کد خبر: ۱۸۲۴۰
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۷
پژوهشگاه فضای مجازی بررسی کرد؛

هوش‌مصنوعی چگونه پلتفرم‌های بلاکچین را ارتقا می دهد

گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی با بررسی دو فناوری نوظهور هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی اعلام کرد: ادغام این دو فناوری می تواند انبوهی از کاربردهای بلاکچین را آشکار کند.

به گزارش« نبض فناوری» هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوکی (بلاکچین) به ندرت در کنار هم به کار گرفته می‌شوند، اما ادغام این دو فناوری می‌تواند انبوهی از کاربردهای بلاکچین را آشکار سازد.

هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوکی هر دو به عنوان فناوری‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که آینده ما را تسخیر خواهند کرد. اما مشکل اینجاست که این دو مثل آب و روغن هستند. در حالی که هردو به تنهایی نوآورانه اند اما ارتباط بسیار کمی بین آن دو وجود دارد. از این رو کمبود پروژه‌هایی که هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوکی را به طور نزدیکی با هم ادغام کنند و تمام پتانسیل این دو فناوری نوظهور را آزاد کنند به طور واضح حس می‌شود.

موانع فنی عامل اصلی این مشکل هستند. ادغام هوش‌مصنوعی و قراردادهای هوشمند که امروز وجود دارند، عملاً غیرممکن است. این دو به پارادایم‌های برنامه‌نویس کاملاً متفاوتی وابسته‌اند و در حالی که قراردادهای هوشمند، جهت کاهش هزینه‌های تراکنش، از کمترین میزان داده استفاده می‌کنند، بسیاری از مدل‌های هوش‌مصنوعی جهت تصمیم‌گیری، از مقادیر عظیمی از داده به همراه میزان بالایی از منابع رایانشی استفاده می‌کنند.

قراردادهای هوشمند همچنین بسیار سخت‌گیر هستند، به این معنا که تنها هنگامی می‌توان به یک خروجی دست‌یافت که دامنه‌ای از پارامترهای سخت‌گیرانه برآورده شوند. در نتیجه قراردادهای هوشمند می‌توانند برای دنیای هوش‌مصنوعی نامناسب باشند، جایی که رسیدن به دقت ۱۰۰ درصد دشوار است، مخصوصاً در زمینه تشخیص تصویر و صوت.

این تقاضا برای انعطاف‌پذیری، نیاز به نسلی جدید از قراردادهای هوشمند را ایجاد کرده است، قراردادهای هوشمندی که قادرند از پس ورودی‌هایی با دقت بالا (هرچند ناقص) برآیند، و یک خروجی بی‌نقص دریافت کنند.

همان‌طور که فروم زنجیره بلوکی اتحادیه اروپا اخیراً در گزارشی اعلام کرد که ادغام این دو فناوری نه تنها مطلوب بلکه یک ضرورت است.

در این باره نویسندگان می‌گویند: «در دنیای واقعی، به خصوص در موارد کاربرد در مقیاس وسیع، زنجیره بلوکی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا احتمالاً در ارتباط با هم کار خواهند کرد. در یک شهر هوشمند، زنجیره بلوکی می‌تواند در سطحی زیرساختی با اینترنت اشیا و هوش‌مصنوعی ادغام شود. این ادغام در جهت مدیریت سیستم‌های حیاتی که شهرها به آن‌ها وابسته است و هم‌چنین بهبود کیفیت زندگی برای ساکنان از طریق محیط‌های شهری با طراحی بهتر و امن‌تر خواهد بود.»

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی