کد خبر: ۱۷۷۱۳
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

درآمد پیش‌بینی نشده ماینر ها برای وزارت نیرو صرف چه شده است ؟!/ عدم مدیریت عامل اصلی قطعی برق کشور

عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، گفت: تنها کمتر از یک و نیم درصد برق تولیدی کشور برای استخراج رمز ارزها استفاده می‌شود، بنابراین عامل اصلی خاموشی‌های اخیر در کشور به دلیل عدم مدیریت سرمایه گذاری دولت در صنعت برق است.

سجاد کرمی عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» درباره قطعی برق و اینکه آیا استخراج رمز ارز‌ها عامل این مشکل هستند، اظهار کرد: شاید یکی از گزینه‌ها در قطعی برق استخراج مرز ارز‌ها باشد؛ اما اگر بخواهیم آمار منتشر شده را مورد بررسی قراردهیم به نظرم ۱۴ هزار مگاوات یعنی ۱۴ گیگاوات ساعت از برق برای استخراج بیت کوین در کل دنیا استفاده می‌شود در صورتی که توان تولید داخلی بالغ بر ۶۵ هزار مگاوات است ما با یک سوم برق کشور می‌توانیم کل شبکه بیت کوین را کنترل کنیم در حالیکه سهم ایران براساس آمار منتشر شده به طور ماگزیم ۷ درصد حجم مصرف برای ایران است. یعنی بدبینانه‌ترین حالت این است که ۷ درصد از حجم ۱۴ هزار مگاوات برق سهم ایران است. کل مصرف ماینیگ چه مجاز و غیرمجاز حدود هزار مگاوات است. یعنی کمتر از یک و نیم درصد برق تولیدی کشور برای استخراج رمز ارز‌ها استفاده می‌شود. باید متذکر شد که با این آمار نمی‌توان استناد کرد که رمزارز‌ها عامل اصلی قطعی برق باشند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۵ درصد اتلاف انرژی در کشور داریم، گفت: متاسفانه فرسودگی تجهیزات و زیرساخت‌ها و عدم نظارت شرکت توزیع برق باعث این اتلاف انرژی شده است، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم ۱۵ درصد ملاک نیست بلکه یک ونیم درصد ملاک است. این قیاس در کل اشتباه محض است و این مهم بیانگر سلب مسئولیت وزارت نیرو است.

کرمی تأکید کرد: از آنجا که استخراج رمز ارز در کشور به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته شده است، وزارت نیرو موظف است که براساس مالیاتی که این صنعت پرداخت می‌کند خدمات ارائه دهد. هم اکنون ماینر‌ها ۱۰ الی ۲۰ برابر تعرفه برق سایر صنایع هزینه پرداخت می‌کنند. باید وزارت نیرو باید پاسخگو باشد که طی دوسال فعالیت ماینر‌ها و فارم‌های قانونی که به عنوان منبع و محل درآمد برای این وزارتخانه بوده چرا از منابع دریافتی ماینر‌ها برای توسعه صنعت برق و زیرساخت‌ها استفاده نکرده است. آیا از این محل توانسته نیروگاه جدیدی را احداث کند؟ آیا شبکه فرسوده را بهسازی کند؟ چرا پول دریافتی صرف توسعه این شبکه نشده است؟ با وجود اینکه درآمد وزارت نیرو هر ساله افزایش پیدا می‌کند چرا بازهم در شبکه برق مشکل داریم.

وی افزود: ماینر‌ها حاضرند در صورتی که وزارت نیرو عادلانه با آن‌ها برخورد کند یعنی مثل سایر صنایع رفتار کند و یا در بدترین حالت هم که اگر دولت سوبسید پرداخت نکند قیمت تمام شده برق را با آن‌ها محاسبه کند. حتی حاضرند در این صنعت خودشان زیرساخت (خطوط برق و نیروگاه و.) احداث کنند. هم اکنون این کار را بخش خصوصی نیز انجام می‌دهد، ولی متاسفانه مدیریتی برای اجرای این قضیه وجود ندارد. باید گفت؛ که هیچ پیشنهادی از سوی وزارت نیرو به ماینر‌ها نشده است. در رسانه‌های کشور حتی مسئولان بجای اینکه دست دوستی دراز کنند رعب و وحشت ایجاد می‌کنند، در حالیکه بجای وحشت بایستی شرایط را برای ماینر‌ها تسهیل کنند.

عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، در پاسخ به سوالی آیا با استفاده از پنل خورشدی می‌توان برق خانگی را برطرف و از برق نیروگاه‌ها برای استخراج رمز ارز‌ها استفاده کرد؟ گفت: متاسفانه بازدهی میزان تولید برق توسط انرژی پاک به اندازه سوخت فسیلی نیست نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا؛ اگر بتوانیم پنل‌های خورشیدی را در کشور به صورت انبوه تولید کنیم و دولت نیز حمایت کند به تبع جایگزینی خوبی است؛ چرا که گاز‌های گلخانه‌ای و آلایندگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کند؛ ولی موضوع این است فناوری استفاده از پنل‌های خورشیدی در کشور گران و هزینه بر بوده و برای کسی توجیه اقتصادی ندارد که برق خانگی خود را با انرژی خورشیدی تامین کند. از سوی دیگر استخراج رمز ارز یک صنعت ۲۴ ساعته است و همانند سایر صنایع نیست که به صورت یک شیفت کار کند. پنل‌های خورشیدی زمانی تولید برق دارند که مستقیما نورآفتاب به آن بتابد و بعد از آن باید از باتری ذخیره شده استفاده کنند. به عنوان مثال برای راه‌اندازی یک فارم یک مگاواتی چند ۱۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است. باید گفت که عدم مدیریت عامل اصلی فرصت سوزی در توسعه صنعت برق است.

کرمی در خصوص بخشنامه تعرفه برق ۱۵ درصدی برای ماینر‌ها گفت: در این زمینه با چند نفر از افراد مرتبط با این بخشنامه صحبت کردیم که گفتند این بخشنامه به اشتباه لحاظ شده که باید حدف شود. حتی زمانی که دوباره بخشنامه را اصلاح کردند در دو ماه اخیر بازهم همین بخشنامه در اصلاحیه جدید با امضای وزیر نیرو دوباره لحاظ شده است.

وی تاکید کرد: امتیازی که می‌توانست برای آبادانی کشور به لطف ستاد مبارزه با قاچاق کالا، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت صمت و گمرک در این زمینه همکاری کردند تا اینکه ۲۵۰ هزار دستگاه ماینر آزاد شد که در نوع خود حجم بسیار گسترده‌ای بود که می‌توانست حداقل بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد به صورت قانونی و شفاف برای کشور ایجاد کنند و در قبال آن حتی تعرفه ماینیگ را پرداخت کند، ولی متاسفانه وزارت نیرو کاری کرد که این ۲۵۰ هزار ماینر را تحویل بگیرند و به صورت زیرزمینی فعالیت کنند. یعنی هر چه ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها بافته بودند وزارت نیرو پنبه کرد و از بین برد.

کرمی خاطرنشان کرد: مصوبه‌هایی که در دستگاه‌های اجرایی توسط وزیر و سایر دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، نهاد‌های ذیربط موظف به اجرای آن هستند. امیدواریم که در این زمینه هیات مقررات زدایی ورود کند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی