کد خبر: ۱۷۱۶۰
|
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

آمازون روش‌های متفاوت پرداخت را امتحان می‌کند / پرداخت به روش اسکن کف دست

سرعت بروز تحولات در صنعت پرداخت در چند سال گذشته چنان سریع بوده است که بر اساس گزارش اغلب سازمان‌های معتبر اکوسیستم پرداخت جهان، این صنعت در اثر این تحولات، با تغییرات قابل‌توجهی روبرو خواهد بود.

به گزارش «نبض فناوری»، مقدم بر این تغییرات، بروز انقلاب پرشتاب دیجیتالی است که با گسترش کاربری موبایل‌های هوشمند و افزایش نفوذ اینترنت در جوامع، پرداخت دیجیتالی را متحول کرده است. موجی که با قوی‌تر شدن پردازنده‌ها، وسعت حافظه، تکامل محیط‌ها و امکاناتی مانند تشخیص بارکد، NFC، GPS، پردازش صوت و به‌کارگیری احراز هویت بیومتریکی و اتصال مداوم به شبکه‌های اجتماعی یکپارچه، تجهیزات الکترونیکی را به ویترین اصلی معامله و تجارت مبدل می‌کند.

در سال‌های اخیر صنعت پرداخت شاهد ورود بازیگران دیجیتالی غیربانکی به این عرصه بوده است. کسب‌وکارهایی که به دنبال سیطره بر بازار و فروش محصولات و خدمات خود، با چالش‌های عدیده‌ای از منظر فناوری و تقاضای کاربران مواجه شده‌اند و پاسخ‌گویی به نیازهای این کاربران، در دنیای مدرن و پرهیاهوی امروز، مستلزم شناسایی و درک کامل این تحولات و چالش‌ها و یافتن راهکارهایی برای حل‌وفصل آن‌ها است.

چندی پیش سخنگوی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که مردم باید تا آنجا که امکان دارد از فناوری‌های پرداخت غیرتماسی استفاده کنند و تب استفاده از راهکارهای پرداخت غیرتماسی با شیوع ویروس کرونا بیش‌ازپیش داغ‌تر شد. اهمیت روزافزون احراز هویت دیجیتال و پرداخت‌های غیرتماسی روزبه‌روز باعث به‌وجود آمدن انواع متمایزی از فناوری‌های تأیید هویت بیومتریک شده است که ازلحاظ قابلیت اطمینان بودن و حفظ حریم خصوصی درجه ریسک متفاوتی دارند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اسکن اثر انگشت

اثرانگشت یکی از متداول‌ترین انواع احراز هویت بیومتریک است که در بسیاری از دستگاه هوشمند به کار گرفته می‌شود. اسکنر اثر انگشت چرخش‌ها و حفره‌های اثرانگشت فرد را ضبط می‌کند.

تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره با اندازه‌گیری ابعاد و بررسی چهره کاربر و مقایسه آن با اطلاعات موجود در پایگاه داده امنیت دسترسی به اطلاعات و پرداخت آنلاین را تضمین می‌کند.

شناسایی صدا

این فناوری، با ترکیب تعدادی از نقاط داده، مشخصات صوتی یک فرد را ایجاد و سپس آن را با اطلاعات موجود در پایگاه داده مطابقت می‌دهد. این روش تهدیدات رایج تقلید صدا و مواردی ازاین‌دست را بی‌خاصیت کرده و پرداخت آنلاین ایمن را نیز تضمین می‌کند.

اسکن چشم

این فناوری بر پایه اسکن عنبیه و شبکیه چشم است. در اسکنر شبکیه، یک نور روشن به سمت چشم شلیک می‌شود که الگوی رگ‌های خونی چشم کاربر را بررسی کرده و در پایگاه داده ضبط می‌کند.

اسکن کف دست توسط آمازون

فیلم‌های تخیلی کم‌کم به واقعیت تبدیل می‌شوند و اتفاقات و وسایلی که فقط زاده ذهن خیال‌پرداز نویسندگان و کارگردان‌ها در این ژانر از فیلم‌ها بودند، روزبه‌روز رنگ و بوی واقعیت به خود می‌گیرند. آمازون، غول تجارت الکترونیک هم‌اکنون در آینده سیر می‌کند. این شرکت یک سیستم احراز هویت دیجیتال جدید با فناوری بیومتریک پیاده‌سازی کرده است که به مشتریان امکان می‌دهد با یک حرکت ساده دست پرداخت‌های خود را انجام دهند.

خرید کردن از خواربارفروشی‌ها بدون نیاز به یک کیف پول، موبایل یا ساعت هوشمند. ورود به ساختمان‌ها و مراسم‌ها بدون نشان دادن یک بلیت یا مجوز. تنها چیزی که به آن نیاز دارید این است مچ دست خود را روی یک دایره مشکی نگه دارید.

این سیستم جدید که «آمازون وان» نام دارد، دستگاهی است که جنبه‌های متعددی از کف دست افراد را ارزیابی می‌کند. ازآنجاکه کف دست هر فردی با دیگری متفاوت است، وقتی شما دست خود را روی این دستگاه قرار می‌دهید، این دستگاه جزئیاتی چون خطوط، چین‌وچروک‌ها، رگ‌ها و موارد دیگر را ثبت می‌کند و این جزئیات را تجزیه‌وتحلیل کرده و متمایزکننده‌ترین شناسه‌ها را برای ایجاد یک «امضای کف دست» مرتبط با کارت اعتباری انتخاب می‌کند.

این شرکت اخیراً اعلام کرد که قصد دارد اسکنرهای کف دست نوآورانه خود را به یکی از فروشگاه‌های هول فودز خود در سیاتل بیاورد و برنامه‌ریزی کرده است که در ماه‌های آتی، هشت فروشگاه در منطقه سیاتل را به این سیستم پرداختی جدید مجهز کند. آمازون قصد دارد پس‌ازاین آزمایش اولیه، دسترسی به این سیستم را گسترش دهد. آرون راژان، مدیر ارشد فناوری هول فودز می‌گوید «ما همیشه به دنبال شیوه‌های جدید و نوآورانه با هدف بهبود تجربه خرید برای مشتریان خود هستیم.»

درحالی‌که شرکت‌های بسیاری سعی داشته‌اند تاکنون این فناوری را در اختیار مردم قرار دهند، اما پیش‌بینی می‌شود آمازون با استفاده از قدرت خود در بازار، این فناوری را بیش از هر شرکت دیگری گسترش دهد و آن را عادی‌سازی کند. آمازون گفته که امیدوار است این فناوری را به دیگر شرکت‌ها، ازجمله خرده‌فروشی‌ها، استادیوم‌های ورزشی و ساختمان‌های اداری بفروشد. سپتامبر سال گذشته آمازون اعلام کرد با چندین مشتری بالقوه گفت‌وگوهای خوبی را انجام داده است.

اگرچه آمازون وان، یک سیستم پرداخت بدون تماس است اما این شرکت تصریح کرده است که در این مدل، صندوق‌دارها حذف نمی‌شوند و این سیستم همچنان به اسکن کالاها پیش از پرداخت آن‌ها نیازمند است پس پیاده‌سازی آن تأثیری روی کارکنان هول فودز نخواهد داشت.

نگرانی‌های امنیتی

هرچند آمازون در صدد است فناوری اسکن کف دست خود را به‌عنوان نوعی ابزار پرداخت گسترش دهد، اما کارشناسان حوزه حریم خصوصی و امنیت نیز نگرانی‌هایی را در مورد خطرات ناشی از جمع‌آوری داده‌های بیومتریک مشتریان به شرکت‌ها مطرح کرده‌اند.

آمازون اظهار داشته است که این سیستم را «بسیار ایمن» طراحی کرده است و فناوری اسکن کف دست را خصوصی‌تر از دیگر ابزارهای احراز هویت بیومتریک همچون تشخیص چهره می‌داند. دیلیپ کومار، معاون بخش فناوری آمازون می‌گوید «آمازون وان از طریق چندین رویکرد امنیتی محافظت می‌شود و تصاویر کف دست مشتریان هرگز در این دستگاه ذخیره نمی‌شود. در عوض، این تصاویر رمزگذاری‌شده و به جایی بسیار امن که خودمان آن را در فضای ابری برای آمازون وان ایجاد کردیم ارسال می‌شوند. در اینجا ما امضای کف دست مشتریان را ایجاد می‌کنیم.»

اگر شما بعد از مدتی تصمیم گرفتید که دیگر از آمازون وان استفاده نکنید می‌توانید درخواست دهید تا سوابق بیومتریک‌تان حذف شود. این کار با لغو ثبت‌نام شما از طریق هر یک از دستگاه‌های آمازون وان یا پرتال آنلاین مشتری صورت می‌گیرد. به‌این‌ترتیب به‌محض دریافت درخواست تمام اطلاعات مربوط به مشتریان حذف می‌شود.

گفتنی است چندی پیش آمازون قابلیت پرداخت غیرتماسی Just Walk Out را به یکی از فروشگاه‌های خود اضافه کرد. با این قابلیت شما در هنگام خرید تنها چیزی که لازم دارید یک گوشی هوشمند و یک اپلیکیشن آمازون است. در این مدل، در سراسر نقاط فروشگاه‌ها دوربین نصب و تعدادی زیادی حسگر روی کالاها تعبیه می‌شود و هیچ صندوقی برای پرداخت وجود ندارد. خریداران خیلی راحت و بدون آن‌که نیاز باشد در صف قرار بگیرند، پس از خرید از فروشگاه خارج می‌شوند. صورت‌حساب خریداران مستقیماً در حساب کاربری آن‌ها در آمازون ثبت می‌شود.

منبع/ راه‌پرداخت 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی