کد خبر: ۱۷۲۸۴
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۰

نوآوری‌ها کیفیت تجهیزات دندان‌پزشکی را بالا می‌برد

فعالان فناور حوزه تولید تجهیزات پزشکی، با استفاده از نوآوری زمینه را برای اصلاح سطح تجهیزات دندانپزشکی تیتانیومی و فولادی فراهم می‌کنند.

به گزارش« نبض فناوری» پوشش‌های کربنی نانوساختار (DLC) جزو موادی به شمار می‌روند که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردشان، کاربردهای گوناگونی در صنایع به ویژه حوزه تجهیزات پزشکی پیدا کرده‌اند.

یکی از چالش‌های این صنعت، تولید و استفاده از پوشش‌های یادشده بر روی سطح تجهیزات دندانپزشکی است. چالش که قرار است فناوران ایرانی راه‌کارهای خود را برای حل آن ارائه کنند.

بر همین اساس، چالش نوآوری اصلاح سطح تجهیزات دندانپزشکی تیتانیومی و فولادی با پوشش نانوساختار، زمینه را برای ورود نوآوری‌ها و ارائه راه‌کارهای اثربخش این حوزه فراهم می‌کند.

این رویداد با هدف ایجاد پوشش‌های کربنی نانوساختار روی مته‌‎‌هایی که در دندان‌پزشکی به کار می‌روند و عمدتا از جنس فولاد زنگ‌نزن و همچنین ایمپلنت‌های دندانی از جنس آلیاژهای تیتانیوم ساخته شده‌اند، برگزار می‌شود.

این پوشش باید از ویژگی‌هایی مانند ضمن مقاوم بودن در برابر اصطکاک و فرسایش، در برابر خوردگی از توانمندی لازم برخوردار باشد. همچنین زیست سازگاری، ضد باکتری بودن، استحکام، چسبندگی مناسب و ضریب اصطکاک پایین از دیگر ویژگی‌هایی است که باید این پوشش داشته باشد.

با استفاده از این پوشش‌ها، سطح تجهیزات دندان‌پزشکی اصلاح می‌شود و از ویژگی‌هایی برخوردار خواهد شد تا ضمن کارایی و مقاومت، از ایجاد مشکلات برای بیمار جلوگیری کنند.

در گام نخست این پوشش‌ها باید مقاومت لازم را در برابر سایش ایجاد کنند. زیرا ضمن تماس با بافت سخت مینای دندان، در محیط اسیدی بزاق دهان قرار دارند. تماس مدام با اسید، خوردگی و از بین رفتن تجهیزات را سرعت می‌بخشد. همچنین به‌علت قرار گفتن در دهان بیمار، نباید آلودگی داشته باشند.

با شناسایی و انتخاب پوششی که دارای ویژگی‌های زیست سازگار و در عین حال دارای خواص کاهش تجمع باکتری، مقاوم به سایش و خوردگی بر روی ایمپلنت‌های تیتانیومی و ابزارهای دندانپزشکی از جنس فولاد زنگ‌نزن باشد، نیاز حوزه تجهیزات پزشکی به این محصول رفع خواهد شد و تجهیزات کیفیت بالاتری خواهند یافت.

بر همین اساس تمامی فعالان فناور، دانشجویان، پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان که در مسیر تولید این محصولات و تامین نیاز کشور توانمند هستند، به این فراخوان دعوت شده‌اند. این چالش با حمایت ستاد توسعه فناوری‌نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شبکه تبادل فناوری برگزار می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالان فناور و صاحبان ایده تا ۲۸ خردادماه سال جاری، برای ثبت‌نام در این رویداد می‌توانند به سایت چالش مراجعه کرده و آمادگی خود را برای حضور اعلام کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی