کد خبر: ۱۴۵۴۹
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۰

تصویب استاندارد ملی "مشخصه‌یابی نانولوله‌های کربنی چند دیواره"

در آخرین اجلاسیه کمیته ملی استانداردهای فناوری نانو استاندارد "فناوری نانو – مشخصه یابی نانولوله‌های کربنی چند دیواره – فاکتورهای شکل مزوسکوپی" تصویب شد.

به گزارش «نبض فناوری»، نانولوله‌های کربنی چند دیواره (MWCNTs) تولید شده به روش رسوب دهی شیمیایی فاز بخار (CVD)، برای استفاده در چندسازه‌های پلیمری و پوشش‌های رسانا به طور روزافزونی مورد توجه قرارگرفته‌اند.

خواص فیزیکی و شیمیایی آنها در زمانی که به طور انبوه تولید شوند، به توزیع آماری شکل مزوسکوپی و اندازه تکی نانولوله‌ها وابسته است. شکل مزوسکوپی نانولوله‌ها باید مشخصه یابی شود تا اطمینان حاصل شود خواص نهایی آنها در بازه وسیعی از مواد حاوی آنها اعم از چندسازه‌ها و سایر پراکنه‌ها و همچنین برای بررسی جنبه‌های مربوط به محیط زیست، ایمنی و سلامت تکرارپذیر هستند.

خواص گوناگون این نانولوله‌ها از قبیل حد آستانه نفوذ الکتریکی، سمیت، رسانایی گرمایی، خاصیت رئولوژیکی و خاصیت نشر، تحت تاثیر فاکتور شکل مزوسکوپی قرار دارند.

نود و چهارمین اجلاسیه کمیته ملی استانداردهای فناوری نانو به صورت مجازی برگزار شد و استاندارد "فناوری نانو – مشخصه یابی نانولوله‌های کربنی چند دیواره – فاکتورهای شکل مزوسکوپی" تصویب و آماده انتشار شد.

این استاندارد روش‌هایی را برای مشخصه یابی فاکتورهای شکل مزوسکوپی نانولوله‌های کربنی چنددیواره و روش‌های اجرایی آماده سازی نمونه را ارائه می‌دهد. این استاندارد برای مشخصه یابی یک روش آماری را ارائه می‌دهد. روش‌های به کار گرفته شده شامل میکروسکوپی الکترونی روبشی، میکروسکوپی الکترونی عبوری، گرانروی سنجی و آنالیز پراکندگی نور هستند.

طبق اعلام ستاد نانو، برای تدوین این استاندارد ملی، استاندارد بین المللی ISO/TR ۱۱۸۸۸ مورد استفاده قرار گرفت که در سال ۲۰۱۷ توسط سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) منتشر شده بود.

منبع/ ایسنا 

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی