کد خبر: ۱۷۱۶۸
|
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

آینه های طلایی غول پیکر که قرار است به فضا برود+فیلم

محققان برای آخرین بار بال های آینه طلایی تلسکوپ جیمز وب را روی زمین باز و آزمایش کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، فرآیند استقرار، جابجایی، گسترش و آشکار کردن بسیاری از قطعات متحرک تلسکوپ جیمز وب (پس از اینکه در معرض یک پرتاب شبیه سازی قرار گرفتند) بهترین راه برای اطمینان از عملکرد آنها همانگونه است که در فضا انجام می شود.

آینه اصلی بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپ علوم فضایی جهان برای آخرین بار در روی زمین باز شد. این رویداد نقطه عطف اساسی در آماده سازی رصدخانه برای راه اندازی در اواخر سال جاری بود.

به عنوان بخشی از آزمایشات نهایی تلسکوپ جیمز وب فضایی جیمز وب ناسا، آینه 6.5 متری (21 فوت، 4 اینچ) کاملاً باز شده و در جای خود قفل می شود؛ درست مانند آنچه در فضا انجام می شود.

نتیجه گیری این آزمایش نشان دهنده نقطه پایانی یک سری آزمایشات طولانی است که برای اطمینان از آماده بودن 18 آینه شش ضلعی وب برای سفر طولانی در فضا و یک عمر کشف عمیق طراحی شده است.

نزدیک کردن شرایط آزمایش به آنچه وب در فضا تجربه خواهد کرد، به اطمینان از آمادگی کامل رصدخانه برای ماموریت علمی خود در یک میلیون مایل دورتر از زمین کمک می کند.

دستورات مربوط به باز کردن و استقرار صفحات جانبی آینه از اتاق کنترل آزمایش وب در نورثروپ گرومن کالیفرنیا ارسال شد. دستورالعمل های نرم افزاری ارسال شده و سازوکارها همان مکانیزمی است که در فضا استفاده می شود. تجهیزات ویژه جبران کننده جاذبه برای شبیه سازی محیط گرانش صفر که مکانیزم های پیچیده آن در آن کار می کنند، به این تلسکوپ متصل شد.

 آینه تلسکوپ برای مشاهده اشیا در کیهان دوردست باید بزرگ باشد اما باید بتواند داخل موشک جای بگیرد بنابراین مانند یک قطعه از آثار هنری اریگامی، شامل بسیاری از قسمتهای متحرک است که به طور خاص برای جمع شدن به یک سازه جمع و جور طراحی شده اند که به طور قابل توجهی کوچکتر از زمانی است که در رصدخانه به طور کامل مستقر شده است.

این ویدئو آینه های تلسکوپ جیمز وب فضایی جیمز وب را در طول آزمایش های طولانی، از بخشهای جداگانه گرفته تا آزمایش های نهایی آینه مونتاژ شده، نشان می دهد.

برای استقرار، کارکردن و تمرکز آینه های طلایی آن نیاز به 132 محرک و موتور مجزا است علاوه بر این از نرم افزار پیچیده backend برای پشتیبانی از آن استفاده شده است. استقرار مناسب در فضا برای فرآیند تنظیم دقیق آینه های تلسکوپ و بازتابنده کاربردی و عظیم بسیار مهم است. آزمایش حرکات مورد انتظار در یک تست عملکرد نهایی در اوایل سال جاری به پایان رسید.

تلسکوپ جیمز وب فضایی جیمز وب با راه اندازی در سال 2021 بهترین رصدخانه علوم فضایی جهان خواهد بود. این تلسکوپ اسرار موجود در منظومه شمسی را حل، به دنیای دور در اطراف ستاره های دیگر نگاه و ساختارها و ریشه های مرموز جهان و مکان ما را بررسی می کند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
وبگردی