کد خبر: ۱۸۲۳۸
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

آیا کریپتوکارنسی در آینده می‌تواند محبوبیت بیشتری نسبت به ارز فیزیکی کسب کند؟

از نظر تئوری این امکان وجود دارد، اما احتمالاً سال‌ها به طول می‌انجامد و قبل از عملی شدن به موارد فنی، اقتصادی، نظارتی و حقوقی زیادی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» احتمالا تا به حال کلماتی مانند رمز ارز و یا ارز دیجیتال به گوشتان خورده است. با وجود شهرت این روز‌های ارز‌های دیجیتال، اما کماکان عده‌ای شناخت کاملی از آن ندارند. کریپتوکارنسی یک پول اینترنتی است که با استفاده از رمزنگاری امنیتش تامین شده است.

کریپتوکارنسی در واقع از دو کلمه‌ی کریپتو به معنی رمزنگاری و کارنسی به معنای ارز یا پول دیجیتال است و اولین و معروفترین کریپتوکارنسی، بیت کوین است. به عبارت دیگر کریپتوکارنسی یا رمزارز به دسته‌ای از پول‌های دیجیتال یا مجازی گفته می‌شود که در آن‌ها از رمزنگاری (کریپتوگرافی) برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود؛ به طوری که رمزگشایی آن‌ها بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است. این نوع ارز‌ها توسط مرکز خاصی کنترل نمی‌شوند، سریع و مقرون به صرفه‌اند و محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته‌اند؛ و از همه مهم‌تر با دغدغه حفظ حریم خصوصی ایجاد شده‌اند.

پول دیجیتالی است که در واحد داده (به نام توکن یا کوین) وجود دارد که شخص می‌تواند آن را در کیف پول دیجیتال آنلاین ذخیره کند. ایده پشت کریپتوکارنسی این است که وسیله‌ای برای مبادله ارزی با عرضه محدود، مستقل از یک مرجع مرکزی، مانند بانک یا دولت فراهم کند. کریپتوکارنسی به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود؛ بنابراین، هیچ سکه یا اسکناس فیزیکی وجود ندارد و هیچ نهاد شخص ثالثی در ایجاد یا انتقال آن دخیل نیست.

تاریخچه کریپتوکارنسی

کریپتوکارنسی به عنوان یک تئوری، مدت‌ها قبل از معرفی اولین ارز‌های جایگزین دیجیتال وجود داشت. طرفداران اولیه کریپتوکارنسی در مورد استفاده از اصول پیشرفته علوم ریاضی و کامپیوتر برای حل کاستی‌های عملی و سیاسی ارز‌های فیات سنتی، هم نظر بودند. پس از تولد بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز کارا در سال ۲۰۰۹، تا به امروز بیش از ۱۹۰۰ رمزارز بوجود آمده‌است.

در حال ویرایش

کریپتوکارنسی به دو دسته کوین و توکن تقسیم می شود:

کوین ها بلاک چین اختصاصی دارند؛ مانند بیت کوین
توکن ها بلاک چین اختصاصی ندارند و بر روی بلاک چین سایر کوین ها کار می کنند؛ مانند چین لینک (Link) که توکنی بر پایه‌ی اتریوم است.

در ادامه، به توضیح تفاوت‌ها و ویژگی‌های کوین و توکن می‌پردازیم:

کوین چیست؟

کوین، نوعی ارز دیجیتال است که پلتفرم یا بلاک چین خود را دارد و به طور مستقل کار می‌کند. فرق اصلی کوین با توکن را می‌توان این‌گونه بیان کرد که کوین‌ها هر کدام به طور جداگانه دارای بلاک چین مخصوص به خود هستند و این بلاک چین‌ها هر کدام سازوکار و روش خاصی را دنبال می‌کنند، برای مثال در بلاک چین بیت کوین و اتریوم با اینکه هر دو آن‌ها یک کوین هستند، اما نحوه تولید آن‌ها و همچنین نحوه کار ماینر‌های آن‌ها بسیار با یکدیگر تفاوت دارد.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین به کوین‌هایی گفته می‌شود که بعد از بیت کوین راه اندازی شده اند و در بازار ارز‌های دیجیتال به هر کوینی به غیر از بیت کوین آلت کوین می‌گویند. آلت کوین از ترکیب دو کلمه alternative و coin تشکیل شده است و به معنی تمام کوین‌های جایگزین بیت کوین است؛ بنابراین مشخصه بارز کوین‌ها این است که برای فعالیت خود از بلاک چین اختصاصی خود استفاده می‌کنند و می‌توان گفت کوین همانند پول رایج در یک سیستم مالی سنتی است. در واقع کوین وسیله‌ای برای ذخیره یا تبادل ارزش در سیستم اقتصادی دیجیتال است.

توکن چیست؟

توکن نوعی ارز دیجیتال است با این تفاوت که بلاک چین جداگانه‌ای ندارد و از بلاک چین ارز‌های دیگر استفاده می‌کند. نحوه کار ساخت توکن‌ها به این صورت است که توسط یک سری کد‌های برنامه‌نویسی و از طریق قرارداد‌های هوشمند در یک بلاک چین ساخته می‌شوند. البته این توکن‌ها حتما باید از استاندارد‌های بلاک چینی که در آن قرار دارند پیروی کنند برای مثال اکثر توکن‌هایی که بر روی بلاک چین اتریوم قرار دارند، دارای استاندار ERC۲۰ هستند.
توکن‌ها معمولا برای یک پروژه طراحی و تولید می‌شوند و کاربرد خاصی دارند. پروژه‌ای که برای جمع‌آوری بودجه خود از توکن استفاده می‌کنند، اصطلاحا ICO نامیده می‌شود.

انواع ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی

ارز‌های دیجیتال از تنوع زیادی برخوردار هستند. بیشتر آن‌ها کارکرد و ویژگی‌های مشابهی دارند. معروف‌ترین آن‌ها بیت کوین است. اما موارد و گزینه‌های مشهور دیگری هم در دنیای کریپتوکارنسی‌ها وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به ترون (Tron)، ریپل (Ripple)، اتریوم (Ethereum)، لایت کوین (Litecoin)، استلار (Stellar) و مونرو (Monero) اشاره کرد.

نمونه‌های کریپتوکارنسی

در حال ویرایش
موارد استفاده از ارز‌های دیجیتال

این ارز‌ها برای خرید کال، خدمات فیزیکی و حتی بازی‌های آنلاین استفاده می‌شود. همه‌ی افراد می‌توانند هر طور که برایشان مناسب است از ارز‌های دیجیتال استفاده کنند و این استفاده از لایه‌ی پایه و یا از طریق زیرلایه‌های ثانویه و ثالث است.

سرمایه گذاری با ارز‌های دیجیتال

امروزه بسیاری از مردم با استفاده از ارز‌های دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنند؛ زیرا این فناوری در مرحله‌ی بسیار تازه‌ای قرار گرفته و پتانسیل ایجاد اختلال در سیستم مالی جهان را دارد. علاوه بر این، ارزش این ارز‌ها مشمول مقررات دولتی نیست و در بازار‌های آنلاین به طور رایگان تنظیم می‌شوند. پس ارز‌های دیجیتال نوعی سرمایه گذاری در دنیای تجارت است و تقریبا در دسترس همه قرار دارد.

چگونه و از کجا ارز دیجیتال بخریم؟

شما می‌توانید آن‌ها را از صرافی‌های باز مانند مهران بیت خریداری کنید. همچنین این ارز‌ها به طور مستقیم در سایت‌های پذیرنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، مهران بیت یکی از سایت‌هایی است که مستقیما این ارز‌ها را می‌پذیرد و به راحتی می‌توانید در آن خرید و فروش و معامله کنید.

در حال ویرایش

ریسک‌های سر راه

۱) خطر هک شدن و سرقت سایبری: از آنجا که ارز‌ها یا در کیف پول شخصی و یا در کیف پول دیجیتالی در وبسایت دیگری قرار دارند، مستعد هک و حمله هستند. برای مثال، شرکت “کوه گاکس” که یکی از بزرگترین بازار‌ها و صرافی‌های ارز‌های دیجیتال بود، هک شده و مجبور به ورشکستگی شد.

۲) خطر بی ارزش شدن: از آنجا که این فناوری نوپا است، این امکان وجود دارد که دولت آن را نقص قوانین طراحی بداند، مداخله کرده و آن را بی ارزش کند.
هرموضوعی در زندگی مزایا و معایب خودش را دارد؛ با در نظر گرفتن مزایا و معایب استفاده از ارز‌های دیجیتالی می‌توانید حالا تصمیم خود را بگیرید. در عصری که به عصر تکنولوژی معروف است با استفاده از اینترنت و چنین سرمایه گذاری‌های زیرکانه‌ای می‌توانید به راحتی تغییری عظیم در شیوه‌ی کار و زندگی خود ایجاد کنید.

مزایای کریپتوکارنسی

در حال ویرایش

معایب کریپتوکارنسی

در حال ویرایش

آیا کریپتوکارنسی در آینده می‌تواند محبوبیت بیشتری نسبت به ارز فیزیکی کسب کند؟

از نظر تئوری این امکان وجود دارد، اما احتمالاً سال‌ها به طول می‌انجامد و قبل از عملی شدن به موارد فنی، اقتصادی، نظارتی و حقوقی زیادی نیاز دارد. به عنوان مثال، بلاک چین بیت کوین در حال حاضر می‌تواند تراکنش‌های بسیار کمتری را نسبت به شبکه‌های پرداخت متمرکز سنتی مانند Visa یا Mastercard پشتیبانی کند. یک کلاس از رمز ارز‌ها که بسیار مشهور هستند و احتمالاً محبوبیت بیشتری نسبت به ارز‌های فیزیکی دارند، سکه‌های پایدار (Stable-Coins) هستند، ارزش این رمز ارز‌ها به ارز‌های عادی مانند دلار، یورو و پوند مرتبط است، یعنی بر خلاف بیت کوین، یک واحد نمی‌تواند در یک سال ۲۶۰۰۰ پوند و دو سال بعد ۶۰۰۰ پوند، ارزش داشته باشد.

کریپتوکارنسی یک مفهوم هیجان انگیز با قدرت تغییر اساسی در جهت بهتر کردن امور مالی جهانی است. کریپتوکارنسی مبتنی بر اصول سالم و دموکراتیک است و همچنان یک کار فنی و عملی است. در آینده نیز، انحصار دولت‌های ملی در تولید ارز و سیاست‌های پولی، دور از انتظار به نظر می‌رسد.

جمع بندی

کریپتوکارنسی نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز که بر بستر بلاک چین و در نهایت اینترنت کار می‌کند. رمز ارز‌ها از طرف هیچ نهادی کنترل نمی‌شوند و مبادلات در اون کاملا همتا به همتا خواهد بود. این یعنی هیج شخص ثالثی حین معامله برای رفع نیاز‌ها وجود ندارد. رمز ارز مطمئنا دارای مزایای بالقوه‌ای است، اما اشکالات خود را دارد که جامعه کریپتو در تلاش برای رفع این ایرادات است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی