کد خبر: ۱۴۳۰۷
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۶

نور مصنوعی، خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد

طی قرن گذشته، مناظر شب، به‌ویژه در شهرها با افزایش سریع میزان روشنایی الکتریکی به‌شدت تغییر کرده و این نور مصنوعی شبانه با خطر بیشتر ابتلا به سرطان تیروئید در افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند، همراه شده است.

نور مصنوعی، خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد

به گزارش «نبض فناوری»، نتایج مطالعات اپیدمیولوژیکی ارتباط بین قرار گرفتن در معرض میزان بیشتر نور شب که توسط ماهواره‌ها اندازه‌گیری شده و افزایش خطر ابتلاء به سرطان پستان را گزارش کرده‌اند و ازآنجاکه برخی از سرطان‌های پستان ممکن است یک عامل مشترک وابسته به هورمون با سرطان تیروئید داشته باشند، گروهی از محققان به سرپرستی دکتر کیان شیائو از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در دانشکده بهداشت عمومی هوستون ایالات‌متحده ارتباط بین نور در شب و ابتلاء به سرطان تیروئید در میان شرکت‌کنندگان در مطالعه رژیم غذایی و بهداشت NIH-AARP که بزرگسالان آمریکایی ۵۰ تا ۷۱ ساله در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ در آن شرکت کردند بودند را موردبررسی قراردادند.

محققان داده‌های تصاویر ماهواره‌ای را برای تخمین میزان نور در شب در آدرس‌های مسکونی شرکت‌کنندگان تجزیه‌وتحلیل کردند و سپس پایگاه داده‌های ثبت سرطان ایالت را بررسی کردند تا تشخیص سرطان تیروئید را تا سال ۲۰۱۱ شناسایی کنند.

در میان ۴۶۴ هزار ۳۷۱ شرکت‌کننده‌ای که به‌طور متوسط ‌۱۲ سال و هشت ماه بررسی شدند، ۸۵۶ مورد سرطان تیروئید (۳۸۴ مورد در مردان و ۴۷۲ در زنان) تشخیص داده شد. در این مقایسه بالاترین میزان مشخص شده خطر ۵۵ درصدی ابتلاء به سرطان تیروئید با معرض قرار گرفتن در نور شب بود. این ارتباط در درجه اول توسط رایج‌ترین شکل سرطان تیروئید، به نام سرطان تیروئید پاپیلاری بررسی شد که در زنان نسبت به مردان شدت بیشتری داشت. ابتلا به این سرطان در زنان موضعی بود و هیچ نشانه‌ای از انتشار آن به سایر قسمت‌های بدن وجود نداشت، درحالی‌که در مردان این ارتباط با مراحل پیشرفته‌تر سرطان مرتبط بود. به نظر می‌رسد این ارتباط برای اندازه‌های مختلف تومور و در بین شرکت‌کنندگان با ویژگی‌های مختلف جمعیتی و شاخص توده بدن، مشابه باشد.

محققان خاطرنشان کردند: برای تایید این یافته‌ها نیازمند مطالعات اپیدمیولوژیک بیشتری هستیم. در صورت تایید، درک مکانیسم‌های رابطه بین نور در شب و سرطان تیروئید مهم خواهد بود. دانشمندان تاکید کردند که نور در شب، ملاتونین، تعدیل‌کننده فعالیت استروژن را سرکوب می‌کند و ممکن است تاثیرات ضد توموری مهمی داشته باشد. همچنین، نور در شب ممکن است منجر به اختلال در ساعت داخلی بدن (یا ریتم شبانه‌روزی) شود که یک عامل خطر برای ابتلا به انواع مختلف سرطان است.

دکتر شیائو گفت: «به‌عنوان یک مطالعه مشاهده‌ای این مطالعه برای ایجاد علت و معلول طراحی نشده است. بنابراین نمی‌دانیم که آیا سطح بالاتر نور در شب منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان تیروئید می‌شود یا خیر؛ اما با توجه به شواهد ثابت‌شده در مورد نقش نور در اختلال شبانه‌روزی بدن امیدواریم که مطالعه ما انگیزه محققان را برای بررسی بیشتر رابطه بین نور شب و سرطان و سایر بیماری‌ها فراهم کند.»

وی در ادامه افزود: به‌تازگی در برخی از شهرها تلاش شده است تا آلودگی نوری را کاهش دهند و ما معتقدیم مطالعات آینده باید ارزیابی کنند که تا چه اندازه این تلاش‌ها بر سلامت انسان تاثیر داشته است.

نتایج این تحقیق در نشریه CANCER، مجله انجمن سرطان آمریکا منتشرشده است.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی