کد خبر: ۱۷۶۱۷
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

هر آنچه که بایستی در رابطه با آلت کوین و تفاوت آن با بیت‌کوین بدانید

ارزهای دیجیتال هم از لحاظ تکنولوژیکی و هم از لحاظ مالی، پیشرفت‌های زیادی داشته و آلت کوین‌های گوناگونی نیز جهت رقابت با بیت‌کوین به وجود آمده‌اند. شاید از خود بپرسید که منظور از آلت کوین چیست و در قیاس با ارزهای جریان اصلی، این نوع رمزارزها چه ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟ در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

آلت کوین چیست؟

به گزارش «نبض فناوری»، واژه آلت (Alt) به‌معنای جایگزین (Alternative) بوده و در کل به هر رمزارزی به غیر از بیت‌کوین اشاره دارد. آلت‌کوین‌ها نیز از شبکه بلاک‌چین استفاده می‌کنند. تعداد تقریبی آلت‌کوین‌ها به حدود 5000 رسیده و در حدود 40 درصد از سهم بازار ارزهای دیجیتال را نیز به خود اختصاص می‌دهند.

آلت‌ کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

هر آنچه که بایستی در رابطه با آلت کوین و تفاوت آن با بیت‌کوین بدانید

آلت‌ کوین‌ها شباهت بسیاری به بیت‌کوین دارند؛ یعنی مبتنی بر بلاک‌چین بوده، غیرمتمرکز هستند و از یک کیف پول رمزارز به دیگری نیز قابل نقل‌ و‌ انتقال هستند. بسیاری از آلت‌ کوین‌ها در قیاس با بیت‌کوین، مصرف انرژی بهینه‌تری دارند. مثلا ارز دیجیتال لایت‌کوین (Litecoin) به ازای هر تراکنش، 18.5 کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کند که این این عدد برای بیت‌کوین، 707 کیلو وات ساعت است.

آلت‌‌ کوینی که دیگر محبوبیت چندانی ندارد، شت‌کوین (Shitcoin) نامیده می‌شود و در واقع چنین رمزارزی، هدف مشخص و فناوری‌های امنیتی موردنیاز ارزهای دیجیتال را ندارد.

مزایا و معایب آلت‌ کوین‌ها

هر آنچه که بایستی در رابطه با آلت کوین و تفاوت آن با بیت‌کوین بدانید

آلت‌کوین‌ها سعی دارند که ضعف‌های بیت‌کوین را پوشش دهند. آلت‌کوین‌های خاصی همانند اتریوم وجود دارند که در زمینه‌های مختلفی همانند مشاوره املاک، مراقبت‌های بهداشتی، آمادی و حمل‌و‌نقل کاربرد دارند. در حالت کلی نیز هزینه تراکنش‌های آلت‌ کوین‌ها در قیاس با بیت‌کوین، پایین‌تر است، هر چند که این موضوع به میزان استفاده از شبکه نیز بستگی دارد.

در دنیای سرمایه‌گذاری، وجود هزاران آلت‌ کوین‌ بدین معناست که این رمزارزها می‌توانند تسلط بیت‌کوین بر بازار را تحت شعاع قرار دهند. بسیاری از مردم جهت متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری خود، در آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری کرده و برخی دیگر نیز این رمزارزها را به‌عنوان جایگزینی برای بیت‌کوین در هنگام کاهش ارزش (یا بی‌ارزش شدن) آن می‌دانند.

آلت‌ کوین‌ها در کنار مزایا، معایب خاص خود را نیز دارند. بسیاری از این رمزارزها دارای ماهیتی فرار و ریسکی هستند. همچنین ضعف‌های زیرساختی برخی از این ارزها نیز امکان کلاهبرداری‌های گوناگون را به وجود می‌آورد. استیبل کوین‌ها آمدند تا مشکل عدم ثبات قیمت را برطرف کنند. قیمت استیبل کوین‌ها به یک دارایی واقعی همانند طلا یا دلار آمریکا پیوند داده می‌شود و معمولا نسبت ایجاد آن‌ها نیز یک به یک (1:1) است.

مثال‌هایی از آلت کوین

هر آنچه که بایستی در رابطه با آلت کوین و تفاوت آن با بیت‌کوین بدانید

هزاران نوع آلت‌کوین‌ وجود دارند که در زیر به مشهورترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم:

اتریوم (Ethereum): محبوب‌ترین جایگزین بیت‌کوین بوده و جهت رمزنگاری، غیرمتمرکز سازی، ایمن کردن و معامله تقریبا هر چیزی کاربرد دارد. اتریوم به حدی محبوب است که بر روی Microsoft Azure نیز به‌عنوان یک بلاک‌چین-به‌عنوان-سرویس ارائه می‌شود.

لایت کوین (Litecoin): لایت کوین توسط کارمند سابق گوگل یعنی چارلی لی (Charlie Lee) و به‌عنوان یک نرم‌افزار متن-باز بر روی GitHub عرضه شد. این رمزارز می‌تواند هر بلاک را در عرض 2.5 دقیقه پردازش کند (این رقم برای بیت‌کوین، 10 دقیقه است).

کاردانو (Cardano): یک بلاک‌چین غیرمتمرکز مبتنی بر اثبات سهام (proof-of-stake) بوده و در زمینه قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dapps)، زیرساختی قوی دارد. کاردانو همچنین در زمینه مدیریت احراز هویت و قابلیت ردیابی نیز کاربرد دارد.

سخن پایانی

فراوانی تعداد آلت‌ کوین‌ها حاکی از زنده و محبوب بودن بازار رمزارزها است و اینکه ارزهای دیجیتال بسیاری به غیر از بیت‌کوین وجود دارند. پیش از سرمایه‌گذاری در هر رمزارزی نیز بهتر است که اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشید، زیرا این بازار نیز همانند سایر بازارها، ریسک بالایی دارد.

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی