کد خبر: ۱۴۱۹۶
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰
عضو شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

پهنای باند باید متناسب با نیاز کشور توسعه یابد/ضرورت ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: باید حداکثر نیازمان را با استفاده از توسعه پهنای باند داخلی مرتفع کنیم و نیازمان را به پهنای باند خارجی به حداقل ممکن برسانیم.

پهنای باند باید متناسب با نیاز کشور توسعه یابد/ الزام ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرنگار« نبض فناوری» با اشاره به شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: در حوزه پیشرفت این شبکه اختلاف نظر وجود دارد. شبکه ملی اطلاعات در سطح ملی امکان ارتباط بین نقاط مختلف را فراهم کرده است و عملا یک پهنای باند نسبتا خوبی در اختیار آحاد جامعه، سازمان‌ها، شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی و دولتی قرار داده تا بتوانند با همدیگر ارتباط داشته باشند و کاربران نیز بتوانند تعاملاتی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در جاهایی که نیاز بوده بخشی از خدمات را از طریق پهنای باند خارجی دریافت کنیم به بزرگراه های ارتباطی در داخل کشور به اصطلاح شبکه ملی اطاعات می گوییم.

وی با بیان اینکه عمده کشورهای مستقل و توسعه یافته برای خود شبکه ملی ایجاد کرده و تلاششان این است که هر کدام نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنند، ادامه داد: چرا که لازم است پهنای باند برای دسترسی سازمان ها، نهادهای عمومی، شرکت‌ها و مردم در داخل همان کشور، شهر و یا محله باشند و تلاش شود که این ترافیک در داخل آن منطقه و کشور به چرخش درآید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که ارتباط یک شهروند با شهروند دیگر از دروازه‌های کشور خارج و دوباره به سمت خود کاربر یا کاربر دیگری بازگردد.

عضو شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: سیاست کلی و صلاح هر کشور است تا جایی که امکان دارد از پهنای باند داخلی استفاده کند و از پهنای باند خارجی کمتر استفاده کند؛ چرا که برای پهنای باند خارجی باید ارز داده شود ارزبر است. با ذکر این مثال که برای یک جستجو در خصوص خرید یک کالا در شهر مورد نظر کاربر، ترافیک کاربر نباید از پهنای باند آن شهر عبور کند، اگر خط مشی‌ها و سیاست‌ها منطبق با مصالح و حکمرانی کشور و نیز اقتصاد درون‌زای کشور تنظیم و بنا شده باشد، عملاً این ترافیک نباید از شبکه محلی و داخلی کشور رد شود.

وی اضافه کرد: ما باید حداکثر نیازمان را با استفاده از توسعه پهنای باند داخلی مرتفع کنیم و نیازمان را به پهنای باند خارجی به حداقل ممکن برسانیم. بحثی که در هفته اخیر مطرح شده این است چرا دولت به جای تمرکز روی توسعه پهنای باند داخلی، افزایش پهنای خارجی را در دستور کار خود قرار داده است و این مهم به صورت مستقیم و غیرمستقیم بحث باعث شده که رئیس جمهوری تفکیک داخلی و خارجی را نداشته و بگویند که ما افتخارمان این است که پهنای باند را افزایش دادیم اگر منظورشان توسعه پهنای باند خارجی است نقض قرض است اگر توسعه پهنای باند داخلی است ممنون دستتان درد نکند این برای ما کم است و توسعه دهید.

جلیلی اظهار کرد: ما در حوزه پهنای باند داخل کشور توسعه یافته قلمداد نمی شویم در حال توسعه هستیم ولی در بین کشورهای در حال توسعه هم وضعمان خوب است. انتظار ایرانی ها زیاد است به این جهت ما دوست داریم از نظر کمیت و کیفیت وضعمان بهتر شود و این انتظار به حق و بجاست و بارها هم گفته شده است و در مصوبات شورای عالی فضای مجازی نیز مطرح شده است. وزارت ارتباطات تا به امروز تلاش کرده و اینطور نیست که نسبت به قضیه کمتر توجه کند ولی سرمایه گذاری بیشتری لازم است باید بخش خصوصی در این حوزه بیشتر سرمایه گذاری کند و برنامه های دولت هم در این مدت اجرا شده است.

وی با بیان اینکه پهنای باند آنطور که در شأن و نیاز ملت است با کیفیت مورد نیاز، توسعه پیدا نکرده است. ما توسعه را قبول داریم اما باید بازهم تلاش شود. افزود: هرچه نسبت مصرف پهنای باند خارجی به داخلی افزایش پیدا کند این به معنای وابستگی بیشتر و ذلت کشور است و باعث حاکمیت کسانی می‌شود که خارج از کشور به ما خدمت می‌دهند و برای ما پهنای باند تولید کرده و آن را به ما می‌فروشند.

جلیلی گفت: در بخشی از لایه های بالاتر شبکه ملی اطلاعات ما از نظر نرم افزاری، پیام رسانی و سیستم عامل، ابزارها و لوازم ایرانی و تحت مدیریت حکمرانی ایرانی نداشتیم باعث می شد که بخشی را پهنای باند خارجی تامین کنیم. بنابراین اعتراض به وابستگی پهنای باند خارجی اعتراض کاملا بجا و درست است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در سیاست‌های کلی مدنظر و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای توسعه پهنای باند سیاستگذاری شده است؟ اظهار کرد: بلی این سیاست‌ها ابلاغ و مورد توجه قرار گرفته است از همان سال 91 که اولین سال شورا بوده جز اصلی‌ترین سیاست ها بوده است مثلا اینکه پهنای باند داخلی باید ارزانتر از پهنای باند خارجی داشته باشد. حتی در سال گذشته و امسال وزارت ارتباطات تلاش کرد پهنای باند را برای شاد مجانی شود. اگر پهنای باند داخلی نبود نمی شد این برنامه به صورت مجانی ارائه کرد و الان پهنای باندی که استفاده می‌کنیم همه اپراتورها حداقل نصف قیمت پهنای خارجی حساب می کنند اینها همان سیاست هایی که به پهنای باند مرتبط است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
این اصلا گوشی داره؟
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی