کد خبر: ۱۷۸۹۳
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۴
هشدار معاون مرکز ملی فضای مجازی؛

خلع سلاح حاکمیت‌ها با ورود فناوری‌های جدید

معاون مرکز ملی فضای مجازی نسبت به خلع سلاح حاکمیت‌ها با ورود فناوری‌های جدید هشدار داد و گفت: ابزارهای حکمرانی در دهه‌های آینده با روی کار آمدن پلتفرم‌های جدید حذف می شوند.

به گزارش« نبض فناوری» ابوالفضل روحانی در نشست «موضوع شناسی فقهی رمز ارز با نگاه سیاست گذارانه» که توسط گروه فقه و مطالعات اسلامی این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: اتفاقی که هم اکنون در فضای مجازی و پلتفرم‌ها رخ داده، خلع سلاح حاکمیت‌ها است تا ابزاری برای حکمرانی در دهه‌های آینده نداشته باشند. در این شرایط تنها وظیفه ما تدبیر است تا با وارد شدن در این حوزه‌ها با استفاده از این فناوری در راستای اهداف خود گام برداریم.

وی گفت: باید از فرصت‌ها به نفع خود استفاده و تهدیدها را به حداقل برسانیم. در عین حال اگر این موضوع در حال تبدیل شدن به عاملی است که باعث اختلال در حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی شده، باید با آن به گونه‌ای جدی برخورد شود. اما اگر در راستای اهداف جمهوری اسلامی باشد مدل برخورد با آن متفاوت خواهد بود.

روحانی با اشاره به نقش پلتفرم‌ها در تغییر حاکمیت کشورها اظهار کرد: هم اکنون پلتفرم‌ها با ذائقه سنجی افراد یک جامعه، حاکم و تبدیل به حوزه اصلی آموزش شده اند و این اطلاعات را دیتابیسی ذخیره می‌کنند. در بستر مالی و مالیاتی نیز اگر پلتفرم پرداخت از ریال به سمت پول مجازی و بیت کوین حرکت کند، هیچ تضمینی نیست که بانک مرکزی متوجه پرداخت‌ها و دریافت‌ها شود چرا که مرجع اصلی مشخص نخواهد بود.

معاون راهبری فنی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به روند شکل گیری پلتفرم‌ها نیز افزود: بعد از وب یک که تنها یک نفر گوینده و باقی شنونده بودند، وب دو به روی کار آمد که در این مدل دو طرف امکان تبادل نظر داشتند اما در این میان، وب سوم، وب معناداری با هدف نشان دادن احساسات شد. اما در چنین شرایطی شبکه اجتماعی همچون کلاب هاوس به روی کار آمد که در عمل فلاش‌بکی به وب یک بود. این شبکه اجتماعی در کشور ما نیز با پذیرش بالایی روبرو شد؛ کلاب هاوس بازگشت به وب یک تنها با تغییر یک محیط است. چرا که این پلتفرم با انجام یک ذائقه سنجی به این نتیجه رسید که مردم ایران بیشتر شنیداری هستند.

روحانی ادامه داد: بیگ دیتا، هوش مصنوعی و آنالیزی و بلاکچین در همه حوزه‌ها در حال ارتباط بوده و با لکه گذاری در راستای اهداف عده‌ای برنامه ریزی شده است. در این میان ما باید از این موارد در راستای اهداف خود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تفکری که ۲۰۰ سال پیش در نظریه‌ها مطرح شده هم اکنون در حال رواج پلتفرم‌ها و حاکم کردن آن‌ها است، تصریح کرد: یکی از آن تفکرات مبحث DLT است که ذیل آن بحث بلاکچین و زنجیره‌های متداخل در هم مطرح می‌شود. در همین حال بحث رمز ارزها و در نهایت بیت کویین نیز ذیل این موضوع قرار می‌گیرند.

در این نشست میرزایی مشاور معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی نیز با تاکید بر اینکه جامعه شناسان و فلاسفه فناوری و تکنولوژی معتقدند فناوری برای پایه ارزش‌ها و پیش فرض‌ها است، گفت: در مقابل نیز نظری وجود دارد که هیچ ابزار فناورانه را نمی‌توان ارزش زدوده فرض کرد این در حالیست که در طول تاریخ فقها با پیش فرض‌ها کار داشتند نه با غرض.

وی افزود: آنارشیزم به لحاظ لغوی یعنی بی نظمی اما به لحاظ اصطلاحی به معنای تقلیل سطح اختیارات دولت‌ها و حاکمیت‌ها بوده که برای ارتباط عام مردم اصالت قائل است. به اعتقاد آنارشیزم، مردم آزادند تا به راحتی مبادله کنند و در بلاکچین نیز به لحاظ الگوریتمی و نقطه به نقطه بدون حضور واسطه معامله انجام می‌شود.

میرزایی با اشاره به بیش از ۴۰ نوع کاربری بلاکچین اظهار کرد: بلاکچین در خدمات شهری، بازیافت، انتخابات، شهر هوشمند، نظام سلامت و امنیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و طیف وسیعی از اقدامات را می‌توان با این الگوریتم پوشش داد. یکی از این مقاصد مباحث پولی و بانکی است اما با وجود بیش از ۴۰ نوع کاربری در عرضه عمومی، اجتماعی و حاکمیتی بر کاربری پولی و بانکی آن تاکید می‌شود این در حالی است که هم اکنون بیش از هزار نوع پول مجازی وجود دارد که مصداق نخست آن بیت کوین است.

برچسب ها: فضای م رمزا پلتفرم
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی