کد خبر: ۱۴۳۳۱
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۸

رونمایی از سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) آثار علمی

با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) رونمایی شد.

رونمایی از سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) آثار علمی

به گزارش «نبض فناوری» صبح امروز با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سامانه جامع "صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) " رونمایی شد. سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) در سطح بین المللی و در راستای تحقق جهش تولید در خدمات رسانی به جامعه علمی کشور از سوی پایگاه استنادی جهان اسلام پیاده سازی شد.

شناسه دیجیتال اشیاء یا (DOR) Digital Object Recognizer، یک کد منحصر به فرد برای هر شی و همانند اثر انگشت برای آن‌ها است. کد بین‌المللی DOR به مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایان‌نامه، آثار هنری، نرم افزار و ... تعلق می‌گیرد. این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیاء عمل می‌کند که با دریافت کد DOR در سامانه با آدرس https://dorl.net، به شیء یک لینک اختصاص داده می‌شود و دسترسی به اطلاعات آن همواره امکان‌پذیر خواهد بود.

در حال حاضر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام وب‌سرویس تولید شناسه DOR را برای سامانه‌های مدیریت نشریات ارائه کرده است که نشریات می‌توانند از سایت نشریه خود برای هر مقاله با یک کلیک درخواست شناسه کند.

پروژه کد شناساگر دیجیتال (DOR) ابتدا توسط گروه مدیریت پژوهشی مدیریت اطلاعات مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در قالب یک طرح پژوهشی برای نشریات فارسی ارائه شده بود که در سال ۱۳۹۹ سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) به صورت کاملا استاندارد و کاربردی توسط گروه‌های تحقیق و توسعه، برنامه نویسی استنادی و تجزیه و تحلیل منابع پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به طور کامل باز طراحی، پیاده سازی و برای صدور کد شناساگر دیجیتال برای کلیه فعالیت‌های پژوهشی، فناورانه، نوآورانه و نیز آثار هنری و نرم افزار فراهم شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
وبگردی