کد خبر: ۱۶۵۳۹
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۸

جزئیات استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با دریافت مشوق هایی در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند، گفت: این باعث نفوذ فناوری در صنایع می‌شود.

به گزارش« نبض فناوری» معاونت علمی و فناوری با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تفاهم نامه‌ای در راستای توسعه و نفوذ فناوری‌های نوین در صنایع کوچک و متوسط، ارتقا سطح فنی و کیفی در محصولات و خدمات فنی و تخصصی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز نوآوری در سطح کشور و بهبود فضای کسب و کار منعقد کردند.

این تفاهم نامه در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در جهت توسعه زیست بوم نوآوری در سطح کشور منعقد شده است.

پیمان صالحی، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی در خصوص این تفاهم نامه گفت: با توجه به رسالت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت توسعه زیست بوم نوآوری و رونق اقتصاد دانش بنیان این تفاهم نامه منعقد شده است.

مشوق‌های حمایتی برای فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری در راستای استقرار در شهرک‌های صنعتی

وی اضافه کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به منظور توسعه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، مشوق‌های حمایتی جهت استقرار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و بکارگیری ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود، به منظور توانمندسازی و توسعه بازار (تجاری سازی) واحدها و مؤسسات فناور کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز نوآوری، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، نواحی نوآوری و سایر شرکت‌های مستقر شهرک‌های صنعتی و فناوری و مشاوران مراکز خدمات تخصصی فناوری، فراهم کرده است.

صالحی با بیان اینکه در همین راستا، فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری امکان بهره‌مندی از حمایت‌هایی را برای به دست آوردن زیرساخت خواهند داشت، عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و فناور به میزان ۱۰ درصد تشویقی نسبت به کل قراردادی که با صنایع منعقد می‌کنند از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دریافت خواهند کرد.

به گفته وی، همچنین شرکت‌های دانش بنیان و فناور می‌توانند قدرالسهم بخش نقدی موضوع قرارداد خود را در مناطق توسعه یافته به میزان ۲۰ درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان ۱۰ درصد پرداخت کنند که این نیز یک مشوق از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بوده است تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند به راحتی در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند.

وی خاطر نشان کرد: در صورت بهره‌مندی پیش از موعد، شرکت‌های دانش بنیان و فناور می‌توانند تا سقف ۱۰ درصد مبلغ قرارداد واگذاری زیرساخت را دریافت کنند.

صالحی افزود: همچنین اجاره بهای دفاتر شرکت‌های دانش بنیان و فناور در شهرک‌های کوچک و متوسط نیز، تحت قرارداد شرکت‌های دانش بنیان و فناور در مراکز خدمات فناوری و کسب و کار ایجاد شده در سطح کشور در سال اول استقرار، مشروط به فعالیت مؤثر، مشمول مشوق خواهند شد.

احداث واحدهای تولیدی برای شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی اضافه کرد: همچنین احداث هزار واحد کارگاهی جهت انجام فعالیت‌های تولیدی برای شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در حال برنامه‌ریزی است.

صالحی با اشاره به مزایای این تفاهم نامه خاطر نشان کرد: ایجاد کسب و کارهای نوین تقاضامحور، افزایش بهره‌وری و بهبود فضای کسب و کار در بنگاه‌های کوچک و متوسط فناور و نوآور، همکاری در توسعه کیفی سازی و استانداردسازی محصولات تولیدی واحدها و بنگاه‌های دانش بنیان، شناسایی و رفع نیازمندی‌های فناورانه و نوآورانه واحدهای تولیدی و بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط، بهره‌گیری از ظرفیت استارت‌آپ‌ها از مزیت‌های این تفاهم نامه به شمار می‌رود.

به گفته وی، این اقدامات در جهت شکل‌گیری خوشه‌های تخصصی کسب و کار متناسب با اولویت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین جهت تقویت و توسعه زیرساخت مورد نیاز مراکز نوآوری و مراکز فنی-تخصصی (پشتیبان فناوری) بوده که منجر به ارتقای کسب و کارهای نوین و نفوذ دانش در بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهد شد.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری با هدف استفاده از ظرفیت فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری در خلق ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و ارتقای فناوری و رقابت‌پذیری محصولات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، امکان بهره‌گیری شرکت‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از زیرساخت‌های حمایتی خود را در چارچوب ضوابط فراهم می‌کند.
منبع: مهر

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی