کد خبر: ۱۶۵۲۸
|
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۵

کشف قابلیت جدید سلول‌های ایمنی در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده

پژوهشگران سوئدی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که گروهی از سلول‌های ایمنی، نقش مهمی در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده بر عهده دارند.

به گزارش «نبض فناوری»، نیوزبریک اعلام کرد، بیماری قلبی-عروقی که از متداول‌ترین علل مرگ و میر به شمار می‌روند، نتیجه کمبود اکسیژن هستند زیرا از پرفیوژن خون به بافت آسیب‌دیده پیشگیری می‌کنند. برای متوقف کردن گسترش بیماری و بهبود ترمیم بافت، برقراری دوباره جریان خون، مهم است.

پژوهشگران "دانشگاه اوپسالا"(Uppsala University) در سوئد دریافته‌اند که یکی از متداول‌ترین سلول‌های ایمنی در بدن انسان، "ماکروفاژها"(Macrophages) هستند که نقش مهمی در برقراری دوباره و کنترل جریان خون بر عهده دارند. از این موضوع می‌توان برای تولید داروهای جدید استفاده کرد.

عملکرد سلول‌های ایمنی، دفاع از بدن در برابر حملات ریزارگانیسم‌ها و سلول‌های تومور است. ماکروفاژها، سلول‌های ایمنی هستند که تخصص آنها، از بین بردن و مصرف ریزارگانیسم‌ها است اما نشان داده‌اند که در ترمیم زخم و ساخت رگ‌های خونی هم نقش دارند.

بررسی جدید پژوهشگران دانشگاه اوپسالا نشان می‌دهد که ماکروفاژها پیرامون رگ‌های خونی بافت آسیب‌دیده موش‌ها تجمع می‌کنند اما در انسان‌ها نیز پس از سکته قلبی یا ایسکمی رخ می‌دهند.

نقش این درشت‌خوارها را می‌توان در موش‌ها برای تنظیم جریان خون و انجام عملکرد ضروری کنترل آسیب مشاهده کرد. این کار در بافت سالم توسط سلول‌های رگ خونی انجام می‌شود.

این کشف، پژوهشگران را ترغیب کرد تا به بررسی این موضوع بپردازند که آیا با یافته‌های آنها می‌توان یک درمان جدید را برای افزایش جریان خون در عضلات آسیب‌دیده پا ارائه داد که به بهبود عملکرد آن کمک کند یا خیر.

پژوهشگران با افزایش تراکم موضعی برخی از مواد سیگنال‌دهنده‌ که به ماکروفاژهای عضله آسیب‌دیده متصل می‌شوند، نشان دادند که ماکروفاژهای بیشتری پیرامون رگ‌های خونی جمع می‌شوند و توانایی آنها را در تنظیم جریان خون بهبود می‌بخشند. این کار، به بهبود ترمیم منجر شد و موش‌ها توانستند از پای آسیب‌دیده خود بیشتر استفاده کنند.

"میا فیلیپسون"(Mia Phillipson)، سرپرست این گروه پژوهشی گفت: این یک عملکرد کاملا جدید برای سلول‌های سیستم ایمنی بدن ما است و شاید به این معنا باشد که ما در آینده می‌توانیم از ایمنی‌درمانی نه تنها برای درمان سرطان، بلکه برای درمان بیماری‌های قلبی-عروقی نیز استفاده کنیم.

این پژوهش، در مجله "Circulation Research" به چاپ رسید.

منبع/ ایسنا 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی