کد خبر: ۱۸۴۸۶
|
۰۱ تير ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

توسعه حوزه علوم شناختی با تقویت شتابدهنده‌ها و دانش بنیان‌ها محقق می‌شود

مدیرعامل شتابدهنده شناخت و رسانه آبانا، گفت: ایران در سال‌های اخیر شرکت های خوب و موفقی در زمینه انیمیشن، موسیقی، بازهای دیجیتال، مخاطب پژوهی، با همت شخصی جوانان به راه افتاده است که به صورت خود جوش محصولات خوبی داشته اند؛ اما نیازمند تعریف اکوسیستم هستند تا رشد آنها شتاب بگیرد.

محمدرضا بیگدلی مدیرعامل شتابدهنده شناخت و رسانه آبانا، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به فعالیت این شتابدهنده اظهار کرد: شتابدهنده شناخت و رسانه از زمستان ۱۳۹۹ فعالیت خود را شروع کرده است. این شتاب دهنده در ۱۵ کارگروه کار شامل فیلمنامه نویسی، انیمیشن، جلوه‌های بصری ویژه، نمایشنامه، اینترنت اشیا، موسیقی، مخاطب پژوهی، شبکه‌های اجتماعی، تشخیص الگو، خبر و گزارش، بازی‌های دیجیتال، نورومارکتینگ (بازاریابی عصبی)، نورودیزاین (طراحی عصبی)، سایو، بازی‌های ارتقای شناختی، تولید محتوی برای کودکان نارسایی شناختی و تبلیغات (Blockchain) فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: در هر یک از کارکرده‌های فوق حداقل ۱۰ منتور و ۲۰ مربی وجود دارد که توسط یک مدیر گروه هدایت می‌شود. هر یک از کارکرده‌های فوق شروع به کار کرده اند و دستاورد‌های خودشان را در حال نهایی سازی (MVP) برای جذب سرمایه هستند.

بیگدلی ادامه داد: از سرمایه گذران علاقمند به حوزه رسانه که قوی‌ترین صنعت پول ساز در شرایط کنونی هستند، تقاضا داریم تا از شتاب دهنده ما و محصولات پروتوتایپ ما دیدن کنند. سرمایه گذاری در زمینه شناخت و رسانه ثروت آن‌ها را در زمان کوتاه چند برابر خواهد کرد.

مدیرعامل شتابدهنده شناخت و رسانه آبانا، اظهار کرد: موقعیت ایران در علوم شناختی در دنیا با وجود اینکه علوم شناختی از اولویت‌های پژوهشی نقشه علمی جامع کشور است، به شکل شایسته و بایسته قابل دفاع نیست. از جنبه‌های علوم شناختی و رسانه موقعیت خوبی در دنیا دارند مانند تولید محتوا زبان و زبانشناسی، اما در زمینه هنر‌های بصری جایگاه خوبی ندارد. ایران حتی در زمینه تولید محتوی مطالعات دینی به زبان رسانه در دنیا که انتظار می‌رود جایگاه ممتازی داشته باشد، در رتبه متوسط قرار دارد. موقعیت ایران در زمینه موسیقی و شناخت اساسا مناسب نیست. اما ایران در زمینه مطالعات رسانه و شناخت از جمله فلسفه علم و تئوری‌های ادبیات نمایشی جایگاه نسبتا خوبی دارد. موقعیت ایران در زمینه پژوهش در هنر و مخاطب پژوهی نسبتا قابل دفاع است.

بیگدلی گفت: با تفاسیر فوق ایران برای رسیدن به موقعیت‌ها و رتبه‌های قابل دفاع نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی مسئولان و تلاش‌های شبانه روزی فعالان این عرصه از علوم شناختی است.

وی افزود: ایران در مقایسه با کشور‌های خاورمیانه موقعیت خوبی دارد. البته ایران تا سال ۲۰۱۱ اوج گیری خوبی داشته است، اما طی ۵ سال اختر تولید محتوی علمی در این زمینه اندکی کاهش یافته است. با همه مطالب فوق ایران در سال‌های اخیر شرکت‌های خوب و موفقی در زمینه انیمیشن، موسیقی، باز‌های دیجیتال، مخاطب پژوهی، با همت شخصی جوانان به راه افتاده است که به صورت خود جوش محصولات خوبی داشته اند، اما نیازمند تعریف اکوسیستم هستند تا رشد آن‌ها شتاب بگیرد. در دنیا بخش زیادی از سرعت رشد در این زمینه از علوم شناختی پرداختن و تقویت شتابدهنده‌ها و به تبع آن شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیرعامل این شتابدهنده ادامه داد: موفقیت‌ها در بازار و جذب مشترى بخش زیادی از بازار ایران در فیلمنامه، موسقی، باز‌های کامپیوتری، بازاریابی عصبی، ارزیابی‌های شناختی دست کشور‌های توسعه‌یافته است.

وی، جذب، استقرار، و تعیین الگوی همکار، تامین مربیان و مشاوران تخصصی تیم‌های فناوری، دریافت گزارش و ارزیابی مستمر تیم‌های فناوری، تجاری سازی و کمک به سرمایه‌گذاری، ایجاد اکوسیستم مناسب برای شتابدهی و دستورالعمل پذیرش و سرمایه گذاری بر روی استارتاپ‌ها را عمده برنامه و چشم انداز آینده این شتابدهنده عنوان کرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی