کد خبر: ۱۷۱۳۶
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

تولید فوم هوشمند برای تعامل ربات ها

محققان نوعی فوم هوشمند را برای تعامل بهتر ربات ها با محیط پیرامون خود تولید کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، با پیشرفت هوش مصنوعی ربات ها و ماشین آلات هوشمندتر می شوند، اما هنوز هم توانایی لمس و احساس محیط پیرامون پیچیده و ظریف خود را مانند انسان ندارند. اکنون، محققان دانشگاه ملی سنگاپور فومهوشمندی را اختراع کرده اند که می تواند به ماشین ها چیزی بیش از لمس انسان ببخشد.

این فوم AiFoam نامیده می شود و از حس لامسه انسان تقلید می کند، می تواند اشیاء اطراف را بدون لمس واقعی حس کند و در صورت آسیب خود را ترمیم می کند. AiFoam در مقایسه با سایر مواد مرسوم، اولین فوم هوشمند در جهان است که این عملکردها را به طور همزمان انجام می دهد و به طور بالقوه ربات ها را باهوش تر و تعاملی تر می کند.

محققان به دنبال نشان دادن حس لامسه انسان در ربات بودند که پارادایم جدیدی را در تعامل بین انسان و ماشین برای کاربردهای آینده ایجاد می کند.

حس لامسه انسانی افراد را قادر می سازد تا اشیاء را تشخیص داده و در محیط های ناآشنا به طور موثر عمل کنند. وقتی ماشین هایی که با انسان تعامل دارند از این قابلیت برخوردار باشند، حرکت رباتیک می تواند ایمن و قابل پیش بینی باشد.

ماشین هایی مانند پیشخدمت های رباتیک را در نظر بگیرید. اگر آنها بتوانند حضور انسان را از راه دور تشخیص دهند و از اطلاعات برای استنباط اهداف انسانی استفاده کنند، سریعتر واکنش نشان داده و از برخورد با افراد به ویژه در مناطق شلوغ جلوگیری کنند.

در حالی که برخی از پوسته های الکترونیکی پیشرفته در صورت برخورد مستقیم با جسم می توانند فشار را احساس کنند، هیچ یک قادر به درک جهت حرکت اشیا مجاور نیست زیرا این امر به توانایی های پیچیده تری برای سنجش نیاز دارد. این یافته می تواند راه حلی برای رفع این چالش فناوری باشد.

این اختراع در Nature Communications منتشر شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی