کد خبر: ۱۴۵۶۴
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۳
مدیرعامل سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

شرکت‌های استارتاپی قبل از ورود به بازار سرمایه باید اصول سرمایه گذاری را یاد بگیرند

مدیرعامل سبدگردان داریوش گفت: بازار سرمایه مقدماتی را برای ورود شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان به بورس فراهم کرده است و شرکت‌ها باید اصول سرمایه گذاری را یاد بگیرند تا مقداری بخش مالی را تقویت کنند.

همایون دارابی مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره سبدگردان داریوش در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری»، در رابطه با ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار بورس و فرابورس اظهار کرد: زمانی که وارد منطقه استارتاپ‌ها می‌شویم معمولا چند مسئله مهم در این زمینه وجود دارد که یکی از این‌ها ایده خلاقانه و حضور موفق جوانان دانشگاهی در بحث سرمایه است.

وی تصریح کرد: در کشور‌ها معمولا دو راهکار برای حوزه سرمایه وجود دارد نخست اینکه جوانان را به سمت بانک‌ها هدایت کنیم و از آن‌ها بخواهیم به آن‌ها وام بگیرند و خودشان را بدهکار بانک‌ها کنند و یا به فضای موفق سرمایه‌گذاری هدایت کنیم. از آنجا که هر استارتاپی به دنبال خود یک ریسکی دارد معمولا استارتاپ‌ها عموما ۹۰ درصدشان ظرف چند سال به دلیل تغییرات در تکنولوژی یا براساس مبنای تعریف شده از مدار خارج و یا از بین می‌روند به همین خاطر بسیاری از جوانان وقتی به طرف بانک‌ها می‌روند تبدیل به آدم‌های بدهکار بانکی می‌شوند به طوری امروزه اکثر آن‌ها را در راهرو بانک‌ها می‌بینیم که با مشکلات بزرگی مواجه شدند.

دارابی اضافه کرد: در این میان برخی از کشور‌ها فضای استارتاپی موفقی دارند مثل ایالات متحده، آن‌ها عملا از روش بازار سرمایه بهره می‌گیرند یعنی برای شرکت‌ها سهامی عام تشکیل می‌دهند که با فروش سهام خودشان به صندوق‌های جسورانه، سرمایه گذاران ریسک پذیر و در نهایت به مردم این کمک را می‌کنند تا سرمایه لازم برای استارتاپ فراهم شود. در این حالت، چون ریسک بین تعداد زیادی از سرمایه گذاران توزیع می‌شود و سرمایه گذار‌ها در برابر این ریسک سهام دریافت می‌کنند و دریافت سهام به آن‌ها این کمک را می‌کند که اگر استارتاپ شکست خورد تعداد کسانی که درگیر این قضیه بودند خیلی زیاد نباشد و اگر هم پیروز شدند یک سود فوق العاده‌ای نصیبشان می‌شود، اما عملا ریسکشان خیلی کم است.

وی تأکید کرد: در کشور‌هایی که استارتاپ‌ها برمبنای بازار سرمایه جلو می‌روند فضای بسیار خوبی دارند.

مدیرعامل سبدگردان داریوش در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به شرایط فعلی در کشور آیا ورود استارتاپ‌ها و دانش بنیان به بازار بورس منطقی است؟ گفت: قطعا منطقی است چرا که جوانان بسیار خوبی داریم و اگر این‌ها وارد بازار سرمایه شوند می‌توانند توسعه پیدا کنند؛ چرا که شرکت‌های بسیار باارزشی هم اکنون در کشور ارائه خدمات می‌دهند.

دارابی اظهار کرد: شرکت‌های استارتاپی برای ورود به بورس و فرابورس باید مراحلی طی کنند و در دنیا دو روش کلی وجود دارد یکی اینکه شرکت‌ها مراحل پذیرش را طی کنند و شرکت‌ها در روز اول به صورت سهامی پذیره نویسی شده سهامشان در بازار عرضه شود چرا که یکسری از شرکت‌ها در دنیا از این روش بیشتر الهام می‌گیرند نهاد‌های نظارتی سازمان‌ها به شرکت‌های اسپک یا به شرکت‌های پوسته مجوز می‌دهند تا یک یا دوسال سهام خود را به مردم بفروشند و بعد استارتاپ‌های خوب را خریداری می‌کنند و بعد از آن شرکت‌های پوسته‌ای تبدیل به مالک شرکت استارتاپی می‌شود. قبل از آن از طریق پذیره نویسی وارد بازار شده در این حالت شرکت به صورت اتوماتیک وارد بازار بورس می‌شود و دیگر نیازی به مرحله پذیره نویسی نیست متاسفانه در کشور ما این مرحله اجرا نمی‌شود و شرکت‌های اسپک یا پوسته‌ای را برای ورود شرکت‌های مادر در حال حاضر نداریم.

مدیرعامل سبدگردان داریوش گفت: بازار سرمایه مقدماتی را برای ورود شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان به بورس فراهم کرده است و شرکت‌ها باید اصول سرمایه گذاری را یاد بگیرند تا مقداری بخش مالی را تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرابورس به صورت مستمربرای شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیانی که قصد ورود به این بازار را دارند کلاس‌های آموزش برگزار می‌کند.

ارسال نظرات
وبگردی