کد خبر: ۱۶۱۹۷
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

چرا غول تکنولوژی،کاربران ایرانی را از سرویس‌های خود منع کرد؟

به تازگی نیزشاهد هستیم که گوگل کاربران ایرانی را در فضای مجازی تحریم کرده است، هنوز علت اعمال این سیاست از سوی گوگل به طور دقیق مشخص نیست،اما واضح است که گوگل در حال حاضر مشغول شناسایی IP کاربران ایرانی است و احتمال تحریم‌های بیشتر طی روز‌های آینده از سوی این سرویس دهنده پیش بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» متاسفانه چندین سال است که تحریم‌های زیادی علیه ایران در بخش‌های مختلف اعمال می‌شود و هدف اصلی آنها ایجاد مانع برسرراه پیشرفت ایران اسلامی است. خو شبختانه تا به امروز با وجود این تحریم‌ها مهندسان ایرانی موفق شدند که جلوی این تحریم‌ها بایستند و مسیر توسعه را همچنان ادامه دهند. کشور‌های بیگانه فکر می‌کنند که با تحریم می‌توانند فکر و ذهن افراد خلاق و نخبه را نیز تحریم کنند. بار‌ها شاهد بودیم مسئولان و جوانان ایرانی با ارائه ایده‌های بکر تحریم‌ها را شکستند.

به تازگی نیزشاهد هستیم که گوگل کاربران ایرانی را در فضای مجازی تحریم کرده است قصه تحریم گوگل شرکت‌های آمریکایی علیه ایران قصه جدید نیست، با وجود این، این روز‌ها بار دیگر خبری از مسدود شدن برخی از سرویس‌های گوگل برای کاربران ایرانی شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد از نتایج تحریم‌های قبلی آمریکا علیه ایران باشد، هرچند زوایای آن هنوز مشخص نیست.

هنوز علت اعمال این سیاست از سوی گوگل به طور دقیق مشخص نیست، اما موضوع مشخص این است که گوگل در حال حاضر مشغول شناسایی IP کاربران ایرانی است و احتمال تحریم‌های بیشتر طی روز‌های آینده از سوی این سرویس دهنده پیش بینی می‌شود.

عده‌ای از کاربران فضای مجازی معتقد هستند تحریم‌هایی که گوگل آن‌را آغاز کرده، به‌قدری سخت‌گیرانه است که حتی کاربرانی که با VPN به سرویس‌های گوگل متصل می‌شوند را نیز شناسایی می‌کنند. این مسئله باعث شده بیش از کاربران، کسب‌وکار‌های ایرانی که از سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنند احساس خطر کنند.

گمانه زنی کارشناسان حاکی از آن است که این اتفاق ناظر به بخش‌های مالی گوگل و درآمد تبلیغاتی این سرویس دهنده است و قوانین جدید مالیاتی در آمریکا می‌تواند یکی از دلایلی باشد که گوگل سخت‌گیری خود را در این باره بیشتر کرده است.

اگر گوگل به همین شکل پیش برود و سرویس‌های خود را محدود کند، کسب و کار‌های استفاده‌کننده از خدمات گوگل باید چکار کنند؟

در همین راستا امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات، معتقد است که در ایران با دو دیدگاه جدی و افراطی روبه‌رو هستیم. دیدگاه نخست به دنبال بومی‌سازی تمام محصولات است و راه حل نهایی مواجهه با تحریم را در بی‌اثر کردن تحریم از این راه می‌داند. این راه‌حل به دلیل مقیاس بازار، قابل تعمیم برای تمام خدمات نیست. دیدگاه دوم هم اساسا بومی‌سازی خدمات را نادرست می‌داند و راه‌حل را در رفع تحریم می‌داند و به این ترتیب تنها راه را رفع تحریم و چانه‌زنی با شرکت‌های جهانی می‌داند.

وی معتقد است که رفع تحریم موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات باید در هر نوع مذاکره‌ای در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم به‌واسطه آن دسترسی شهروندان به سرویس‌های جهانی را تسهیل کنیم؛ چرا که رفع تحریم‌های حوزه فناوری اطلاعات به دلیل مشهود بودن و سرعت بالای اعمال آن به خوبی می‌تواند یکی از مهم‌ترین موضوعات گفتگو در خصوص رفع تحریم‌ها و حتی سنجه بررسی رفتار آمریکا در لغو تحریم‌ها باشد.

به اعتقاد کارشناسان به دلیل نبود عدم استقلال در فضای مجازی و اتکای بیش از حد کشور به گوگل، حتی در سطح بالاتر این امکان نیز وجود دارد که گوگل از ارائه نسخه اندروید به تولیدکنندگان موبایل که به ایران گوشی وارد می‌کنند، خودداری کند. اقدامی که هم اکنون در مقابل چین صورت گرفته است.

کارشناسان معتقدند معتقد است بهترین روش در حال حاضر پیگیری جمعی برای رفع تحریم سرویس‌های غیرتجاری است. رسانه‌های ایرانی و خارجی باید پیگیری کنند.

در همین حال اگرچه تا رسیدن به سیستم عامل ملی راه زیادی در پیش است، اما باید رویه حرکت به این سمت را تغییر داد و توجه بیشتری را معطوف به این پروژه کرد.

ایجاد سیستم عامل بومی در کشور نیازمند همفکری، اجماع مشترک و سازماندهی توسعه دهندگان سیستم عامل و نیز تدوین یک مدل اقتصادی است که این مدل اقتصادی بخشی از مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی