کد خبر: ۱۶۸۴۸
|
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

آیا هوش مصنوعی آینده صنعت خودروسازی را متحول می‌کند؟

هوش مصنوعی یکی از کلیدهای جدید موفقیت در صنعت خودرو است. این فناوری امکان استفاده از وسایل نقلیه مستقل را فراهم می‌کند و باعث تحول در فرآیندهای تحقیق، طراحی و ساخت خودروها شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»، هوش مصنوعی زیرمجموعه‌ای از علم کامپیوتر است که به ساخت ماشین‌های هوشمند مربوط می‌شود که وظایفی را انجام دهند که نیاز به هوش انسانی دارد و در حال حاضر فقط انسان‌ها قادر به انجام آن‌ها هستند. این ماشین‌های هوشمند باید مانند انسان‌ها فکر و عمل کنند تا آنجا که بر اساس تست تورینگ اگر یک ماشین هوشمند و انسان با یکدیگر صحبت کنند، انسان متوجه نشود طرف مقابل یک ربات است.

هوش مصنوعی، یقینا فناوری انقلابی قرن ۲۱ بوده است. این فناوری، در جزء جزء زندگی امروز دخیل شده است و آن را تحت تاثیر قرار داده است. در سال ۱۹۵۶، جان مک‌کارتی، پدر هوش مصنوعی، AI را این‌گونه تعریف کرد. اصطلاح هوش مصنوعی در سال ۱۹۵۶ ابداع شد، اما امروزه هوش مصنوعی به دلیل افزایش حجم داده‌ها، الگوریتم‌های پیشرفته و پیشرفت در قدرت محاسبات و ذخیره‌سازی، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.
تحقیقات اولیه هوش مصنوعی در دهه ۱۹۵۰ موضوعاتی مانند حل مسئله و روش‌های نمادین را کشف کرد. در دهه ۱۹۶۰، وزارت دفاع ایالات متحده به این نوع کار‌ها علاقه‌مند شد و آموزش کامپیوتر‌ها را برای تقلید از استدلال‌های اولیه انسانی آغاز کرد.

چرا هوش مصنوعی اهمیت دارد؟

هوش مصنوعی یادگیری و کشف تکراری از طریق داده‌ها را خودکار می‌کند، اما با اتوماسیون رباتیک سخت‌افزاری متفاوت است. این فناوری بجای اتوماتیک کردن کار‌های دستی، کار‌های مکرر و با حجم زیاد و رایانه‌ای را با اطمینان بالا و بدون خستگی انجام می‌دهد. برای این نوع اتوماسیون، نیاز به راه‌اندازی سیستم از طریق انسان ضروری است و به محصولات موجود خرد را اضافه می‌کند. اتوماسیون، پلتفرم‌های مکالمه، ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند را می‌توان با مقدار زیادی از داده ترکیب کرد تا بسیاری از فناوری‌ها را در خانه و محل کار (از هوش امنیتی گرفته تا تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری) بهبود بخشید.

آیا هوش مصنوعی آینده صنعت خودروسازی را متحول می‌کند؟

هوش‌مصنوعی از طریق الگوریتم‌های یادگیری تدریجی سازگار می‌شود تا داده‌ها بتوانند برنامه‌نویسی کنند. ساختار و قاعده‌های موجود در داده‌ها را یافته تا الگوریتم مهارت لازم را کسب کند. الگوریتم به یک طبقه‌بندی‌کننده یا پیش‌بینی‌کننده تبدیل می‌شود؛ بنابراین همانطور که الگوریتم یاد می‌گیرد چگونه شطرنج بازی کند، می‌تواند به خودش یاد دهد که چه محصول دیگری را به صورت آنلاین توصیه کند و با ورود داده‌های جدید، مدل‌ها سازگار می‌شوند.

هوش مصنوعی با استفاده از شبکه‌های عصبی که دارای لایه‌های پنهان بسیاری هستند، داده‌های بیشتر و عمیق‌تری را تجزیه و تحلیل می‌کند. ساخت سیستم شناسایی تقلب با پنج لایه پنهان چند سال پیش تقریبا غیرممکن بود. همه این‌ها با قدرت باورنکردنی رایانه و کلان داده‌ها تغییر کرده است. برای آموزش مدل‌های یادگیری عمیق به داده‌های زیادی نیاز دارید، زیرا هوش مصنوعی مستقیما از داده‌ها یاد می‌گیرد. هرچه اطلاعات بیشتری دریافت کنند، دقیق‌تر می‌شوند.

هوش مصنوعی در صنعت خودرو چیست؟

هوش مصنوعی یکی از کلیدهای جدید موفقیت در صنعت خودرو است. این فناوری امکان استفاده از وسایل نقلیه مستقل را فراهم می‌کند و باعث تحول در فرآیندهای تحقیق، طراحی و ساخت خودروها شده است. سازندگان خودرو در سراسر دنیا تشخیص می‌دهند که این وسایل نقلیه هوشمند آینده را می‌سازند و بدون هوش مصنوعی نمی‌توانند به چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای برسند.

نقش هوش مصنوعی در صنعت خودرو

اجرای هوش مصنوعی در ماشین سازی در مقایسه با بخش‌های خدمات مالی، ICT، خرده‌فروشی و بهداشت با سرعت کمتری پیش می‌رود. صنعت خودرو در پذیرندگان جدید (new adopters) دسته‌بندی می‌شود. زیرا پذیرش و پیاده‌سازی فناوری هوش مصنوعی در آن به نسبت سایر صنایع دیرتر بوده است.

هوش مصنوعی کاربرد‌های مختلفی در سراسر مراحل خودروسازی دارد. در حال حاضر در مراحلی مانند طراحی، زنجیره تامین، تولید و پس از تولید از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. علاوه بر این در سیستم‌های کمک راننده و ارزیابی ریسک راننده هم اجرا می‌شود که می‌تواند بخش حمل و نقل را متحول کند. همچنین خدمات پس از فروش و بیمه با استفاده از AI تغییر شکل داده‌اند.

با کمک قابلیت‌های هوش مصنوعی افراد می‌توانند شاهد نوع جدیدی از راندن خودرو‌ها پدیده «ابر‌ها به خودروها» باشند. توسعه دهندگان این نوع سیستم‌ها با کمک قدرت محاسباتی فوق العاده‌ی موجود خود قادر به ساخت اپلیکیشن‌هایی شده اند که هوش مصنوعی را به مرحله‌ی جدیدی از کمال رسانده اند.

آیا هوش مصنوعی آینده صنعت خودروسازی را متحول می‌کند؟
استفاده از هوش مصنوعی محدود به خودرو‌هایی که به خودی خود و در شرایط گوناگون همچون یک راننده‌ی واقعی میرانند نمی‌شود. علاوه بر این، هوش مصنوعی به ساخت خودرو‌های ارزانتری کمک می‌کند که قادر به حس کردن محیط بوده و علیرغم تمام موانعی که ممکن است در جریان رانندگی سر راه افراد قرار بگیرد قادر به راهیابی باشند.

داخل کابین

برای جلوگیری از حوادث مختلف و تصادفات می‌توان داخل کابین خودرو را به دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز کرد. این تکنولوژی در حال حاضر در صنایع تولید کامیون و وسایل نقلیه عمومی برای پیشگیری از تصادفات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنولوژی تشخیص می‌دهد راننده خواب آلود است و یا دچار خستگی و حواس پرتی شده است. افزون بر این‌ها تکنولوژی مذکور حتی می‌تواند حالات روانی راننده را حدس زده و هشدار ایمنی صادر کند.

سنسور‌های هوشمند

اغلب سنسور‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی که در داخل خودرو قرار گرفته اند می‌توانند با ردیابی شرایط در صورت تصادف، سقوط و ... سریعتر از همیشه کیسه هوا را باز کنند یا به سیستم هشدار خودرو فرمان توقف دهند. اغلب سیستم‌های هوشمند قابلیت انطباق با موبایل، تبلت و... کاربر را دارند و می‌توانند گزارش رانندگی را نیز تهیه و ارسال کنند.

زیر کاپوت

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای کمک به تشخیص و حتی پیش بینی رویداد‌های تعمیر و نگهداری موتور و... مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر سنسور‌های داخل موتور خودرو مقدار زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند، اما تنها کد‌های ساده‌ای را که یک مکانیک می‌توانند تشخیص دهد ارائه می‌کنند. اما با توسعه سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی، می‌توان قادر به تشخیص سیگنال‌های بسیار متنوع از همه حسگر‌های مختلف برای نگهداری و پیش بینی موتور ماشین بود.

آیا هوش مصنوعی آینده صنعت خودروسازی را متحول می‌کند؟

همگامی با تلفن همراه هوشمند

علاوه بر ارائه ADAS و ویژگی‌های خود ران، هوش مصنوعی می‌تواند نقشی مهم در جمع بندی سیستم‌های رانندگی (مانند دوربین ها، رادار‌ها و...) داشته باشد. سیستم‌هایی که می‌تواند برای تعیین مکان‌های وسیله نقلیه مورد استفاده قرار گیرد، مکان‌های جاده‌ای و نماد‌های آدرس‌ها را برای تکمیل سیستم‌های ناوبری خودرو مشخص کند و حتی بر ترافیک و حرکات عابر پیاده نیز نظارت کند.
شاید در این میان تنها محدودیت برای سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در خودرو‌ها مبحث قیمت بالا باشد. موضوعی که می‌تواند به مرور زمان و با توسعه این سیستم‌ها حل شود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی