کد خبر: ۱۶۴۳۲
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۴
توسط محققان ایرانی انجام شد؛

بومی‌سازی الکترود قلیایی به کمک نانوفناوری

محققان ایرانی به کمک فناوری نانو موفق به تولید الکترودهای قلیایی مقاوم به جذب رطوبت شده‌اند که نه تنها می‌تواند جذب رطوبت را محدود کند بلکه باعث آب‌گریزی سطح نیز می‌شود.

به گزارش« نبض فناوری» دو محقق ایرانی به نام‌های مجید پورانوری و محمدرضا پسنده به کمک فناوری نانو موفق به تولید الکترودهای قلیایی مقاوم به جذب رطوبت شده‌اند که نه تنها می‌تواند جذب فیزیکی رطوبت را محدود کند بلکه باعث آب‌گریزی سطح نیز می‌شود.

پورانوری که فارغ التحصیل دکتری و هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف است می‌گوید: روند ساخت این محصول از حدود سه سال پیش آغاز شده و در حال حاضر در مرحله‌ آمادگی برای تولید صنعتی هستیم.

این فناور ادامه می‌دهد: «ایده اصلی ساخت این محصول از محمدرضا پسنده بوده که کارشناسی ارشد مهندسی مواد هستند و من از میانه راه نیز به او پیوستم و خروجی این همکاری محصولی است که آماده تولید صنعتی شده است».

پورانوری افزود: یکی از انواع الکترودهایی که در صنعت برای جوشکاری استفاده می‌شوند، الکترودهایی با پوشش قلیایی هستند که بهترین خواص کیفی جوش را به ما ارائه می‌دهند، اما چالش بزرگ استفاده از این الکترودها جذب بسیار بالای رطوبت توسط آنهاست. رطوبت جذب شده هنگام جوشکاری تجزیه شده و منجر به تولید هیدروژن می‌شود؛ هیدروژن یک عنصر بسیار مضر برای فولاد است و منجر به ترکیدگی می‌شود که در جوشکاری به عنوان ترکیدگی سرد شناخته می‌شود.

این فناور خاطرنشان کرد: این روند ممکن است محل جوشکاری را پس از دو روز با مشکل ترکیدگی مواجه کند؛ بنابراین یکی از مهمترین چالش های جوشکاری فولادها بویژه در فولادهای استحکام بالا بحث جلوگیری از ترک هیدروژنی سرد است و همانطور که ذکر شد یکی از مهم‌ترین منابع هیدروژن ، رطوبت جذب شده توسط پوشش الکترود است.

پورانوری ادمه می‌دهد: ما در این محصول از یک پوشش نانوذرات سیلیکایی روی الکترودهای قلیایی استفاده کردیم که نه تنها جذب فیزیکی رطوبت را محدود می‌کند بلکه سطح را نیز آب‌‌گریز می‌کند.

این فناور با تأکید بر اینکه این الکترود مقاوم به جذب رطوبت توانسته یک چالش مهم صنعتی را برطرف کند، گفت: مشکل کار با الکترودهای قلیایی معمولی این است که قبل از جوشکاری هنگامی که از بسته‌بندی خارج می‌شوند باید یا بلافاصله مصرف شوند که عملی نیست یا اینکه در یک کوره خشک شوند. با توجه به زمان و هزینه این عملیات های پیش از جوشکاری، در برخی از شرایط انجام آنها نادیده گرفته می شود که می تواند بر کیفیت محصول تاثیر منفی داشته باشد و منجر به ترکیدگی شود.

پورانوری با بیان اینکه قیمت محصول بومی‌سازی شده نصف مشابه خارجی است، اظهار داشت: خواص این الکترود در مقایسه با جوشکاری معمولی بهبود یافته و خاصیت مقاومت به شکست محل جوشکاری را افزایش می‌دهد و نیاز به اعمال پیش گرم پیش از جوشکاری را کاهش می دهد.

این فناور در پایان گفت: باتوجه به بومی‌سازی این الکترود، باید روی این موضوع سرمایه‌گذاری شود تا واردات این محصول متوقف و از نمونه ایرانی آن که نسبت به نمونه خارجی برتری دارد، استفاده شود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی