کد خبر: ۱۵۸۵۲
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۸

اجرای ۱۷۷ طرح پژوهشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی

در حال حاضر ۱۷۷ طرح پژوهشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری در حال اجرا است.

به گزارش« نبض فناوری» این اقدام با هدف ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی، تامین نیازهای داخلی و کاهش میزان وابستگی ها در مراکز علمی و تخصصی در سطح کشور انجام می‌شود.

در نتیجه 15مرحله فراخوان ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری برای حمایت از طرح­های پژوهشی، از مجموع صدها ایده تحقیقاتی ارائه شده در سال های اخیر، جمعا 292 طرح مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه علوم و فناوری ­های شناختی تحت پوشش چتر حمایتی این ستاد قرار گرفتند که تا کنون 115 طرح با حمایت های ستاد به اتمام رسید.

همچنین در سال گذشته با انتشار 7 فراخوان این ستاد، 207 طرح پژوهشی و تحقیقاتی از سوی محققان، اساتید و پژوهشگران از مراکز علمی و پژوهشی برای برخورداری از حمایت ستاد ارائه شد که 63 طرح برای اجرا از سوی کمیته داوران مورد تصویب قرار گرفت.

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی و پیشبرد اجرای طرح های تحقیقاتی درحال حاضر با بیش از یک هزار تن از اساتید، محققان و متخصصان در افزون بر پنجاه مرکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی در استان های مختلف کشور همکاری و مشارکت دارد.

به واسطه حمایت های این ستاد، هم اینک طرح های متعددی در زمینه نگاشت مغز، ایمپلنت های مغزی، ارتباط بین مغز و ماشین و سایر حوزه ها در حال اجرا است که نشانگر کسب پیشرفت های علمی و تحقیقاتی گسترده در علوم شناختی در داخل کشور است.

ساخت انواع دستگاه های تصویربرداری نوری از مغز، ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستآورهای اجرای طرح های تحقیقاتی در امر تولید و ساخت فن آوری های شناختی در کشور بشمار می آید.

همچنین ستاد در راستای اهداف و سیاست های راهبردی خود تلاش می کند با حمایت از طرح های پژوهشی و استفاده از امکانات و ظرفیت های داخلی، فرصت ها و بسترهای لازم را برای ترویج و ارتقای حوزه های شناختی در کشور فراهم آورد و با تامین نیازهای این حوزه در داخل، زمینه دستیابی به خودکفایی و کاهش وابستگی ها هرچه بیشتر فراهم شود.

طرح های پژوهشی در این فراخوان ها در زمینه پژوهش های کاربردی و بنیادی شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه بالینی و علوم اعصاب شناختی، فن آوری شناختی برای ارزیابی و بازتوانی شناختی، توسعه فن آوری های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز، مدل سازی شناختی، توسعه و بومی سازی و هنجاریابی آزمون های ارزیابی شناختی، روانشناسی شناختی، توسعه روش ها و ابزارهای توانبخشی شناختی، توسعه ابزارها و فن آوری های مورد نیاز کشور در حوزه شناختی، پژوهش های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، مدیریت شناختی و اقتصاد شناختی قرار دارند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی