کد خبر: ۱۶۷۷۲
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

خالق و تیم پشتیبان پولکادات کیست و چگونه ارز دیجیتال پولکادات بخریم؟

پولکادات در سال 2016 توسط Gavin Wood (یکی از موسسان اتریوم)، peter czaban ، و Robert habermeier ایجاد شد و توانست در بازار مبادلات ارز‌های دیجیتال ارزش بسیار بالایی کسب کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» پولکادات با نماد اختصاری DOT یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است. پولکادات نسل بعدی بلاک چین است که شبکه‌های بلاک چینی دیگر را به هم متصل کرده و یک شبکه یکپارچه از آن‌ها می‌سازد. از این پلتفرم به عنوان تسهیل‌کننده نسل بعدی وب یعنی وب ۳ یاد می‌شود که انحصار اینترنت را می‌شکند و آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. Polkadot با داشتن چندین مزیت اساسی، سعی در ایجاد تحول در ساختار شبکه‌های بلاک چینی را دارد.

پولکادات نسل جدید پروتکل‌های بلاک چین است. این پروژه سعی دارد شبکه‌ای واحد از بلاک چین‌های هدفمند و یکپارچه ایجاد کرده و از این طریق بر مشکلات مقیاس‌پذیری (کندی و پرهزینه‌بودن تراکنش‌ها) و تعامل‌پذیری در فضای ارز‌های دیجیتال غلبه ‎کند. به‌بیان ساده‌تر، اگر بلاک چین‌های مختلف را راه‌حلی برای مشکلات دنیای واقعی بدانیم، می‌توان شبکه پولکادات را راه‌حلی برای مشکلات خود بلاک چین‌ها دانست.

خالق و تیم پشتیبان پولکادات کیست و چگونه ارز دیجیتال پولکادات بخریم؟

ارز دیجیتال شبکه پولکادات، دات (DOT) نام دارد که کاربرد اصلی آن پرداخت هزینه‌های شبکه و همچنین تصمیم‌گیری برای آینده شبکه است. در حقیقت، هر فرد با داشتن دات می‌تواند یک حق رأی را برای آینده این شبکه به دست بیاورد. مانند بیت کوین، اتر و سایر ارز‌های دیجیتال، سرمایه‌گذاری روی ارز دات، در حقیقت سرمایه‌گذاری روی آینده شبکه است و قیمت این ارز دیجیتال هم با عرضه و تقاضا و امیدواری‌ها نسبت به آینده شبکه پولکادات بالا و پایین خواهد شد.

با اینکه دات ارز دیجیتال اصلی شبکه پولکادات است، هر‌کس که بخواهد می‌تواند روی این شبکه برای خود یک بلاک چین و یک ارز دیجیتال کاملاً مجزا ایجاد کند و از مدل امنیت اشتراکی شبکه پولکادات بهره‌مند شود.

خالق و تیم پشتیبان پولکادات

پولکادات در سال ۲۰۱۶ توسط Gavin Wood یکی از موسسان اتریوم، peter czaban، و Robert habermeier ایجاد شد. پولکادات توسط parity technologies که یک شرکت تاسیس شده توسط گاوین وود (Gavin wood) و جوتا استینر Jutta Steiner است توسعه یافت و اولین کد آن در سال ۲۰۱۷ در گیت هاب Github منتشر شد.

خالق و تیم پشتیبان پولکادات کیست و چگونه ارز دیجیتال پولکادات بخریم؟
در سال ۲۰۱۸ اولین پاراچین parachain شبکه پولکادات به کار گرفته شد. با این وجود مبادله فعال دات که ارز اختصاصی این شبکه است در سال ۲۰۲۰ آغاز شد. برای همین اگر چه پولکادات و ارز اختصاصی آن سابقه بسیار زیادی مانند بیت کوین ندارند، اما به نظر می‌رسد که در مجموع آینده ارز پولکادات با توجه به رشد سریع ارزش آن بسیار روشن باشد.

ساختار پولکادات

اکثر ارز‌های دیجیتال برای حل برخی از مشکلات دنیای واقعی با استفاده از فناوری بلاک چین ایجاد شده‌اند. از سوی دیگر، پولکادات برای حل مسائل و مشکلات خود Blockchain به وجود آمده است. بر اساس وب‌سایت رسمی این پروژه، پولکادات یک تکنولوژی چند زنجیره‌ای و شبکه‌ای است. به عبارت دیگر، پولکادات یک بلاک چین است که بلاک چین‌های متفاوت زیادی را به یکدیگر متصل می‌کند. این برنامه برای از بین بردن برخی از مشکلات عمده‌ای طراحی شده، که منجر به کاهش کاربرد شبکه‌های بلاک چینی برای استفاده در دنیای واقعی شده‌اند.

نقش ارز دیجیتال DOT

ارز دیجیتال دات، سه هدف اصلی را در شبکه پولکادات ارائه می‌دهد:

حاکمیت: هولدر‌های ارز دیجیتال دات کنترل کاملی بر این پروتکل خواهند داشت. امتیازاتی که معمولا در پلتفرم‌های دیگر به ماینر‌ها داده می‌شود از جمله تعیین ساختار کارمزد، تغییرات پروتکل و عملیات اضافه‌سازی یا حذف پاراچین در این پروتکل، به دارندگان توکن DOT اختصاص می‌یابد. با اینکه این امتیازات به طور رسمی به دارندگان واگذار نمی‌شود، اما به خاطر هولد کردن توکن‌ها، در فرایند تصمیم گیری مشارکت خواهند داشت.

عملیات: دارندگان توکن‌های دات، مکانیسم اجماع شبکه Polkadot را تسهیل می‌کنند. هولدرای ارز دیجیتال DOT برای تضعیف حملات احتمالی باید ضمن حفظ یکپارچگی و اجماع، مشارکت فعالی داشته باشند.

پرداخت: شبکه به دارندگان توکن دات و افرادی که در شبکه فعالیت بالایی داشته باشند، پاداش‌هایی در قالب ارز دیجیتال DOT اعطا می‌کند. علاوه بر این، برای اضافه کردن پاراچین‌های جدید نیاز است که توکن دات الحاق شود.

تعداد کل توکن‌های تعریف شده در بلاک اولیه شبکه پولکادات معادل ۱۰ میلیون ارز دیجیتال DOT بود، که از این مقدار، ۵ میلیون واحد طی عرضه اولیه پولکادات در اکتبر سال ۲۰۱۷ (مهرماه ۱۳۹۶) به مزایده گذاشته شد. ۲ میلیون ارز دیجیتال دات دیگر برای مشارکت‌های احتمالی پیش از راه‌اندازی شبکه اختصاص داده شد و ۳ میلیون باقی‌مانده، برای سازمان Web۳ رزرو شده است. با این حال، این ده میلیون عرضه اولیه، یک هارد کپ یا ماکزیمم سرمایه نیست. سازندگان پیش بینی می‌کنند احتمالا همانند اتریوم، پولکادات نیز در آینده دارای یک عرضه سالیانه و خارج از برنامه، به منظور تشویق گره‌ها به شرکت در شبکه باشد.

کاربرد پولکادات

با توجه به اینکه پولکادات هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد و برای بلوغ این فناوری زمان نیاز است، تعیین کاربرد‌های دقیق این شبکه بلاک چینی در آینده نیز دشوار است. با این وجود، در ادامه تعدادی از کاربرد‌های احتمالی که در وایت پیپر این پروژه آورده شده، ذکر شده است.

خالق و تیم پشتیبان پولکادات کیست و چگونه ارز دیجیتال پولکادات بخریم؟

فرض کنید یک پروژه قصد استفاده از اقتصاد هوشمند نئو در کنار سیستم پرداختی ریپل را دارد. ارتباط این دو بلاک چین بدون وجود پروژه‌ای مانند پولکادات، ممکن نیست. فرض کنید طوفانی در راه است. اوراکل آب و هوا این موضوع را تأیید کرده و اوراکل‌های اینترنت اشیاء یا IOT، آسیب آن را تصدیق می‌کنند. از این رو، زنجیره بیمه خصوصی نیز بازپرداخت را از طریق صدور توکن انجام می‌دهد. ارتباط میان این بلاک چین‌ها نیازمند وجود پروژه‌ای مانند پولکادات است.

فناوری استفاده شده در پولکادات چیست؟

قبل از این که ما به ترند تغییرات ارزش پولکادات نگاه کنیم. بهتر است که نگاهی به اصول فناوری مورد استفاده در آن اشاره کنیم. یکی از موسسان این ارز که با نام Gavin Wood در فضای دیجیتال معروف بوده و از موسسان اتریوم است گفته است که هدف آن‌ها تعامل بین بلاکچین‌ها با استفاده از پولکادات است. یکی از اهداف اصلی از اجرای این پروژه پشتیبانی از توسعه دهندگان شبکه‌های بلاکچین به خصوص در فاز‌های اولیه توسعه شبکه‌های اختصاصی بلاکچین است.

به گونه‌ای که پولکادات خود را به عنوان یک پلتفرم مرکزی می‌بیند که منابع مورد نیاز برای اتصال بلاک چین‌های دیگر را فراهم می‌کند. این بدان معنا است که شبکه‌های کوچک‌تر بلاک چین می‌توانند از ایمنی موجود در پولکادات بهره‌مند شوند.

برای همین پولکادات به عنوان یک زنجیره اساسی سعی خواهد نمود تا با مقیاس پذیری و در عین حال سادگی، همه سیستم‌های بلاکچین کوچک‌تر و حتی بلاکچین‌های شناخته شده را با استفاده از bridges یا پل‌های ارتباطی به هم وصل کند. برای دست یافتن به این هدف پولکادات در زنجیره اصلی خود relay chain زیرساخت‌ها را فراهم نموده است. این زنجیره اصلی به زنجیره‌های دیگری با نام parachain وصل می‌شود که هر یک معرف یک پروژه بلاک چین متفاوت است.

آینده ارز پولکادات بین سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی

با عرضه ارز دیجیتال اختصاصی شبکه پولکادات در اگوست سال ۲۰۲۰ میلادی، ما شاهد ارزش اولیه ۲.۷ دلار برای توکن دات بودیم. این ارزش اولیه کمترین قیمتی بود که دات تا به حال داشته است. زیرا که پس از عرضه این ارز دیجیتال، ارزش آن شاهد افزایش قابل توجهی بود و حتی به ۳۰ دلار نیز رسید.
در ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی و زمستان سال جاری ارزش دات به ۱۳.۱ دلار رسید و با در نظر گرفتن تغییر قیمت آن در دو ماه اخیر، از زمان عرضه دات تا به حال ما شاهد افزایش قیمت مداوم آن بودیم.

هیچ یک از ارز‌های دیجیتال را به طور قطع نمی‌توان برترین ارز دیجیتال دانست و یا حتی نمی‌توان آینده آن را به طور قطع پیش بینی کرد. زیرا که یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های هر ارز دیجیتال خریداران و حامیان آن هستند. این سرمایه گذاران هستند که تعیین می‌کنند ارزش ارزش یک ارز دیجیتال در آینده به چه میزان باشد.
برای دات نیز نمی‌توان به طور حتم گفت که در سال ها، ماه‌ها و حتی روز‌ها و ساعت‌های آینده چه اتفاقاتی منتظر این ارز دیجیتال در بازار است و برای همین امکان پیش بینی دقیق آینده ارز پولکادات برای هیچ یک از متخصصان بازار ارز دیجیتال وجود ندارد.

خالق و تیم پشتیبان پولکادات کیست و چگونه ارز دیجیتال پولکادات بخریم؟

کوین‌ها و توکن‌های زیادی در بازار وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. اما به طور قطع با توجه به مطالب گفته شده در این متن دات یکی از بهترین آن‌ها است و با توجه به رتبه بالایی که در بین سایر ارز‌های دیجیتال دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب است.

نظر متخصصان در مورد آینده ارز پولکادات

ارز دیجیتال شبکه پولکادات که با نام DOT یا دات به شما معرفی شد، هنوز مدت زیادی نیست که به بازار عرضه شده است. با این وجود توانسته است در بازار مبادلات ارز‌های دیجیتال ارزش بسیار بالایی کسب کند و برای همین بنا به نظر بسیاری از متخصصان آینده ارز پولکادات بسیار روشن خواهد بود.

چه کیف پول‌هایی ارز پولکادات را پشتیبانی می‌کنند؟

اگر به آینده ارز پولکادات خوش بین هستید و قصد خرید دات را دارید، قبل از این که اقدام به خرید این ارز دیجیتال بکنید نیاز به یک کیف پول برای نگه داری از آن خواهید داشت.

خالق و تیم پشتیبان پولکادات کیست و چگونه ارز دیجیتال پولکادات بخریم؟
اگر چه خریداران کوتاه مدت به طور معمول کوین‌ها و یا توکن‌های خود را برای آسانی مبادله در صرافی‌ها نگه داری می‌کنند. اما در صورت نیاز می‌توانید دات‌های خود را در کیف پول‌های مختلفی مانند cobo wallet، guarda wallet، tokenPocket، swipe wallet، truste wallet، lunie wallet، PolkaWallet، و parity Signer نگه داری کنید.

باید توجه داشته باشید که باید در زمان استفاده از این والت‌ها پسورد خود را ذخیره کرده و نام کاربری خود را نیز در جایی بنویسید. در قدم بعد باید یک صرافی برای خرید دات پیدا کنید. در حال حاضر امکان خرید دات از بایننس binance، بیکی biki، Huobi Global، و بیتز BitZ وجود دارد و شما با ایجاد یک حساب کاربری خواهید توانست از این صرافی‌ها ارز دیجیتال مورد نیاز خود را خریداری کنید.

چگونه پولکادات بخریم؟

بهترین راه برای خرید پولکادات این است که به یک سایت صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید. اگر ساکن ایران هستید برای خرید دات می‌توانید از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

خرید مستقیم پولکادات از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی

خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی و سپس تبدیل آن به پولکادات در صرافی‌های خارجی مانند بایننس اگر می‌خواهید از سایت‌های ایرانی مستقیماً پولکادات بخرید، می‌توانید با جستجو در گوگل آن‌ها را پیدا کرده و پس از ثبت‌نام و احراز هویت، به‌طور مستقیم با کارت بانکی خود پولکادات بخرید.

خالق و تیم پشتیبان پولکادات کیست و چگونه ارز دیجیتال پولکادات بخریم؟

با این حال، از آنجا که اغلب سایت‌های ایرانی پولکادات را در فهرست ارز‌های خود ندارند و یا هزینه تمام‌شده خرید در این سایت‌ها بالا است، بیشتر سرمایه‌گذاران از روش دوم استفاده می‌کنند؛ خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های داخلی و سپس تبدیل آن به پولکادات در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال مانند بایننس.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی