کد خبر: ۱۴۵۶۲
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

ورود رایانه هوش مصنوعی به فضا/ ایجاد تحول در زمینه سیستم های تجاری

اچ پی و ناسا اعلام کردند که برای ورود هوش مصنوعی به ایستگاه فضایی بین المللی همکاری خواهند کرد.

به گزارش «نبض فناوری»،  ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) به زودی با کامپیوتر جدید متخصص در رایانش لبه ای و هوش مصنوعی ارتقا می یابد.

ناسا و اچ پی اخیراً اعلام کرده اند که برای تحویل دستگاه محاسباتی جدید به ایستگاه فضایی بین المللی همکاری خواهند کرد. این دستگاه سیستم های هوش مصنوعی در اواخر ماه جاری ارسال می شود.

دستگاه رایانش لبه ای با نام Spaceborne Computer-2  متعلق به اچ پی است و اولین رایانه تجاری با کارایی بالا است که در ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می شود.

Spaceborne Computer-2 با بهره گیری از فناوری رایانش لبه ای، به فضانوردان امکان پردازش حجم زیادی از داده ها را فقط در چند دقیقه خواهد داد؛ داده هایی که پردازش آنها قبلاً ماه ها طول کشیده است. این مساله فوق العاده مهم است؛ زیرا عملیات موجود در ایستگاه فضایی بین المللی پرهزینه و همیشه در حال رشد است.

فضانوردان موجود در ISS باید بتوانند از قدرت هوش مصنوعی برای پردازش داده های بزرگ جهت انجام ماموریت های پیچیده ای که به آنها اختصاص داده شده استفاده کنند. پس از تحویل دستگاه به ایستگاه حداقل تا دو سال آینده شاهد استفاده از آن خواهیم بود.

دستگاه جدید فضانوردان را قادر می سازد تاخیر طولانی و زمان انتظار مربوط به ارسال داده ها را از بین ببرند.

ارسال این دستگاه به ناسا کمک می کند تا اطلاعات ارزشمندی در مورد بقای رایانه های تجاری در فضا بدست آورد.

قرار دادن دستگاه های محاسباتی مدرن و قابل اطمینان تر روی ایستگاه فضایی بین المللی اولین قدم برای رسیدن به هدف بزرگتر ناسا از سفر فضایی بدون سرنشین به ماه، مریخ و فراتر از آن است. برای این مأموریت ها به مدرن ترین فناوری های ارتباطی، محاسباتی و ارتباطات مطمئن نیاز است.

فضانوردان از Spaceborne Computer-2 برای پردازش داده ها از منابع مختلف استفاده می کنند. داده ها از دوربین ها و حسگرهای دیگر واقع در ماهواره ها و خود ایستگاه فضایی گرفته می شود. Spaceborne Computer-2 از الگوریتم های هوش مصنوعی و پردازنده های گرافیکی برای پردازش انواع تصاوی ، مانند اسکن های سلامتی فضانوردان و تصاویر یخ های قطبی استفاده خواهد کرد.

به لطف پردازنده های گرافیکی نصب شده در Spaceborne COmputer-2 این دستگاه قادر به آموزش و استفاده از مدل های یادگیری ماشین در سایت خواهد بود، که این امر دیگر نیازی به ارسال مجدد داده ها برای پردازش به زمین نخواهد داشت.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی