کد خبر: ۱۵۶۷۲
|
۰۸ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۰
به همت یک شرکت دانش‌بنیان صورت گرفت؛

ساخت و صادرات دستگاه ایرانی ضدعفونی هوا با پلاسمای سرد

یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا با پلاسمای سرد شد و توانست علاوه بر رفع نیاز کشور، این محصول دانش بنیان را به بازارهای کشورهای همسایه صادر کند.

به گزارش« نبض فناوری» فرشته سادات طباطبایی قمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان، گفت: فناوری استفاده شده در این شرکت، فناوری پلاسمای سرد بوده که قابل استفاده در صنایع مختلف است.

وی افزود: در واقع با تولید دستگاه های ضدعفونی و تصفیه کننده هوا به حوزه بهداشت و درمان به عنوان نخستین حوزه، ورود کردیم. نساجی و لوازم خانگی نیز از دیگر صنایعی است که در حال برنامه ریزی برای ورود به آن هستند.

طباطبایی قمی با اشاره به اینکه این دستگاه مجوز وزارت بهداشت و درمان را گرفته است، افزود: فناوری پلاسمای سرد حالت چهارم ماده است و به سبز بودن محیط زیست و حفظ زمین بسیار کمک می کند، طراحی صنعتی این دستگاه داخلی است و درحال حاضر تولید و به بازار عرضه شده است.

وی درخصوص عملکرد دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هوا با پلاسمای سرد اظهار داشت: دستگاه تهویه از جمله دستگاه هایی است که در همه منازل موجود است و استفاده می شود، دستگاه ضدعفونی کننده یک رده از آن بالاتر است. در دستگاه های هواساز یا همان تصفیه ما فقط پارتیکل ها (ذرات معلق) را جذب و در یک جا جمع می کنیم اما در دستگاه های ضدعفونی کننده هوا با پلاسمای سرد این ذرات آلاینده را از بین می بریم و کلا حذف می کنیم.

طباطبایی یادآور شد: دستگاه ضدعفونی کننده هوا فناوری پلاسمای سرد هیچ ماده مصرفی ندارد بلکه دستگاه هوا را مکش می کند. در درون دستگاه اتفاقی شبیه رعد و برق می افتد و میکروارگانیسم ها ازبین می روند و هوای تمیز را خارج می کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه مبنای کار دستگاه الکترونیک است، ادامه داد: این دستگاه نمونه خارجی دارد و این فناوری از سال ۲۰۱۳ در دنیا استفاده می شود، ولی ما توانستیم به دانش فنی پلاسمای سرد دست یابیم و با استفاده از فناوری داخلی این محصول را تولید کنیم.

وی گفت: این دستگاه تمام میکروارگانیسم های هوا را می تواند تصفیه کند، میکروارگانیسم ها یک لایه لیپیدی دارند شامل باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها و هرچیزی که در خانواده میکروارگانیسم ها قرار دارد. یُن هایی که از دستگاه ساطع می شود، لایه لیپیدی آن را محاط و پروتین آن را خارج می کند و در این صورت باکتری و ویروس کارایی خود را از دست می دهند.

طباطبایی قمی اظهار داشت: از بین بردن تمام بوهای نامتبوع و حتی آلاینده های صنعتی و میکروارگانیسم ها از جمله کارایی این دستگاه است.

وی درخصوص کارایی این دستگاه در مقابل ویروس کرونا نیز گفت: این دستگاه ویروس کرونا را نیز از بین می برد و تاییدیه ای از دانشگاه صنعتی اصفهان مبنی بر این قابلیت نیز اخذ شده است. نزدیکترین ویروس موجود که قابلیت تست روی این دستگاه داشت، تست کرده ایم و در کمتر از ۲۰ دقیقه ویروس را با کارایی بالای ۹۰ درصد از بین برده است.

طباطبایی با بیان اینکه دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده پلاسمای سرد قابلیت پاکسازی ۶۰ تا ۱۶۰ مترمربعی یا ۵۰۰ مترمکعبی دارد، یادآور شد: متغیرهای زیادی وجود دارد که روی عملکرد دستگاه تاثیر می گذارند.

وی افزود: درحال حاضر این دستگاه به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر شده و نمونه هایی نیز برای تست به کشورهای قطر و ترکیه جهت سفارش ارسال شده است.

تقریباً ۹۹ درصد از کل مواد شناخته‌شده در جهان در حالت پلاسما هستند و سه حالت معمول ماده (جامد، مایع و گاز) تنها یک درصد را شامل می‌شود.

پلاسمای غیرحرارتی یا پلاسمای سرد، پلاسمایی است که در تعادل ترمودینامیکی قرار ندارد. دانشمندان با ارسال الکترون‌های فوق سریع از طریق گازهایی مانند هلیوم و هوا، پلاسمای سرد ایجاد می‌کنند.
منبع: ایرنا

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی