کد خبر: ۱۵۸۴۱
|
۱۴ فروردين ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۵

نشانه‌هایی از نحوه شکل‌گیری کره ماه کشف شد

دانشمندان نشانه‌هایی برخورد سیاره‌ای با کره زمین و چگونگی تشکیل ماه به‌دست آوردند.

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان سال‌هاست در مورد دو صخره بزرگ سنگی در مرکز کره زمین تحقیق می‌کنند و به تازگی اطلاعاتی جدید از این تخته سنگ‌های غول‌پیکر به‌دست آورده‌اند. زمین‌شناسان معتقدند این قطعات سنگی جزئی از صفحه‌های زمین‌ساختی زمین هستند که میلیاردها سال پیش و در زمان تشکیل این سیاره در مرکز آن قرار گرفته‌اند. با وجود طرح چنین صحبت‌هایی برخی از دانشمندان منشاء این تخته سنگ‌ها را از سیارات بیگانه می‌دانند.

اخترشناسان مستقر در دانشگاه آریزونا حدس می‌زنند این دو قطعه سنگ بزرگ بقایای برخورد سیاره‌ای کوچک با کره زمین هستند. زمان تقریب این برخورد 4.5 میلیارد سال پیش تخمین زده می‌شود. حتی ممکن است این برخورد سبب به‌وجود آمدن ماه شده باشد. محققان برای بررسی دقیق این تخت سنگ‌ها امواج رادیویی را به مرکز زمین ارسال می‌کنند این امواج پس از بازگشت به‌صورت منبع ارسال اطلاعات مفیدی از جمله عمق قرارگیری و اندازه سنگ‌های موجود در مرکز زمین را مشخص می‌سازند. در مناطق مختلف کره زمین فرکانس‌های دریافتی از اعماق سیاره اطلاعات متفاوتی را ارائه می‌دهند به عنوان مثال سیگنال‌هایی که پس از ارسال امواج رادیویی در قاره آفریقا و اقیانوس آرام دریافت می‌شود نشانه‌هایی از ضخامت کم صخره‌های موجود در مرکز زمین را با خود دارند.

صخره‌های باستانی مرکز زمین منابع غنی از عنصر آهن هستند و اگر بتوان به آن‌ها دست پیدا کرد منبعی بی‌پایان از مواد معدنی در اختیار بشر قرار می‌گیرد. دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند تخته سنگ‌های غول‌پیکر مرکز کره زمین از چه موادی ساخته شده‌اند ولی این امیدواری وجود دارد که به زودی ماهیت و عناصر سازنده آن‌ها شناسایی شده و پس از آن رازها مرتبط با نحوه شکل‌گیری سیاره‌های زمین و ماه نیز آشکار شود.

منبع/ آنا 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی