالگی خود را جشن گرفت. این دانشنامه برخط و چندزبانه با حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بازدیدکننده در ماه، جزء ۱۵ وبسایت برتر جهان است.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 فروردین 1403 ریزش اتریوم و بیت‌کوین
وبگردی