کد خبر: ۱۴۷۵۷
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰
نبض فناوری گزارش می‌دهد؛

نبض هوشمند صنعت پزشکی با فناوری نانو می‌تپد/ پیشتازی ایران در عرصه تولید علم نانو

فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی است که به تمامی گرایش‌های علمی رسوخ پیدا کرده و از فناوری‌های نوینی است که با سرعت هرچه تمام‌تر در حال گسترش است تا جاییکه در کشورمان در حال حاضر ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه نانو تکنولوژی فعالیت می‌کنند که این شرکت‌ها ۷۱۵ محصول در این حوزه تولید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه فناوری نانو در تمام بخش‌های مختلف صنعت رسوخ پیدا کرده است تا جاییکه که ایران در بیشتر حوزه‌ها رتبه خوبی را نسبت به کشور‌های منطقه به خود اختصاص داده است. همچنین بخشی از بازار صادراتی محصولات نانویی توسط ایران تامین می‌شود.

لازم به ذکر است اولین جرقه‌های توجه خاص کشور‌ها و دولت‌های جهان به فناوری نانو سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) زده شد و قبل از آن، فقط در برخی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به صورت پراکنده، تحقیقاتی در زمینه فناوری نانو انجام می‌شد. با شناخته شدن تدریجی اهمیت و بزرگی این فناوری و نقش ان در آینده فنی و اقتصادی دنیا، کشور‌های بزرگ و پیشرفته برای بهره‌گیری از این فناوری وارد میدان شدند.

باید متذکر شد که فناوری نانو می‌تواند وضعیت سلامت نسل‌های آینده را متحول و دگرگون سازد. سه محدوده اصلی وجود دارد که فنــاوری نانو می‌تواند این انقلاب را ایجاد کند؛ تشخیص، درمان و پیشگیری است.‌

می‌توان گفت؛ امروزه فناوری نانودر بسیاری از جنبه‌های پزشکی شامل دارورسانی، تصویربرداری تشخیصی، تشخیص‌های بالینی، نانودارو‌ها و استفاده از نانومواد در ابزار پزشکی تاثیرگذار بوده است. این فناوری هم اکنون نیز در حوزه‌های مختلفی تاثیرگذار است؛ بسیاری از این محصولات در بازار موجودند و بسیاری نیز در آستانه تولید قرار دارند.

فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی و پدیده‌ای عظیم است که به تمامی گرایش‌های علمی رسوخ پیدا کرده و از فناوری‌های نوینی است که با سرعت هرچه تمام‌تر در حال گسترش است.

ایران برای دستیابی به دانش نانو، این فناوری را متفاوت از علوم و فنون نوظهوری که معمولا با یک فاصله زمانی ده‌ها ساله وارد کشور شده بودند، پیگیری کرد و توانست با قدرت تمام در حوزه بکارگیری فناوری نانو در صنعت پزشکی و دارویی و تولید علم نانو ورود پیدا کنند و دستاور‌های شاخصی را از خود به جا بگذارد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه نانو تکنولوژی فعالیت می‌کنند که این شرکت‌ها ۷۱۵ محصول در این حوزه تولید می‌کنند. محصولات این شرکت‌ها دارای تاییدیه بوده و برخی از آن‌ها به ۵۰ کشور دنیا صادر شده است.
سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو  در گفتگو با خبرنگار نبض فناوری گفت: ۶ درصد از علم نانوی دنیا در ایران تولید می‌شود. همچنین از انتشار ۱۰ مقاله در سال به انتشار بیش از ۳۳ تا ۳۴ مقاله در روز رسیده است. در نتیجه این عملکرد ۲۵ درصد تولید علم کشور به حوزه نانو اختصاص دارد.

وی ادامه داد: هر اقدامی در حوزه نانو تکنولوژی نیازمند نیروی انسانی متخصص و توانمند است. در سال ۲۰۰۱ شاید تنها ۱۰ نفر از اساتید کشور با این علم آشنا بودند؛ از این رو یکی از اقدامات این ستاد توسعه نیروی انسانی بود که با برنامه ریزی‌های جدی که در این زمینه صورت گرفت، در حال حاضر ۶۶ دانشگاه در دوره کارشناسی ارشد و ۲۲ دانشگاه در مقطع دکتری در گرایش‌های مختلف نانو تکنولوژی دانشجو پذیرش می‌کنند.
در سه سال متوالی ایران پس از کشور‌های چین، آمریکا و هند در رتبه چهارم تولیدات علمی قرار دارد. اگر بنیه علمی قوی نداشته باشیم، کپی کار خواهیم بود. اینکه گفته می‌شود فناوری در کشور بومی سازی شده، به معنای آن است که این فناوری در دنیا به بازار عرضه شده است و اکنون به دانش فنی آن رسیده‌ایم.

به گفته وی یک دهم علم دنیا در ایران تولید می‌شود و ۹۹ درصد از سوی سایر کشور‌های دنیا. اگر می‌توانیم از ۹۹ درصد علم دنیا بهره ببریم، چرا آن‌ها از یک درصد علم ما بهره نبرند.

دانشمندان خوش‌بین هستند که پیشرفت فناوری نانو در بخش پزشکی موجب پیشرفت قابل توجهی در روند پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها خواهد شد.

فناوری نانو در دستگاه‌های پزشکی شامل استفاده از نانو ربات‌ها برای انجام فرایند درمان در سطح سلولی است و اغلب دارای ابعادی به اندازه موی انسان هستند. دانشمندان معتقدند این نانو ربات‌ها باعث ایجاد انقلابی در زمینه روند درمان و تشخیص بیماری‌ها و آسیب‌های بدنی شده‌اند. بسیاری از برنامه‌های کاربردی فناوری نانو در پزشکی هم اکنون در مراحل مختلف آزمایشی قرار دارند. به ثمر رسیدن این برنامه‌ها نوید فرصت‌هایی هیجان‌انگیز را در آینده عرصه پزشکی می‌دهد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی