کد خبر: ۱۶۵۳۰
|
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری مطرح شد؛

مالکیت فکری و دارایی سد راه افراد سودجو/ایده هات رو روانه بازار کن! برگزار می‌شود

مدیر آکادمی کانون پتنت، گفت: مالکیت فکری به حمایت از دارایی‌های فکری می‌پردازد. دارایی‌هایی که ناشی از دستاوردهای فکری و ذهن افراد خلاق است. در واقع حقوق و مالکیت فکری ابزاری است که می‌تواند با حمایت از دارایی فکری باعث رشد اقتصادی جامعه شود.

نگار زاده ختمی مآب مدیر آکادمی کانون پتنت، در گفت‌وگو با خبرنگار« نبض فناوری» از برگزاری رویداد ایده هات رو روانه بازار کن! (به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری) در روز دوشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: روزانه ایده‌های بسیاری به ذهن افراد خلاق خطور می کند. در برخی از موارد این ایده ها در قالب یک محصول و یا خدمت جدید شکل می‌گیرد که قابلیت عرضه به بازار، ارائه به مشتری و تشکیل یک کسب و کار گاها پرسود را دارد. در این زمان است که سیستم مالکیت فکری به عنوان ابزاری قدرتمند می‌تواند پیچ و خم های مسیر تجاری سازی را برای صاحبان ایده هموارتر کند.

وی افزود: در این وبینار تلاش شده است چند نمونه موردی از کسب و کارهایی که براساس یک ایده و ارائه آن به مشتری شکل گرفته است را بیان کنیم که طی این مسیر از سیستم مالکیت فکری بهره مند شده اند و به بررسی اهمیت جایگاه مالکیت فکری در طول این مسیر بپردازیم.

مدیر آکادمی کانون پتنت، تصریح کرد: مالکیت فکری به حمایت از دارایی‌های فکری می‌پردازد. دارایی‌هایی که ناشی از دستاوردهای فکری و ذهن افراد خلاق است. در واقع حقوق و مالکیت فکری ابزاری است که می‌تواند با حمایت از دارایی فکری باعث رشد اقتصادی جامعه شود.

‌ختمی مآب ادامه داد: با توجه به اینکه بحث رشد اقتصادی و اساس کسب وکارها را دارایی فکری و دارایی نامشهود را تشکیل می‌دهد، بنابراین مالکیت فکری می تواند نقش کلیدی را در این زمینه بازی کند. همچین صاحبان برند و دارایی فکری ( علامت تجاری، ثبت اختراع، اثر ادبی و هنری یا طراحی صنعتی)می‌توانند از سیستم دارایی فکری استفاده کنند و به مزایایی مادی اثر خود دست پیدا کند.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه این دارایی فکری به اسم یک صاحب اثر ثبت می شود دیگر افراد سودجو نمی‌توانند از این اثر کپی برداری کند. امروزه اکثر شرکت‌ها براساس یک خلاقیت خاصی تشکیل می‌شوند، نظام مالکیت فکری می‌تواند در این زمینه کمک قابل توجهی داشته باشد. در حال حاضر خیلی از شرکتهای بزرگ مثل مایکروسافت بیشتر از اینکه دارایی فیزیکی داشته باشندف دارایی فکری و نامشهود دارند. نظام مالکیت فکری می تواند در این زمینه کمک کند تا از دارایی خودشان حفاظت کنند.

مدیر آکادمی کانون پتنت، اظهار کرد: قوانین حوزه مالکیت فکری باید متناسب با وضعیت فرهنگی و اقتصادی و وضعیت کلی کشورها نوشته شود. علاوه براین در مرحله اول مردم جامعه باید به این سیستم آگاهی لازم را داشته باشند یعنی مطالبه عمومی را داشته باشند. باید در این راستا آموزش های لازم به عموم جامعه ارائه شود. باید بپذیرند که این یک بازی بردبرد است. در واقع حقی را به صاحب فکری می دهد که می‌توانند از خدمات آن برای رفاه اجتماعی و رشد اقتصادی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سبب ارتقای کیفیت زندگی افراد جامعه ‌شود. دستاوردهایی که صاحب اثر دارد سبب تحول صنعت و رونق اقصادی هر کشوری می‌شود، بنابراین سیستم مالکیت فکری سبب ایجاد انگیزه بین صاحبان اثر می شود و اجرای صحیح این قوانین و ابزار حمایتی موثر است.

گفتنی است علاقمندان می توانند به صورت رایگان در این دوره شرکت کرده و بعد از قبولی در آزمون نهایی، گواهی دریافت کنند.

لازم به ذکر مالکیت فکری به ابداعات و دستاوردهای ذهنی و تمام دارایی‌های نامشهودی که با استفاده از قدرت فکر و ذهن انسان پدید می آیند، اشاره داشته و همانند دیگر انواع مالکیت، میتواند براي مالك خود خلق ثروت به ارمغان بیاورد. استفاده مناسب از مالکیت فکری و حفاظت از آن، به کشورها کمک می‌کند تا از دارایی‌های فکری همانند ساير دارایی های خود برای توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و ارتقاء فرهنگی، بهره‌مند شوند.

دوره خودخوان "مالکیت فکری برای همه" با دو احساس نیاز اساسی از جانب جامعه آغاز شد: اول، لزوم ترویج اهمیت مالکیت فکری در عموم جامعه با هدف احترام به سیستم مالکیت فکری و دوم الزام حذف باور غلط اختصاص مالکیت فکری به شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ و اشاعه باور امکان استفاده از مالکیت فکری و درآمدزایی از آن توسط همه اقشار جامعه.

از این رو دوره مذکور، که به صورت یک دوره خودخوان در بستر سایت کانون پتنت به آدرس www.patentoffice.ir منتشر شده است، برای مخاطبانی طراحی شده که با مفهوم مالکیت فکری آشنایی نداشته و یا آشنایی کمی با این موضوع دارند و طی آن می توانند از طریق محتواهای چند رسانه ای با این مفهوم و مصادیق اصلی آن آشنا شوند. همچنین با هدف انگیزه بخشی به تمامی اقشار جامعه از جمله بانوان، دانش آموزان، افراد توانیاب و .. بخشی از محتوای دوره به نمونه های موردی از افرادی اختصاص دارد که جز ساختار شرکت ها و دانشگاه های بزرگ نبوده ولی توانسته اند با استفاده از نظام مالکیت فکری از دارایی های فکری خود خلق ثروت کنند.  به منظور تسهیل دسترسی به محتوای تهیه شده، تمامی فایل های ویدیویی با مترجم ناشنوا و تمامی فایل های متنی با استفاده از خوانش صوتی مناسب سازی شده اند.

 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی