کد خبر: ۱۶۷۰۰
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

چالش‌هایی که استارتاپ‌ها را با شکست مواجه می‌کند

رئیس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: چالش‌های وسیعی در مسیر فعالیت استارتاپ‌ها وجود دارد که قوانین سخت گیرانه یکی از عوامل شکست آن‌ها خواهد بود.

به گزارش «نبض فناوری»، علی اصغر سعدآبادی عضو هیئت علمی و رئیس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد:  استارتاپ ها معمولاً با طیف وسیعی از چالش‌ها مواجه هستند که یکی از مهم ترین چالش ها در همان ابتدا ارائه ایده است.

او افزود: دربرخی موارد استارتاپت ها ایده نامناسبی را ارائه می‌دهند که نه تنها قابلیت تجاری سازی ندارد بلکه هیچ مشکلی را در جامعه برطرف حل نمی کند و جنبه مثبتی ندارد.

سعدآبادی گفت: نکته ای که در ارائه ایده کمتر به آن توجه می شود تکرار پذیری است در واقع تعداد مشخصی از ایده های ارائه شده تکراری و یا تقلیدی هستند که در چنین شرایطی به محض ورود به بازار به وسیله رقبا از دور رقابت خارج می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در مواقعی استارتاپ ها اصرار برای ورود به عرصه ای را دارند که سود بسیار مناسب و خوبی را به همراه دارد اما به دلیل اشباح شدن آن عرضه هیچ موفقیتی در انتظار استارتاپ های تازه کار نخواهد بود. همچنین به استارپ های نوپا شروع کارهای که سرمایه بسیار زیادی را می خواد توصیه نمی شود زیرا امکان هدر رفتن سرمایه شان بسیار زیاد خواهد بود.

او در خصوص مهم ترین و اصلی ترین چالش پیش روی همه استارتاپ ها بیان کرد: تامین مالی از مهم ترین چالش هایی است که همه استارتاپ ها با آن مواجه هستند، در برخی موارد ممکن است یک تیم استارتاپی ایده مناسب را ارائه دهد که قابلیت تجاری سازی هم داشته باشد اما با مشکل تامین مالی مواجه هستند هر چند در چنین شرایطی سازمان‌ها و نهادهایی در بحث تامین مالی به این دسته از استارتاپ ها کمک می کنند اما این نهادها و سازمان ها پاسخ گوی نیاز همه استارتاپ ها نیستند. اما نکته حائز اهمیت این است که متاسفانه استارتاپ ها بحث دانش تخصصی مالی را دست کم می گیرند.

سعدآبادی گفت: چالش بعدی که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد اعضای تیم و تیم سازی است ممکن است استارتاپ ها تمام شرایط لازم برای شروع کار مانند ایده مناسب و سرمایه را داشته باشند اما دارای تیم مناسبی نباشند چرا که اعضای تیم همگی صرفا در یک حوزه مهارت دارند و مکمل یکدیگر نیستند.

او افزود: مشکل بعدی استارتاپ ها، فروش محصول است که مهم ترین و سرنوشت ساز ترین مرحله است، اکثر استارتاپ ها در فراهم کردن بازارفروش برای محصولشان قابلیت و توانایی مناسب را ندارند و همین امر منجر به نتیجه نرسیدن کارشان خواهد شد.

رئیس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در نهایت اظهار کرد: قوانین سختگیرانه برای گرفتن مجوز، بیمه و مالیات به شدت از جمله چالش های اصلی استارتاپ ها است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی