کد خبر: ۱۸۳۴۸
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۰

فناوری جدید باتری لیتیومی امکان شارژ کامل باتری ظرف مدت 10 دقیقه را فراهم می‌کند

طی چند سال گذشته باتری‌های مورد استفاده در دستگاه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه نموده‌اند. بعلاوه شارژ سریع یکی دیگر از جنبه‌های فناوری باتری به‌شمار رفته و اخیرا شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای بوده است.

به گزارش «نبض فناوری»، راشید یازامی؛ استاد دانشگاه فنی نانیانگ اخیرا گونه جدیدی از فناوری شارژ باتری را ابداع نموده است. این فناوری می‌تواند باتری‌های لیتیومی را ظرف مدت 10 دقیقه به‌طور کامل شارژ نماید. اختراع آند گرافیتی عملی برای باتری‌های لیتیوم یونی در حوالی سال 1983 مشهورترین دستاورد پروفسور یازامی محسوب می‌شود. یافته وی در حال حاضر مبنای عملکرد باتری‌های لیتیومی مدرن محسوب می‌شود.

پروفسور یازامی اخیرا ادعا کرد که کمپانی وی به سریع‌ترین فناوری فست شارژ باتری‌های لیتیومی در جهان دست یافته است. بر اساس گزارش آقای یازامی ظرفیت شارژ این فناوری در مقایسه با تکنولوژی شارژ سریع شرکت تسلا 7 برابر سریع‌تر است. در روش سنتی شارژ از جریان ثابت استفاده می‌شود. مدار شارژ از همان مراحل ابتدایی شدت جریان را کنترل نموده و با نزدیک شدن به پایان فرآیند شارژ به حالت شارژ با ولتاژ ثابت تغییر وضعیت می‌دهد.

با این‌حال در متد جدید موسوم به “ولتامتر غیرخطی” شدت جریان در پالس‌هایی حین فرآیند شارژ تغییر خواهد کرد. پروفسور یازامی ادعا می‌کند که این روش همانند بالا رفتن از یک پله عمل می‌کند. ولتاژ در هر مرحله از فرآیند شارژ ثابت نگه داشته می‌شود؛ تا اینکه با دستیابی به برخی پارامترهای خاص نوبت ولتاژ بعدی فرا رسیده و نهایتا باتری به‌طور کامل شارژ می‌شود. این روش به باتری امکان می‌دهد تا در ضمن فرآیند شارژ برای مدت کوتاهی استراحت کند. بعلاوه در این‌حالت واکنش شیمیایی نسبت به فرآیند شارژ با جریان ثابت کمی متفاوت است.

فناوری جدید باتری لیتیومی امکان شارژ کامل باتری ظرف مدت 10 دقیقه را فراهم می‌کند

پروفسور یازامی: فناوری شارژ سریع بر طول عمر باتری تاثیر می‌گذارد

یکی از اشکالات فناوری شارژ سریع کنونی این است که بر طول عمر باتری تاثیر می‌گذارد. آقای یازامی این موضوع را تائید و ابزار امیدواری کرد که فناوری پیشنهادی وی طول عمر باتری‌های لیتیومی را افزایش دهد. پروفسور یازامی توضیح داد:

“فناوری جدید شارژ سریع با کاهش فشار وارد شده به باتری می‌تواند طول عمر آن‌را افزایش دهد. این تکنولوژی با کاهش میزان گرمای تولید شده احتمالا عمر باتری وسایل نقلیه الکتریکی را از 5 به 10 سال افزایش خواهد داد. آرزوی من این است که در آینده بتوانیم باتری خودروهای برقی را ظرف مدت تنها 10 دقیقه شارژ نموده و با استفاده از آن‌ها مسافت 800 کیلومتری را طی کنیم.”

به گفته پروفسور یازامی هنگامی‌که شرکت سونی برای نخستین بار باتری لیتیوم یونی را اختراع کرد؛ چگالی انرژی آن‌ها تنها برابر با 90 وات‌ساعت در هر کیلوگرم بود. با این‌حال اکنون این چگالی تقریبا 3 برابر شده و به 270 وات‌ساعت در هر کیلوگرم رسیده است. در حال حاضر جدیدترین باتری تجاری از چگالی انرژی 290 وات‌ساعت در هر کیلوگرم برخوردار است. با این‌حال تولید انبوه باتری با چگالی انرژی 300 وات‌ساعت بر کیلوگرم هنوز آغاز نشده است؛ چرا که این باتری با خطرات امنیتی مواجه بوده و طول عمر کوتاهی خواهد داشت. پروفسور یازامی پیش‌بینی کرد که با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری اتحادیه اروپا در آینده شاهد افزایش نسبت تولید باتری‌های لیتیومی در این قاره خواهیم بود. بدین‌ترتیب نسبت تولید این باتری‌ها از نرخ 3 درصدی فعلی به حدودا 20 درصد خواهد رسید.

منبع/ آی‌تی‌رسان 

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
وبگردی