کد خبر: ۱۸۷۴۸
|
۰۹ تير ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۸
معاون وزیر ارتباطات خبر داد:

یکپارچه‌سازی زیرساخت شبکه دولت الکترونیکی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه با الحاق به مرکز ملی تبادل اطلاعات، امکان استعلام و تبادل بانک‌های اطلاعاتی، امکان‌پذیر خواهد شد، گفت: با این اقدام، سازمان‌های دولتی برای دریافت اطلاعات، استعلام یا صدور مجوز نیازی به مکاتبات اداری و نامه‌نگاری و اتلاف زمان نخواهند شد.

به گزارش خبرنگار « نبض فناوری» امیرناظمی در پست اینستاگرامی خود، از تصویب آیین نامه داخلی ایجاد زیرساخت و اعمال مدیریت یکپارچه برای ارائه کلیه خدمات دولت الکترونیک همراه با ارتقای سطوح کمی و کیفی خدمات دولت الکترونیک خبر داد. این آیین‌نامه درخصوص اجرای بند (ث)، در راستای ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه است.

‌معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این‌که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های‌مان در چند ماه اخیر، ‌برای آیندگان است، افزود: ‌ «زیرساخت‌هایی که آغاز یا تکمیل می‌شوند همراه با عدم‌قطعیت است؛ بستگی به این دارد که مدیران بعدی چگونه از آن بهره خواهند گرفت. به این فکر می‌کنم اگر چند سال قبل آن‌ها بودند، چقدر می‌توانست در پیشرفت فناوری اطلاعات تاثیر بگذارد.»

یکپارچه‌سازی زیرساخت شبکه دولت الکترونیکی

‌رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: «به این فکر می‌کنم اگر این انتقال زودتر رخ داده بود، چقدر امکان ارائه خدمات دولت الکترونیک به شهروندان بهتر بود. هم افسوس می‌خورم از بوروکراسی زمان‌بر و هم از این اصلاح ساختاری به نتیجه رسیده، خوشحالم.»

‌ناظمی تصریح کرد: امیدوارم این اصلاح ساختاری بتواند زمینه‌ساز خدمات بهتر دولت الکترونیکی برای شهروندان، در دوره بعدی باشد. ‌تمامی تلاش تیم ما آن است که برای مدیران بعدی تا حد ممکن بتوانیم میراث درست‌تر و بهینه‌ای به جای بگذاریم؛ و باور داریم این میراثی برای ایران و ایرانیان است.

‌وی افزود: شبکه دولت تاکنون برای مکاتبات اداری استفاده می‌شد و در ۳۳ هزار نقطه تا سطح بخشداری از آن استفاده می‌کردند، که با الحاق به مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور (NIX) امکان استعلام و تبادل بانک‌های اطلاعاتی نیز روی همین شبکه امکان‌پذیر خواهد شد. ‌ به این ترتیب دیگر سازمان‌های دولتی برای دریافت اطلاعات، استعلام یا صدور مجوز نیازی به مکاتبات اداری و نامه‌نگاری و اتلاف زمان و سردرگمی شهروند نخواهند داشت. ‌ ‌

‌معاون وزیر ارتباطات گفت: «حالا در این روزهای انتهایی، همان‌قدر که باید برای تصویب برخی تصمیم‌های ضروری برای توسعه تلاش کرد، هم‌زمان باید همان‌قدر برای جلوگیری از تصویب برخی از تصمیم‌های ضدتوسعه نیز گام برداشت. ‌حالا فکر می‌کنم ‌رئالیسم جادویی فقط یک سبک ادبی نیست؛ انگار نوعی سبک زندگی در بخش‌هایی از دنیا است.»

خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات تحت عنوان NIX از سوی وزارت‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده است تاتمامی دستگاه‌های با استفاده از بستر ایجاد شده در آن به مرکز ملی تبادل اطلاعات متصل شوند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) مطابق با تبصره ۲ بند ث ماده ۶۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور به منظور تبادل و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، استعلام‌ها و خدمات الکترونیکی بین نهادی ایجاد شده است. ارایه و دریافت خدمات، در مرکز ملی تبادل اطلاعات مبتنی بر «وب سرویس» است و دو بستر نرم افزاری تبادل خدمات دولت الکترونیک با نام گذرگاه خدمات دولت الکترونیک (GSB) و گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB) راه‌اندازی شده است.



ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی