کد خبر: ۱۶۵۹۰
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۰

بهره مندی دانشگاه‌های برتر کشور از توان علمی ۵۰۰ محقق بازگشته به ایران

۵۰۰ نفر از محققان ایرانی فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر دنیا با اجرای برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ، به میهن بازگشتند تا توان و تخصص خود را به دانشگاه‌های کشور منتقل کنند.

به گزارش« نبض فناوری» فرصتی مطلوب و قابل توجه برای ارتقای توان علمی دانشگاه‌های برتر کشور با تزریق تخصص و تجربه بیش از ۵۰۰ نفر از محققان برجسته ایرانی خارج از کشور به این مراکز به وجود آمده است، دستاوردی که نتیجه اجرایی شدن برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور (connect.isti.ir)است.

این برنامه از سال ۹۴ آغاز شد و تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر از محققان برجسته ایرانی مقیم دیگر کشورها را به عنوان هیات علمی دانشگاه های برتر کشور جذب کرده است.

این برنامه با هدف رفع چالش‌های اساسی عنوان شده توسط نخبگان ایرانی علاقه‌مند به همکاری با کشور از جمله نبود یک مکانیزم مشخص برای ایجاد ارتباط با موسسات و مراکز منتخب علمی و فناوری»، « ناآشنایی با وضعیت علمی و فناوری کشور در حوزه تخصصی»، «فرآیند زمان‌بر تایید مدارک و جذب در دانشگاه‌ها» و «مشکلات معیشتی و مساله سربازی» طراحی و اجرا شده است.

بر اساس آمارهای موجود، تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر از محققان بازگشته به کشور در قالب برنامه مذکور جذب هیات علمی دانشگاه‌های تراز اول داخلی شده‌اند که این امر در بالا رفتن سطح کیفی فعالیت های پژوهشی، آموزشی و بین‌المللی دانشگاه‌ها تاثیر قابل توجهی داشته است.

در سال ۹۹ هم به دلیل شیوع بیماری کرونا و با وجود پیش‌بینی‌ها مبنی بر کمرنگ شدن سطح همکاری‌ها و بازگشت نخبگان به کشور در ۵ ماه نخست سال، بیش از ۳۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا از طریق برنامه مذکور همکاری خود را با مراکز علمی و فناوری داخلی آغاز کردند که نسبت به زمان مشابه سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی