کد خبر: ۱۷۸۴۰
|
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۴

تولید بیش از ۳۰ نوع کود غنی شده توسط یک شرکت دانش‌بنیان/ گوگرد جایگزین سموم کشاورزی شد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان برافزا کشاورز پارس، با بیان اینکه فعالیت اصلی این شرکت در حوزه تولید کودهای غنی شده هیومیکی است، گفت: تاکنون بیش از 30 نوع محصول در بخش کود تولید شده که از این تعداد 18 محصول ثبت موسسه خاک و آب شده است و به بازار ارائه شده است.

علی حیدری‌نژاد مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان برافزا کشاورز پارس، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت حدود ۱۱ سال پیش تاسیس شده است و سال گذشته در به عنوان فناور برتر شناخته شده است. فعالیت اصلی این شرکت دانش بنیان در حوزه تولید کود‌های غنی شده هیومیکی است.

وی تصریح کرد: ما دو استراتژی را در شرکت در اولویت کاری خود قرار دادیم بحث تخصصی کار کردن و شناسایی نیاز کشاورزان و برطرف کردن نیاز‌ها آن‌ها و موضوع بعدی انجام مطالعات و تحقیقات در این زمینه بوده است. با توجه به شناختی که از محصول پسته داشتیم این کار را انجام دادیم.

حیدری‌نژاد با تأکید براینکه یکی از موضوعات کلیدی و پرسود در کشور انجام کار‌های تحقیقاتی است، افزود: در دنیا تنها دو درصد از درآمد شرکت‌ها و کشور‌های خرج تحقیقات می‌شود این در حالیست که ما در کشور برای کار‌های هزینه‌های زیادی را خرج کردیم تا جاییکه تولیدات جدید ما به دلیل انجام کار‌های تحقیقاتی بوده است. تنها راه ماندن در بازار انجام کار‌های تحقیقاتی است.

وی تأکید کرد: این شرکت دانش بنیان به‌طور اختصاصی در زمینه پسته و شوری فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده است. در آن زمان، تازه سازوکاری برای دانش‌بنیان شدن برخی از شرکت‎ها ایجاد شده بود و ما هم به‌دلیل ماهیت تحقیقاتی کسب‌وکارمان و همچنین بهره‌گیری از علوم و فناوری‌های نوین برای اصلاح خاک و کشت پسته مرغوب، موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیانی شدیم. با آن‌که آن موقع فرآیند دانش‌بنیان شدن و در کل ایده چنین کاری هنوز نوپا بود، اما به‌دلیل درنظر گرفتن نوعی حق معنوی برای تحقیقات علمی، می‌توان اعطای گواهی دانش‌بنیان را نقطه عطفی در حوزه تولید و صنعت کشور دانست.

حیدری‌نژاد ادامه داد: در صنعت کشت پسته کشور دو نوع رویکرد رایج بود؛ یکی کشاورزی سنتی بود که حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد این حوزه را شامل می‌شد و دیگری کشاورزی علمی بود که ۱۰ تا ۱۵ درصد از فعالان حوزه پسته در آن مشغول به‌کار بودند و در واقع می‌توان گفت از روش‌های تولید پسته در آمریکا کپی‌برداری می‌کردند؛ اما همه آن‌ها از این نکته غافل بودند که ما نه دیگر شرایط پدرانمان را داریم که بتوانیم با استفاده از روش‌های آن‌ها به کشت پسته بپردازیم و نه شرایط ما دقیقا همان شرایط آمریکا بود که بتوانیم روش‌های آن‌ها را موبه‌مو در کشورمان پیاده‌سازی کنیم.

وی تصریح کرد: متخصصان شرکت دانش‌بنیان «برافزا کشاورز پارس» با تمرکز بر تغذیه پسته و همچنین شوری و اصلاح خاک، موفق به بهبود روش‌های پسته‌کاری در کشور شده‌اند. می‌توان گفت شرکت برافزا کشاورز پارس یکی از شرکت‌های فعال در زمینه نهاده‌های (کودهای) کشاورزی است.

وی اضافه کرد: بنا به تحقیقاتی که بر روی مشکلات و مسائل مربوط به پسته انجام داده بودیم، بر اساس مقرارت جاری کشور، شرکت دانش بنیان برافزا کشاورز پارس، تولید چند نوع کود را به صورت تجاری برای عرضه به بازار آغاز کرد تا جاییکه محصولات فولویک اسید - کلات آهن (پودری) - کود پتاسیم هیومات - کود کامل هیدروپونیک هادر - کود سبزینه - کپسول آبیاری زیر سطحی هادر - و... را تولید کرده است.

حیدری‌نژاد افزود: به علت پایین آمدن کیفیت آب در منطقه رفسنجان و درنهایت شوری آب و تأثیر منفی بر روی پسته رقمِ کله قوچی، یکی از این تولیدات کود سبز پیستاک است که رشد دوباره رویشی را به درخت باز می‌گرداند.

این پژوهشگر می‌افزاید:کود سبزپیستاک کودی است که با تحقیقات بر روی درختان پسته جواب مثبت داده است و شرکت دانش بنیان با تولید این محصول کاربردی با کیفیت، موافقت کرده و نخستین بار به مرحله تولید در رفسنجان رسیده است.

حیدری‌نژاد تصریح کرد: با استفاده از کود سبز پیستاک می‌توان با جان دادن به این درخت، پیوند زدن را برای درخت انجام داد، بدون اینکه درخت خشک شود.

وی ادامه داد: تعداد محصولات حدود بالای ۳۰ نوع محصول در بخش کود تولید کردیم که از این تعداد ۱۸ محصول ثبت موسسه خاک و آب شده است و به بازار ارائه شده است. با اوج گیری کرونا برخی از شرکت‌ها طی سال‌های اخیر زمین گیر شدند، اما شرکت ما توانست افزاش ۱۲۰ درصدی نیرو را داشته باشیم.
حیدری‌نژاد ازکاربرد کود سون پیستاک به صورت عمومی برای همه ارقام پسته خبر داد و گفت: این کود را دو تا سه نوبت در اردیبهشت استفاده می‌شود که علاوه بر ضخیم کردن شاخه‌ها و جوانه‌ها موجب شادابی درختان می‌شود.

حیدری نژاد به آثار معجزه آسای این نوع کود مانند افزایش مقاومت در برابر استرس، افزایش رشد سرشاخه‌ها، افزایش فتوسنتز، افزایش محصول، افزایش سطح برگ، افزایش صفات کیفی میو (پسته) و حفظ جوانه‌های گل سال بعد اشاره کرد و افزود: سون پیستاک کود جامد محلول در آب بهترین گزینه برای محلول پاشی درختان پسته است. گرین هیومیک یک کود ترکیبی زمستانه (برای هر قصب حدود ۵-۶ کیلوگرم) که برای استفاده درختان ریز برگ و قرمز است واگر عارضه در سطح وسیعی باشد همه سطح باغ استفاده می‌شود.
حیدری‌نژاد تصریح کرد: بیس هیومیک نیز اصلاح کننده خاک‌های شور و قلیا، کاهش قلیائیت خاک، افزایش باروری خاک، کاهش شوری و باعث بهبود ساختمان خاک شده که موجب کاهش حرکت نمک‌ها به سطح خاک می‌شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه کود بیس هیومیک نخستین بار در رفسنجان تولید شده است و قابلیت از بین بردن شوری خاک را دارد و افزود: هیومیک پلاس کود ترکیبی زمستانه حاوی عناصر هیومیک اسید، ازت، فسفر، آهن، مس و کلسیم و برای اصلاح خاک، توسعه ریشه، جذب و مدیریت آب موثر است و می‌توان در هکتار بعد از آبیاری سنگین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار کیلوگرم به صورت ایجاد شیاری به عمق ۲۰-۱۵ سانتیمتر استفاده کرد.

وی همچنین به بحث جایگزین کردن گوگرد بجای سموم اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ هکتار باغ پسته در کشور داریم و سالانه چندین میلیون تن سم در این زمین‌ها پخش می‌شد که برای انسان و محیط زیست مضرر بود در همین راستا روی گوگرد کار کردیم بیش از ۴۰ درصد باغداران راغب به مصرف گوگرد شدند به طوری که ۴۰ درصد میزان واردات به گوگرد کاهش یافته است. همچنین سیستم آب زیرزمینی ثبت اختراع داریم که بحث مهمی است راندمان مصرف آبیاری در سیستم غرقابی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و در آبیاری قطره‌ای حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد است، اما در سیستم حدود ۲۵ درصد نسبت به سیستم قطره‌ای صرفه جویی داریم. در هر متر مکعب سالانه هزار و ۲۰۰ متر مکعب صرفه جویی آب داریم کار‌های خوبی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری بحث آبیاری قطره‌ای را از عمده مالکی به سمت خرده مالکی سوق دادیم تا کشاورزان خرده مالک از آن استفاده کنند.

ارسال نظرات
وبگردی