کد خبر: ۱۵۸۱۰
|
۱۴ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۰

سنگی عجیب و غریب که توجه مریخ نورد ناسا را به خود جلب کرد+عکس

مریخ نورد استقامت ناسا با استفاده از لیزر به بررسی سنگی عجیب و غریب می پردازد.

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان حدس می زنند سنگ کشف شده توسط مریخ نورد می تواند یک شهاب سنگ یا یک قطعه دور افتاده از مریخ باشد. مریخ نورد استقامت ناسا در 28 مارس نمایی از این سنگ عجیب را شکار کرد. اگر دقیقاً به سمت راست تصویر نگاه کنید، یک سری نشانه های کوچک را می ببینید که لیزر مریخ نورد آن را ایجاد کرده است.

مریخ پناهگاه شهاب سنگ ها است. دانشمندان در حال بررسی دقیق یک سنگ منفذی هستند که توسط مریخ نورد استقامت مشاهده شده و شباهت زیادی به شهاب سنگ های دیده شده در نقاط دیگر دارد. تیم مریخ نورد گفت که این سنگ حدود 6 اینچ (15 سانتیمتر) طول دارد.

استقامت مجهز به لیزر rock-zapping است که برای جمع آوری داده ها در زمین شناسی مریخ طراحی شده است. ناسا هنگام اشتراک صوتی صدای لیزر در اوایل ماه مارس، گفت: تغییرات در شدت صداهای لیزر اطلاعاتی در مورد ساختار فیزیکی اهداف مانند سختی نسبی آن یا وجود پوشش های هوازدگی فراهم می کند.

 ممکن است این یک تکه سنگ فرسوده از نقطه دور افتاده مریخ باشد که در اثر یک برخورد یا شهاب سنگ به این قسمت پرتاب شده است.

بالگرد مریخ نورد ناسا که همراه این مریخ نورد به سطح این سیاره فرستاده شده آماده است تا به زودی سفر هیجان انگیز خود را در آسمان سیاره سرخ آغاز کند.

این لیزر بخشی از تجهیزات super cam استقامت است. دانشمندان امیدوارند این لیزر اطلاعات بیشتری در مورد ترکیبات سنگ‌های عجیب مریخ به ما بدهد و مشخص کند این سنگ‌ها در محل قرارگیری‌شان تشکیل شده‌اند و یا طی فرآیندهایی به این مکان‌ها منتقل شده‌اند. اگر این سنگ‌ها در مکانی که قرار دارند تشکیل نشده باشند ممکن است توسط آبی که در دهانه‌ی جزرو وجود داشته به این مکان آمده باشند و یا نتیجه‌ی برخورد شهاب‌سنگ باشند. مانند شهاب سنگی که در سال ۲۰۱۴ توسط مریخ‌نورد کنجکاوی کشف شد.

استقامت دارای هفت تجهیزات علمی است و دستگاه SuperCam در بخش‌ بالایی مریخ‌نورد قرار دارد و می‌تواند با استفاده از لیزر سنگ‌هایی تا فاصله‌ی هفت متر را مورد هدف قرار دهد. هر اشعه لیزری، ابری از سنگ بخار شده ایجاد می‌کند که ترکیبات آن به وسیله‌ی دوربین‌های SuperCam و طیف‌سنج‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اولین فعالیت SuperCam در مریخ در تاریخ ۲ آوریل رخ داد و نام هدف آن ماز(Máaz) بود(نام سرخ‌پوستی مریخ). گروه استقامت به طور غیر رسمی محل قرارگیری این هدف در دهانه‌ی جزرو را کنیون د شی(Canyon de Chelly) که یک یادبود ملی در ایالت آریزونا در ایالات متحده آمریکا است نامیدند.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ایمات
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
این سنگ داخل آب بوده است یا این که این دروغ هستش که خودشون عکس گذاشتن یا شاید هم این سنگ یا آدم فضای ها انداختن یا از همون اول بوده است
0
0
ناشناس
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
سیزده فروردین دوم آوریل است و نه مارس
0
0
حمید
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
جنس این سنگ ازچیست مثل اینکه پرقیمت باشدویا اینکه بوسبله آتشفشانها باشد
مدیر پایگاه جنسش هنوز مشخص نشده و مریخ نورد پرسی داره روش آزمایش انجام میده. احتمال دادن که شهابسنگ باشه
0
0
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی