کد خبر: ۱۸۱۶۸
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۱
در گفتگوی تفصیلی با نبض فناوری؛

ارزهای دیجیتال را قربانی مشکلات زیرساختی نکنید/ فرصت سوزی در حوزه آموزش فعالان رمزارزها

بنیان‌گذار انجمن رمزارز ایران، گفت: به واسطه مشکلات زیرساخت نباید مانع فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال شویم. چندین میلیارد تراکنش در روز انجام می‌شود. نمی‌توانیم جلوی این ارز میلیاردی را به واسطه مشکل زیرساخت بگیریم. به جای این کارها باید اطلاع‌رسانی کنیم.

سیده مهکامه شریف زاد بنیان‌گذار انجمن رمزارز ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به ورود به حوزه رمزارزها، اظهار کرد: فناوری رمزارز‌ها فناوری نوین بوده و در مجموع یک ساختار جدیدی در کل دنیا شکل گرفت به طوری که ابتدا این ساختار مبتدی و خام بود و معلوم نبود چه آینده‌ای در انتظارش است؛ با توجه به تولید مقالات در زمینه بلاکچین و خروجی آن بیانگر این است که بیت کوین مقداری از فناوری بلاکچین بود که افراد زیادی را به خود جذب کرد و موجب شد که به این سمت و سو حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به بحث تحریم و مضیقه‌های مختلف از نظر نقل و انتقالات مالی برای ما و کسب وکار‌ها وجود داشت در این رابطه ما ایده پردازی کردیم تا از این ساختار برای رفع تحریم‌ها استفاده کنیم. اولین کار این بود که به سازمان‌ها و شرکت‌ها وارد شویم و این موضوع را با آن‌ها درمیان گذاشتیم.

شریف زاد تأکید کرد: تا چند سال پیش تفهیم این ساختار این بود که ما به سرعت پلکانی قدم به قدم چالش‌ها را تغییر دادیم. چالشی که در ابتدای مسیر داشتیم این بود ما برای درخواست همکاری وارد سازمان‌ها و شرکت‌ها شدیم تا آن‌ها را قانع کنیم که این ساختار چیست؟ بعد از دو سال همه متوجه شدند که این ساختار ساختار خوبی است الان بزرگترین چالش بحث قانونگذاری در این حوزه است که ما بیشتر وارد فضای تفهیم و آموزشی شدیم. همچنین بحث درک آموزش و قانونگذاری بود چرا که ما در حوزه تحیل و آموزش سهل انگاری کردیم. چرا که خفقان جامعه اجازه این را نمی‌داد که تفهیم و آموزش کار خودش را پیش ببرد. از آنجا که دو گام اول ساختار درست انجام نشده، بنابراین گام قانونگذاری نیز اشتباه جلو می‌رفت چرا که دوتا خشت اول را درست بنا نکردیم این باعث شده که هم اکنون چالش در حوزه قانونگذاری داشته باشیم.

بنیان‌گذار انجمن رمزارز ایران ادامه داد: در خصوص رمزارز‌ها باید به گذشته نیز نگاه کرد. فعالان رمزارز از سال ۱۳۹۴ بحث ارز‌های دیجیتال را برای سازمان‌ها و ارگان‌ها عنوان کردند. با سازمان‌ها در این خصوص تعامل داشتیم. خواستار ساماندهی فضای ارز‌های دیجیتال بودیم. در آن سال‌ها این روز‌ها را می‌دیدیم. امروز رمزارز‌ها در دنیا سروصدا کرده است و ساختار‌ها به سمت بلاک چین حرکت می‌کند. شرکت‌های بزرگ تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند. مردم هم در این شرایط در مسیر سرمایه‌گذاری حرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: یک عده کسب وکار‌ها به صورت کاملا تخصصی کار را شروع کردند الان درگیر نهاد قانونگذاری شدند. نهاد قانونگذار بی تقصیر است چراکه وارد فضای پرچالشی شده است. عده‌ای در بازار به دنبال سو استفاده و کلاه‌برداری هستند. از ناآگاهی مردم در این شرایط استفاده می‌کنند. در آن زمان که فعالان خواستار ساماندهی بودند، نهاد‌های قانون‌گذاری ورود نکردند، حالا که سرمایه‌گذاران زیادی بدون آگاهی ورود کرده‌اند؛ صحبت از مسدودسازی و محدودیت می‌کنند. باید زمان از دست رفته را به آموزش و اطلاع‌رسانی اختصاص می‌دادیم. با این کار تمام سعی و تلاش فعالان را از بین می‌بریم. روند موجود اشتباه هست. نهاد قانون‌گذاری و مسئولان به اشتباه تصمیم‌گیری می‌کنند.

ارزهای دیجیتال را قربانی مشکلات زیرساختی نکنید/ فرصت سوزی در حوزه آموزش فعالان رمزارزها

بنیان‌گذار انجمن رمزارز ایران، تصریح کرد: باید از کارشناس و مشاوران خبره در این زمینه درست استفاده کنیم تا بتواند راهکار درست را نشان ده. د اگر در این برهه زمانی کشور کارشناس خوب داشته باشد می‌تواند مسیر درست را به قانونگذار نشان دهد در اینصورت می‌توانیم آینده خوبی را برای آن پیش بینی کنیم. در حال حاضر همه چیز به کارشناسان بستگی دارد اگر به هر نحوی دنبال رانت و دلالی است در اینجاست که مسیر به بیراهه رفته و دودش به چشم کارآفرین و کسب وکار‌ها خواهد رفت.

شریف زاد ادامه داد: انجمن رمز ارز ایران از سال ۹۶ فعالیت خود را شروع کرد این انجمن هنوز به ثبت نرسید و فعلا برنامه‌ای برای ثبت آن ندارد، اما با توجه به اینکه جز اولین انجمن رمز ارز‌ها بوده است دغدغه اولیه انجمن تقابل و ارتباط با افرادی است که سطح آگاهی صفر در این حوزه داشتند یعنی مبنا را در انجمن رمز ارز‌ها براین گذاشتیم که درِ انجمن به روی تمامی علاقه‌مندان به سرمایه گذاری و تبادل و کار روی رمز ارز باز باشد و بدون آگاهی گام در این مسیر نگذارند.

وی افزود: هدف انجمن این است که یک ساختاری داشته باشیم مردم بتوانند سوالات خود را مطرح و با لینک مرتبط ارتباط بگیرند و درگیر کلاهبرداری نشوند ما شیوه‌های کلاهبرداری به این افراد اطلاع رسانی می‌کنیم. با ورود به این‌گونه انجمن‌ها دانش خود را افزایش خواهیم داد. از رسانه‌ها می‌خواهم در کنار انجمن‌ها و نهاد قانون‌گذار وظیفه خود را پیرامون آگاهی‌رسانی انجام دهند.

شریف زاد افزود: در سال ۱۳۹۵ یا ۱۳۹۶ رسانه ملی برنامه‌ای پیرامون رمزارز‌ها داشت که در آن برنامه به اشتباه از واژه بیت کویین استفاده کردند و غلط تلفظ شد. این واژه غلط در ذهن مردم ماند. چرا آگاهی درست را در ذهن مردم ثبت نکنیم؟ چرا از پتانسیل رسانه ملی در مسیر منفی استفاده می‌کنیم؟

وی ادامه داد: عمق فاجعه از ناآگاهی نشات می‌گیرد یا زمانش را ندارد یا مشاور که اطلاعات درست را اطلاع رسانی کند. بیشتر دنبال چیز‌هایی هستیم که اولویت ماست. سال‌های پیش فکر می‌کردیم که بلاکچین اولویت ما نیست و نخواهد بود الان به جایی رسیدیم که کشور‌های پیش رو به سراغ این فناوری رفتند. چالش‌ها زمانی مرتفع می‌شود که ساختار‌ها اصلاح و زیرساخت مناسب ایجاد شود. هم اکنون با مشکلات تودرتو مواجه هستیم که سهم بیشتر این مشکلات متوجه زیرساخت غلط است که نهاد نظارتی، دولتی و اجرایی و همه زیرساخت‌ها به اشتباه بنا شده است.

بنیان‌گذار انجمن رمزارز ایران، اظهار کرد: با توجه به اینکه فناوری نوین است و هنوز ساختاری برای آن تعریف نشده است پس حداقل در این ساختار جدید یک زیرساخت درست ایجاد کنیم تا با مشکلات و تجربیات گذشته مواجه نشویم.

وی در ادامه گفت: احتمالاً هدف مسئولان از مسدودسازی جلوگیری از کلاه‌برداری و جرائم رایانه هست. اگر موضوع کلاه‌برداری هست، چرا مانع کار فعالان رمزارز می‌شویم؟ جلوگیری از کلاه‌برداری دغدغه مهمی است، اما به واسطه کلاه‌برداری در درگاه‌های بانکی، مانع کار درگاه‌های بانکی می‌شویم؟ به واسطه مشکلات زیرساخت نباید مانع فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال شویم. چندین میلیارد تراکنش در روز انجام می‌شود. نمی‌توانیم جلوی این ارز میلیاردی را به واسطه مشکل زیرساخت بگیریم. به جای این کار‌ها باید اطلاع‌رسانی کنیم.

شریف زاد گفت: ما نباید برای رفع مشکلات رمز ارز‌ها درگاه‌ها را ببندیم که با این کار کل مارکت را زیرسوال ببریم باید چالش را حل کرد. فعالان و جامعه تبادل در جامعه بخاطر اینکه تراکنش‌های سنگین وجود دارد دغدغه قانونگذار قابل احترام است، ولی باید وارد مذاکره شد. نهاد قانون‌گذاری باید میزگردی با افراد کارشناس داشته باشد. میزگرد را محدود به تعدادی از کارشناسان نکنیم. به جز انجمن بلاک چین، انجمن فین تک و کمیسیون نظام صنفی و یارانه‌ای کشور باید مجموعه‌های حقوقی را هم به میزگرد‌ها اضافه کنند. بحث مشاوره‌ای پیرامون قانون‌گذاری حائز اهمیت هست. توصیه نهایی ما هم جلوگیری از مسدودسازی و محدودسازی بازار ارز‌های دیجیتال است. مجموعه‌های حقوقی زیادی در این زمینه فعال شده‌اند و آماده تعامل با نهاد قانون‌گذار هستند.

بنیان‌گذار انجمن رمزارز ایران تأکید کرد: جمع شدن ساختار‌هایی که با کارآفرینی شکل گرفتند، سرمایه عظیمی را از کشور خارج می‌کند. تنها با یک کلیک تمام سرمایه‌ها از کشور خارج می‌شود. باید شرایط را سامان‌دهی کنیم تا صرافی‌ها در چارچوب صحیح فعالیت کنند. به جای ورود و خروج باید به واردات و صادرات فکر کنیم. واردات و صادرات برای کشور ایجاد سود می‌کند. دغدغه قانون‌گذاران هم قابل احترام هست. اشخاص کلاه‌بردار باید از بازار خارج شوند، اما باید از مجموعه‌هایی که کارآفرین نیز حمایت شوند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی